Ska göra om vårt altanräcke. Tänker mig liggande ribbor på 45 och 120mm i något mönster som jag håller på att skissar på.
Jag ska ha ribborna målade så inget tryckt material. Skulle vilja handla grundmålat från början för att spara ett tråkigt moment.
Frågan är vad för virkesbenämning man ska använda? Hittar egentligen bara grundmålad läkt och ytterpanel. Och ja det funkar väl iofs, men vad använder man normalt när man inte använder tryckt?
Har idag gråmålade 90x90 stolpar som jag i samma veva ska måla svarta, och så tänkte jag sätta ribborna på insidan av stolparna för att få lite "djup" och pelarliknande stolp-känsla. Detta bör passa bra ihop med vår veranda.
Vilken fär kan jag använda på de redan målade stolparna?
Köp tryckt virke och måla det! Impregneringen gör ju ingen skada utan kommer bara få det att hålla längre. Däremot är det klokt att låta det gå ett tag innan målning, särskilt om virket är alldeles nyimpregnerat.
Har aldrig sett grundmålat virke i dessa dimensioner.
Problemet med grundmålat är att det är en sida som är omålad. Den sidan är dessutom släthyvlad medans yttersidan är sågad så den har lite grövre struktur.
Det finns obehandlat trallvirke i 28x120 att få tag på, borde gå att få tag på 28x45 med.
Hör med din lokala bygghandel om dom har eller kan beställa hem.
Problemet med grundmålat är att det är en sida som är omålad. Den sidan är dessutom släthyvlad medans yttersidan är sågad så den har lite grövre struktur.
Det finns obehandlat trallvirke i 28x120 att få tag på, borde gå att få tag på 28x45 med.
Hör med din lokala bygghandel om dom har eller kan beställa hem.
Det blir nog det snyggaste alternativet.
Jo det är det jag funderar på. Får ju ha den slätsågade inåt isf. Men då är ju fortfarande den ogrundad.
Får kolla runt lite tror jag. Tänkte jag skulle slippa grunda iaf. Men att måla tryckt direkt är dödsdömt?
Såhär års verkar det mesta tryckta virket vara väldigt färskt, det bör få torka ett tag innan målning.
Vill man ha grundmålat virke så kan man ju alltid grunda det själv, det är ju väldigt mycket mer rationellt att måla hela längder än när de är kapade och monterade i ett räcke.