8 369 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
Modifierad väggnära golvbrunnn - Godkänt?
Jag har redan haft en besiktningsman, godkänd av BKR, som har tittat på det och underkänt golvbrunnen. Det vet hantverkarna om, de insisterar ändock att arbetet är korrekt utfört.H hempularen skrev:Har du betalat något? Det är ju inte läge för dig att stämma dem om de inte har fått betalt.
Du bör troligen ta in en bes. man från BKR, eller möjligen någon Purus kan rekommendera. Du behöver ha svart på´vitt vilka fel som finns. Med det som grund kan du avsluta arbetet (du måste ge firman en chans att rätta felen). Men vill/kan de inte göra rätt så kan du häva avtalet. Om du sedan får in en seriös firma som gör detta korrekt, som är dyrare än din nuvarande hantverkare, så har du rätt att få ut mellanskillnaden från din nuvarande firma. Jag antar här att du har ett fast pris.
I praktiken kommer du aldrig att få ut några pengar av firman.
Det är möjkigt att firman har certifikat från BKR, men har verkligen hantverkarna som arbetat här certifikat? BKR certifikatet består av flera delar, en del för firman. Men sedan sakll även utförarna ha certifikat, baserat på just det fabrikat av tätskikt de arbetar med.
Ja, det är ett brett spektra på hantverkare i detta land. Några usla men så har vi sådana som är helt otroliga på sitt hantverk såsom Kakelbröderna AB, har du hört talas om dom? Kolla deras instagram https://www.instagram.com/tile.brother/?hl=sv, helt otroliga jobb dom gör, särskilt skärningarna på storformat runt brunnar samt gerar alla ytterhörn i smygar m.m.Paul-Staffanstorp skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det är ju väldigt tveksamt om den här firman är kapabel att avhjälpa felet. Låter inte som de begriper vad de håller på med.
Att en firma kan ha en enskild hantverkare som ställer till katastrofer, är en sak, men om de börjar argumentera om att de här felen skulle vara acceptabla, så visar de att friman i sin helhet har noll koll.
Att en firma kan ha en enskild hantverkare som ställer till katastrofer, är en sak, men om de börjar argumentera om att de här felen skulle vara acceptabla, så visar de att friman i sin helhet har noll koll.
Deras garantitid ja, men man hoppas väl ändå att ett dyrt badrum ska hålla bra mycket längre än garantitiden. Kan de presentera godkännande av exakt detta arbete av tillverkaren av avlopp och tätskikt så möööööjligen kunde man gå med på det men det lär aldrig ske.S Stoikern skrev:Uppdatering.
Jag har varit i kontakt med hantverkarna angående golvbrunnen och tätskiktet kring denna och framfört att utförandet inte överensstämmer med monteringsanvisningarna samt att jag vill ha felet åtgärdat.
De har svarat att:
"Vi anser och intygar att badrummets funktion ej har påverkats på grund av en justering utav Unidrain. Har du tid att träffas i veckan för att diskutera hur vi skulle kunna komma vidare. Tack, Vi har intyg på säkert vatten, BKR och vår garanti tid gäller. " (Min understrykning).
Detta är givetvis oacceptabelt. Första steget är att reklamera arbetet och begära att felet avhjälps. Sedan är frågan om vad som är lämpligast att göra som nästa steg. Är det att lämna in en stämningsansökan till domstolen direkt eller bör man först dra det till ARN?
Det här visar väl en gång för alla vilket värde en BKR-certifiering verkligen motsvarar = ingenting, noll, nix.S Stoikern skrev:Uppdatering.
Jag har varit i kontakt med hantverkarna angående golvbrunnen och tätskiktet kring denna och framfört att utförandet inte överensstämmer med monteringsanvisningarna samt att jag vill ha felet åtgärdat.
De har svarat att:
"Vi anser och intygar att badrummets funktion ej har påverkats på grund av en justering utav Unidrain. Har du tid att träffas i veckan för att diskutera hur vi skulle kunna komma vidare. Tack, Vi har intyg på säkert vatten, BKR och vår garanti tid gäller. " (Min understrykning).
Detta är givetvis oacceptabelt. Första steget är att reklamera arbetet och begära att felet avhjälps. Sedan är frågan om vad som är lämpligast att göra som nästa steg. Är det att lämna in en stämningsansökan till domstolen direkt eller bör man först dra det till ARN?
Ska man leta efter bra hantverkare ska man i vart fall inte gå efter vilken intresseförening de tillhör.