1 132 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Bygga nytt på fastighet med kulturhistoriskt värdefulla byggnader
Mina svärföräldrar äger en fastighet där det finns ett hus och två små stugor. Huset och stugorna anses vara "kulturhistoriskt värdefulla byggnader". Nu har vi börjat fundera på möjligheten för oss att bygga ytterligare en stuga på fastigheten. Kan de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna påverka våra möjligheter att få bygga en till stuga? Vi kommer alltså inte riva de gamla byggnaderna och de inte heller kommer de påverkas på annat sätt. Vi kommer självklart ta kontakt med Länsstyrelsen och kommunen (för bygglov osv) men jag vill bara höra om någon har erfarenhet av ett liknande scenario.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det finns en uppsjö av nivåer på kulturhistoriskrt skydd. Så jag tror inte att någon annan än kommunen kan svara.
I de mest skyddsvärda områdena måste du nästan söka bygglov för att klippa gräsmattan. I ett sådant område kan du glömma att få bygglov för någonting överhuvudtaget. Där är det ofta dessutom spärrat mot att få bygga friggebod eller attefallshus.
I de mest skyddsvärda områdena måste du nästan söka bygglov för att klippa gräsmattan. I ett sådant område kan du glömma att få bygglov för någonting överhuvudtaget. Där är det ofta dessutom spärrat mot att få bygga friggebod eller attefallshus.
Tack för svar! Som jag har förstått det så är det i detta fallet enbart byggnaderna som är av kulturhistoriskt värde ej hela fastigheten/tomten. Mina svärföräldrar har tex renoverat (omfattande renovering som innebär ändring av planlösning osv) bostadshuset och stugorna vilket gör att jag inte tror att det är det starkaste kulturhistoriska skyddet, men jag gissar bara. Jag kan ingenting om sånt här så kan ha helt fel.H hempularen skrev:Det finns en uppsjö av nivåer på kulturhistoriskrt skydd. Så jag tror inte att någon annan än kommunen kan svara.
Liknande trådar
-
Bygga nytt toa med dusch
Badrum -
Vad tror ni om priserna för att bygga nytt?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga nytt på befintlig gård/fastighet
Hustillverkare -
Bygga nytt bredvid befintlig fastighet?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga nytt eller bygga till - fastighetskatt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.