Byggahus.se
Det är väl ingen som på allvar tror att detta inte kommer få konsekvenser, inom i princip alla branscher. Tråkigt, riktigt tråkigt då det kommer göra det tufft för många familjer, vi kommer sannolikt även få dras med ännu mer nedskärningar i offentlig sektor. Där är väl alla rörande överens. Ni som för närvarande har orderstocken full, var glada för det, slaget mot byggbranschen kommer och det är jag inte glad för på något sätt.

Krilleman
J Johan456 skrev:
Det är väl ingen som på allvar tror att detta inte kommer få konsekvenser, inom i princip alla branscher. Tråkigt, riktigt tråkigt då det kommer göra det tufft för många familjer, vi kommer sannolikt även få dras med ännu mer nedskärningar i offentlig sektor. Där är väl alla rörande överens. Ni som för närvarande har orderstocken full, var glada för det, slaget mot byggbranschen kommer och det är jag inte glad för på något sätt.
Det jag frågade efter är om du personligen har någon inom bygg (känner, bekanta, osv) som har problem med orderstock?

Krilleman Krilleman skrev:
Det jag frågade efter är om du personligen har någon inom bygg (känner, bekanta, osv) som har problem med orderstock?
Ja absolut, det gör jag. Jag jobbar på konsultsidan och historiskt och av förklarliga skäl så märker vi en nedgång före de som utför (entreprenörer). Än har vi gott att göra men det är klart att många fastighetsägare funderar på om man ska gå vidare med totalrenovering av en fastighet när man inte vet om man kommer få den uthyrd. Det är såklart stora jobb men man behöver inte vara raketforskare för att inse att många sådana arbeten kommer läggas på is. Särskilt då många fastighetsägare kommer stå med tomma butikslokaler mm. Det kommer självklart påverka byggbranschen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vilken kris? Jag har inte märkt av någon nedgång. Tvärtom så hinner vi inte med och måste tacka nej till jobb nu. Det hade nästan varit skönt att få hämta andan lite...
Många företag som permitterar eller lägger ner verksamhet gör det av andra skäl, men skyller på corona.
Beror på vad du jobbar med eller hur.

Z zada11 skrev:
Härligt förakt mot hantverksföretag och folk som förlorar sitt arbete och sina livsverk ni står för här ovan...
Jag tror att så länge huspriserna håller, så kommer folk renovera sina hus för höga summor.

Däremot anser jag också att byggbranschen har varit som IT branschen var slutet -90. Jag var IT-konsult då och det var verkligen fartblinda tider. Samma sak med hantverkare de senaste 10 åren.

Jättemånga småfirmor här i Dalarna som inte fanns för 10 år sen, och många glider omkring i nån Dodge firmabil modell 500k-1 mille. Nej inte har det gått nöd på dem.

Timpriserna kommer nog inte sjunka så mycket , men det kommer såklart vara färre jobb om kommersiellt bygg tappar fart.

.....som i alla andra branscher, inte bara bygg.

Redigerat:
Jag själv jobbar på ett ”jätteföretag”, vi har orderboken full för lång tid. Dom vi konkurrerar med har samma syndrom, söker folk för stora uppdrag.

Känner några ”småskuttar” inom bygg via familjen. Dom har också fullt upp.

Kris?
Allt går för högtryck nu för att färdigställa så mycket som möjligt, problemet är ovissheten som gör att många projekt läggs på is till höst och efter nyår.

Om arkitekter räknas känner jag ett par där det både sagts upp och permitterats. Så nybyggen och kommersiella ombyggnader lär nog gå ner. Men förhoppningsvis är dippen inte mer långvarig än att det jämnar ut sig.

Sen finns förstås sannolikheten för att det nya normala blir något annat än det gamla. Många företag tittar på sina tomma kontorslokaler och funderar på om saker kan vara annorlunda, även om exempelvis trenden mot kontor utan fasta platser redan fanns. Om det blir fler eller färre byggjobb av det på kort och medellång sikt är svårt att gissa, men på lång sikt blir det nog iaf. färre kvm kontor och därmed rimligen mindre att bygga.

Jag jobbar på en halvstor byggfirma (200tjänstemän) vi har varslat 20 o permitterat 10.
Räknar med att det kommer ett nytt varsel innan sommaren om vi inte får in några jobb.
Konkurrensen är dock stenhård, vi kan vara 15 firmor som räknar på jobb för 20-30 milj. I vanliga fall är det 3-5 som räknar.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Jag jobbar på en halvstor byggfirma (200tjänstemän) vi har varslat 20 o permitterat 10.
Räknar med att det kommer ett nytt varsel innan sommaren om vi inte får in några jobb.
Konkurrensen är dock stenhård, vi kan vara 15 firmor som räknar på jobb för 20-30 milj. I vanliga fall är det 3-5 som räknar.
Om ni har 200 tjänstemän hur många hantverkare har ni då? Låter ju sjukt ha så många med administrativa roller på en byggfirma.

Jag jobbade på en IT firma där det gick 0.5 adminroll per konsult. Kan säga det såg ut sådär med vinsterna i det bolaget

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om ni har 200 tjänstemän hur många hantverkare har ni då? Låter ju sjukt ha så många med administrativa roller på en byggfirma.

Jag jobbade på en IT firma där det gick 0.5 adminroll per konsult. Kan säga det såg ut sådär med vinsterna i det bolaget
Nu vet jag inte hur insatt du är i bygg. Men oavsett så kan jag ju berätta att det är långt från alla tjänstemän inom bygg som jobbar administrativt. På de flesta antagligen inte ens hälften.

Företaget jag jobbar på har närmare 1000 anställda tjänstemän och är långt från ett av de större.

Inte några varslade ännu, men ganska många permitterade.

C C.Lundin skrev:
Nu vet jag inte hur insatt du är i bygg. Men oavsett så kan jag ju berätta att det är långt från alla tjänstemän inom bygg som pysslar med administrativa tjänster. På de flesta antagligen inte ens hälften.

Företaget jag jobbar på har närmare 1000 anställda tjänstemän och är långt från ett av de större.
Vad är ration tjänstemän vs de som är ute och bygger? Tycker det låter mycket ja

Edit: förstår man måste ha många tjänstemän i form av arkitekter osv men arbetarna måste ju ändå ta upp största delen?

Vad är ration tjänstemän vs de som är ute och bygger? Tycker det låter mycket ja
Vi har ungefär lika många YA. Det jobbas ju väldigt mycket med UE nuförtiden, på gott och ont.
På större byggföretag skulle jag nog uppskatta det gå 5 tjänstemän på en YA.

C C.Lundin skrev:
Vi har ungefär lika många YA. Det jobbas ju väldigt mycket med UE nuförtiden, på gott och ont.
På större byggföretag skulle jag nog uppskatta det gå 5 tjänstemän på en YA.
5 tjänstemän per byggarbetare, ja där kanske vi har problemet med byggbranschen i ett nötskal, låter ju sjukt ineffektiv.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
5 tjänstemän per byggarbetare, ja där kanske vi har problemet med byggbranschen i ett nötskal, låter ju sjukt ineffektiv.
Som sagt, det beror ju på att man jobbar mycket med UE.
Ser man till fördelningen på en medelstor arbetsplats så kanske det går 15 YA på en TJM.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Som sagt, det beror ju på att man jobbar mycket med UE.
Ser man till fördelningen på en medelstor arbetsplats så kanske det går 15 YA på en TJM.
Okej, trodde du menade det var inklusive underentreprenader, då låter det vettigare

edit: Hela grejen med underentreprenader är ju ett eget problem i sig :p

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.