Byggahus.se
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ska man padda uppepå plattorna sen? Hade fattat att det inte behövdes...:thinking:
leby leby skrev:
Nä det behövs inte, ni kommer bara att riskera att späcka platorna.
Att padda plattorna när dom är lagda och fogade första rundan är definitivt att rekommendera då eventuella ojämnheter mellan plattorna jämnas ut. Är det dessutom gamla plattor så kan tillverkningstoleranserna vara rätt stora.

Kör med den paddan ni har haft till bärlagret, ser ut att vara en 50/60kg och kommer inte knäcka plattorna om dom inte redan har sprickor.

• Gilla
e-hufs och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Att padda plattorna när dom är lagda och fogade första rundan är definitivt att rekommendera då eventuella ojämnheter mellan plattorna jämnas ut. Är det dessutom gamla plattor så kan tillverkningstoleranserna vara rätt stora.

Kör med den paddan ni har haft till bärlagret, ser ut att vara en 50/60kg och kommer inte knäcka plattorna om dom inte redan har sprickor.
Det är 24 gamla och 30 nya plattor så det är svårt att veta om det finns sättningar i nån av dem...

Det är 24 gamla och 30 nya plattor så det är svårt att veta om det finns sättningar i nån av dem...
Även nya plattor är inte helt jämntjocka, tror Starkas toleranser är +-2mm så som värst kan det skilja 4mm mellan två plattor. Kör man över det en gång med paddan så blir dom jämna.

Skånepöjk
Finns ett gummi du sätter på vibben som skyddar plattorna

Att köra vibb på plattorna och vattna och borsta ner fog mellan turerna ger det bästa resultatet

Jag tror att ett par av er har blandat ihop mitt projekt med ett projekt som måste bli perfekt. ;) Rubriken borde kanske vara Opretentiös stenlagd uteplats för enkelt kaffedrickande. :rofl:

• Gilla
louise_t och 4 till
  • Laddar…
Det är ju lika bra att göra det ordentligt så håller det längre. Att hyra den paddan kostar ju inte många kronor.

Nä förvisso. Vi betalar 300 kr och har den i tre dagar. Men man kan göra det noga och sen kan man göra det overkill. Vi väljer noga, med passusen att vi är glada amatörer som aldrig har gjort nåt liknande förut. :D

• Gilla
GreenYoda och 11 till
  • Laddar…
Har ni kvar paddan efter att ni lagt stenplattorna så är det ju bara att köra över med paddan ett par vändor, förutsatt att ni också har en gummiduk till den. Som alla skriver blir det bäst resultat att göra så. Det går ju fort.

En opretentiöst uteplats hade varit om ni jämnade ut jorden och la plattorna rätt på. Nu tycker jag ändå att ni verkar göra allt underarbete ganska... ;)

Men, har ni inte kvar paddan så hade jag struntat i det! :)

• Gilla
e-hufs
  • Laddar…
Oj, tycker ni gjort ett väldigt pretentiös insatts, går bra att ta dit hela tjocka släkten!

Jag la 20kvm plattor under altanen för 15 år sedan, det var jordstampat, jämnade till, la en duk och sopade sedan kvarterets skaft på krossgruset efter vintern, hade en betongvält som jag rulla lite med och sedan la jag plattorna.
Är fortfarande som ett salsgolv
Dock ångrar jag att jag inte la plast med duken, har tak över, så ingen väta ovanifrån, men lite markfukt på sina håll, då det är ändan på huset som står i lite sluttning och troligen har dräneringens stenkista därunder.

Önskar en trevlig fika ☕

• Gilla
nihon
  • Laddar…
K
Jag la plattor en gång som var riktigt bra tills att jag körde över dom med paddan och dom hade flyttat sig och låg mycket sämre än innan paddningen.

• Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Nej då, jag hade några trallbrädor och 0-18 grus över samt att grannen skulle slänga massa danska sjöstensplattor som jag fick. Skruvade ihop en ram, la markduk i botten, fyllde med grus, hoppade lite på gruset och la sen plattorna med underdelen uppåt och spolade av dem.

Klart, akut kostnad 0kr eftersom den byggdes med spillmaterial. Blev 4x3m.

L larka742 skrev:
jag förstår ju varför....
Men för några kvadratmeter plattor för några stolar etc.

Gör alla det så här noga? Jag har grävt ut 2dm, lagt duk - haft lite sandlådesand för att få det jämt, packat med spaden - sen lagt plattor.
Räknar absolut med att nån platta eller så sätter sig, så dessa får jag göra om. Men jämfört med tiden att köpa grus,padda osv... Men peppar peppar. På snart 10år så har det hållit sig...

• EBDD404B-E0DF-4B33-97C9-87A8CA8DD46C.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Glöm absolut inte lite lutning från byggnader å granntomt(om i har någon). Vattnet ska rinna fritt åt det håll ni vill.
0-8 är rätt bra att sätta plattor i.

Vi har stenkoll (ursäkta ordvitsen) på lutningen. Har 3 långa stålrör som vi lägger vattenpasset mot och kollar, kollar och kollar efter varje steg. :sweat: Tror vi skippar paddningen på plattorna faktiskt, även om vi har paddan till mån morgon.

Vi har stenkoll (ursäkta ordvitsen) på lutningen. Har 3 långa stålrör som vi lägger vattenpasset mot och kollar, kollar och kollar efter varje steg. :sweat: Tror vi skippar paddningen på plattorna faktiskt, även om vi har paddan till mån morgon.
Lite jämnfota hopp är skonsamt för plattorna, i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.