Byggahus.se
Jag blev dubbad gubbe vid relativt tidiga år, så även om jag på något vis minns det så var det huvudsakligen före min tid. Jag kan säga ”Clas i sjön” i bland, men det är så nära ursprunget jag egentligen kommer.

Men som sagt, att järnaffärer och postorder inte är vad de en gång var känns rätt oviktigt. Jag handlar förvisso hellre i butik än på nätet, men detsamma gällde butik kontra postorder också.

Det började gå utför när "extra prima" försvann ur katalogtexterna.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Verktygshörnan och övriga butiken är rätt intakt sedan öppningen här i Borlänge 2013 vill jag minnas.
Skulle tro sortimentet är snarlikt över tid. (y)
Precis, i stortsett det första man springer på är verktygen.
Jag upplever dessutom classes kundtjänst som snabb och medgörlig.

Skillnaden är väl att classe satsat på att finnas i varenda buske numera. Från början enstaka butiker dit nördarna (numera byggahusare) vallfärdade eller beställde över postorder. Den egentligen ganska smala målgruppen för bättre verktyg, elektroniksatser, planhyvlar och motstånd i lösvikt är utspridd över landet och kundunderlaget av gubbar räcker nog inte för att hålla ibland flera butiker flytande i mellanstora svenska städer.
Något måste man ju sälja för att få butikerna att gå runt, och då passar kanske sortimentet av krimskrams bättre i modegallerior där många av co-butikerna ligger. Att vi nördar emellanåt fortfarande kan hitta nåt nördigt får vi nog se som bonus.
Specialgrejerna får man fortfarande beställa från specialleverantörer. Förr var det postorder från Clas Ohlson, numera diverse andra webbsidor.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag kan förstå vägen Clas Ohlson har gått. Var själv där igår och skulle köpa en bitsskruvmejsel från Bahco som de hade billigast efter jämförelse. Men när jag kommer dit så hänger där en annan bitsskruvmejsel för 39.90 bredvid. Det blir många sådana på en Bahco. Kan förstå att många skulle ta 39.90 alternativet.

Jag stod länge och tvekade själv fastän jag har bestämt mig för att egentligen bara köpa kvalitetsverktyg.

Idag är det ju så att hade de bara haft kvalitetsverktyg där hade där kommit väldigt få kunder. De som hade kommit hade också jämnfört vad de kunnat hitta det billigare på nätet. Så hade säkert inte blivit många köp där utan folk hade bara klämmt och fingrat på sakerna.

Så lite får vi skylla oss själva också. Det är väl också så att köper man bara en bitsskruvmejsel så bryr man sig inte om den kostar 39.90 på Clas Ohlson eller 34.90 på Biltema utan köper den där man är. Sen ligger väl det i tiden med i vårt slit och släng samhälle att köpa saker hela tiden istället för kvalité direkt.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Dom har väl märkt att kvinnorna som följer med sina gubbar in på Clas Olsson handlar mer än sina män och då är det heminredning som gäller. Snåla verktygletande hempular-gubbar ger mindre vinst..

• Gilla
GöranSbo och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.

Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?

Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.

Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.

Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
CO har sålt armaturer sen bolagets start, min farsa hade Clas Ohlson-katalogen sen 1960-talet och jag kollade i den som liten, så jag minns att den hade alla möjliga heminredningsdetaljer och teknikprylar, inklusive lampskärmar, lampor, lyktor, ficklampor, men även borrmaskiner, sågar, hammare, skruv, spik och massor av allehanda verktyg. Senaste jag kolla CO var Upplandsväsby, Gallerian, Kista Galleria m.m. och de hade allt som brukar finnas i CO-butikerna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
De är även stolta över att sälja presentkort på nätet.

Men år 2020 kan du inte betala med presentkort på nätet hos Clas O
Man kan heller inte nyttja en digital bonuscheck man erhåller om man osannolikt nog kommer upp i de summor som krävs för att få en sådan via deras kundklubb.
Nej de postar hem checken som man fysiskt måste ha med sig till butiken för att lösa in.
(lägger en reservation för att saker och ting kan ha förändrats sedan sist jag hade erfarenhet av detta något omoderna förfarande, åtminstone ett år sedan)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Man kan heller inte nyttja en digital bonuscheck man erhåller om man osannolikt nog kommer upp i de summor som krävs för att få en sådan via deras kundklubb.
Nej de postar hem checken som man fysiskt måste ha med sig till butiken för att lösa in.
(lägger en reservation för att saker och ting kan ha förändrats sedan sist jag hade erfarenhet av detta något omoderna förfarande, åtminstone ett år sedan)
De har löst att man kan använda bonuschecken på webben!!! :D

Men de säger att presntkort är något de "jobbar på". Vilket är samma svar som senaste 6 åren...

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
De har löst att man kan använda bonuschecken på webben!!! :D

Men de säger att presntkort är något de "jobbar på". Vilket är samma svar som senaste 6 åren...
Ett digitalt under! Men får man checken digitalt som du kan nyttja när du betalar i en fysisk kassa i butiken?

Raskus Raskus skrev:
Ett digitalt under! Men får man checken digitalt som du kan nyttja när du betalar i en fysisk kassa i butiken?
Nej :D

Du får en papperscheck. Men du kan skriva in numret på den och utnyttja det den vägen.

Jag har dock presentkort på 1000 kr som jag ville använda digitialt. men får släpa mig till nån butik ...

Raskus Raskus skrev:
Ja, bonuscheckarna kommer på Mail och sen visar man streckkoden från mailet i kassan så scannas den.

P para skrev:
Ja, bonuscheckarna kommer på Mail och sen visar man streckkoden från mailet i kassan så scannas den.
Jag får ett utskrivet papper i samband med tidningen :D

• Gilla
ceson
  • Laddar…
En notering jag gjort är att efter varje gång jag gjort ett större inköp på Classe har deras kvartalsrapport varit bra. Man kanske skulle köpa en knippe aktier också när man handlat .

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Sällar mig till gnäll-ligan här tror jag. Tycker att sortimentet på verktyg och "järn-handel" har försämrats betydligt de senaste två åren kanske. Långsamt sämre innan dess också, men det har accelererat. Tyvärr lyckas jag inte köpa t ex skruv på CO längre då de nästan bara har sitt eget sortiment, vilket ofta visat sig vara av tvivelaktig kvalitet. Men jag är inte missnöjd med att de utökar sitt övriga sortiment av "hemma-teknik-grejer" Finns ju nästan inga andra butiker centralt där man kan klämma och känna på hörlurar, div. sladdar, förvaringslådor mm. Annars får man ju åka ut till de hemska jättevaruhusen i utkanten av stan och stå i trafikstockningar för att komma in och ut.

• Gilla
jaronsso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.