Byggahus.se
Har en jordkällare under ett rum i mitt uthus som vi tänkte ta bort pga att det kommer in vatten på våren. Hur gör jag det på bästa sätt?

Fyller igen med fyllnadsmassor? Några bilder skulle underlätta.

Ska riva det som är ovanför trappen

• Bild på en grov, öppen trappa i betong och sten som leder ner till en källare eller ett utrymme under ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en trappa med äldre betongstruktur och mörkt utrymme ovanför som ska rivas.
    Skapa konto
  • Betongtrappa med löv leder ner till en källare, med träbjälkar och rör överst.
    Skapa konto
  • Trappa som leder ner till en källare med delvis rivet tak och rödfärgad vägg.
    Skapa konto
Oj vad fin jordkällare! Vad synd att du vill bil av med den.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fyller igen med fyllnadsmassor? Några bilder skulle underlätta.
Har du sett bilderna?

Fulkemisten
Troligen har medlemmen sett bilderna ja. Den är verkligen superfin. Det är ett riktigt domedagsverk att uppföra en jordkällare som verkligen inte är gjort i en handvändning. Själv hade jag tänkt både en och två gånger innan jag förstört den, kan användas till så mycket, vin, öl, äpplen, potatis och rotfrukter. Bra "andrahandsvärde" också, som tur är så är det ett fritt land, fyll upp med fyllnadsmassor om du ska ta bort den.

• Gilla
gerten72
  • Laddar…
Problemet med smält vatten på våren då det ligger en sten stor som bara den på baksidan och den leder ner vattnet i källaren. Vi började använda den till sylt å saft då vi flyttade dit. Får se har ju tänkt riva det som är ovanför trappen ner för det är ruttet....

Stenen leder inget vatten, så oavsett om du tänker ta bort den så kommer vatten in iaf., vattnet rinner väl bort någonstans så det inte blir en pool i källaren. Som sägs fyll med grövre kross som släpper igenom vatten, en del matkällare mår bra av fuktighet, enda nackdelen är att lock av metall och konserrvburkar rostar om för stor fuktighet finns. I övrigt tänk om med det att riva ut den.

G gerten72 skrev:
Har du sett bilderna?
Ja. Behåll den!

Ditt problem är fukt och att träkonstruktionen ruttnar. Det problemet försvinner väl inte om du fyller källaren med fyllnadsmassor, fukten kommer väl finnas kvar? Vill du bli av med vattnet får du dränera. Men är inte detta en gammal konstruktion som sett sina bästa dagar och behöver bytas. Behåll källaren och renovera uthuset, olja in trät noga och se till att det finns god luftcirkulation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.