Bättre att alltid gå upp ett steg på pumpen.
Micronizer har inget specifikt mottryck man anpassar den till systemets tryck för att få så bra verkan som möjligt men fortfarande ett bra tryck i systemet. Allt påverkar tryck och flöde, kapacitet på pumpen, storlek och längd på rör, lyfthöjd, mottryck och självklart uttag av vatten.
Det enklaste är oftast ta den pumpen som är anpassad för din lyfthöjd på brunnen och gå upp ett steg till.
Eftersom jag inte vet exakt djup på brunnen än så är det ju lite i blindo, men då kör jag på sqe2-85. Det är ju inga jättestora skillnader mellan 70 & 85 och jag kan inte komma på nån nackdel med lite för stor pump mer än lite fler start och stopp.
Ingenjör som man är så vill man ju gärna räkna på tryckfall över ingående komponenter, men får väl nöja mig med att höfta lite.
Nu har vattnet tappat all metallisk smak och smakar precis som före den här skiten, mycket skumt! Har dock haft lite lukt på varmvattnet. Läste lite igår om att mangan och magnesiumanod i vvb kunde ge lukt på vattnet. Sagt och gjort, tog bort anoden och omsatte varmvattnet. Nu är lukten också borta! Anoden såg väldigt anfrätt ut och hade svart beläggning, mangan?!
På fredag åker ny pump och hydrofor på plats (hoppas jag). Även om vattnet är tillbaka?! så känns det bra att byta hydrofor från 81 och pump från 86. Vill också få bort all gammal mässing, ifall den bidrar till blyet som ju var anledningen till att det var otjänligt på vattenprovet.
Jag har haft mycket problem med missfärgningar och smak på vattnet. När jag bytte ut de två vvb som funnits så har vattnet helt och hållet tappat missfärgningar och bismak. Dessa var helt uttjänta och antagligen orsaken till mycket av problemen.
Så nu får det vara så här ett tag sen blir det ett vattenprov.
Jag har dock ett master blaster filter från Brava (olympus)
Sådär, nu har vi bytt pump till en sänkpump i hålet! Det visade sig att hålet va rejält mycket djupare än vi lyckades loda innan vi drog upp slangarna. Det var rejält tungt att dra upp, tog säkert bortåt en timme innan vi fick upp 80m 40+32mm pem slang på gräsmattan. Scheit, jag hade ju tagit höjd för 50m djup när jag köpte kabel och slang. Bara leta upp en gross som hade grejer hemma och åka och handla. Till slut fick vi ihop allt med luftinjektor, tryckströmbrytare, säkventil, hydrofor och lite extra spolslang/ventiler och kunde återigen pumpa upp vatten!
Placerade hydrofor så att det ska gå att få plats med filter. Nu ska det spolas genom närmsta veckan!
Innan helgen var slut hade vi lyckats köpa oss mer problem?! inför semestern,