39 223 läst · 178 svar
39k läst
178 svar
Hantverkare tar in kollegor
Jag hade inte betalat mer än 15% utöver offert (och ev godkända extratimmar). Vi hade samma problem med poolen men offert gäller så det är ganska klart. Görs inte arbetet färdigt ska du inte betala alls förrän det är klart eller bara betala för det arbete som är gjort för att sen välja en annan hantverkare.
Som yrkesman är det eget ansvar att se till att offerten hamnar inom vad det kan anses kosta. Annars ska man inte ha jobbet. Beställaren kan inte rimligen anses ha kunskap. Vad ska man i så fall ha hanteverkare till?
Som yrkesman är det eget ansvar att se till att offerten hamnar inom vad det kan anses kosta. Annars ska man inte ha jobbet. Beställaren kan inte rimligen anses ha kunskap. Vad ska man i så fall ha hanteverkare till?
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 458 inlägg
Det är en relevant fråga. Om ett jobb tar 33 timmar, bör man inte veta om att man har en skojare framför sig om denne offererar knappt halva den tiden ?[SKPG]Zamora skrev:
Jag förstår att man som lekman inte kan så mkt om tidsåtgången, men lite grann borde man vara medveten om orimligheten i offerten.
Kunder väljer alltid det billigaste och tror att man får samma som i den dyrare offerten . Jag har förlorat affärer mot installatörer vars anläggningar inte fungerade, kunden trodde att dem skulle få samma som i min lite dyrare offert för i deras ögon är en värmepump en värmepump.
I detta fall trodde TS att den billigare skojare skulle göra samma sak som den seriösa firman fast för halva priset och tänkte göra ett klipp.
Låter det för bra för att vara sant, ja då är det oftast just exakt det.
Jag har under mina 15 år som renoverare anlitat både bra och dåliga firmor.C Calore skrev:
Min erfarenhet är att bara för att det inte är billigt eller ”svenska” hantverkare så betyder det inte att de gör ett bra jobb.
Tex För inte så länge sen så upptäckte vi en vattenläcka som berodde det på att en allt annat än billig ”skidåkande” rörmokare hade slarvat för 10 år sedan.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 208 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 208 inlägg
Du spekulerar och försöker provocera. Men nej tack. Starta en egen tråd om varför det inte är bra att välja billiga hantverkare så tar vi din principiella diskussion där. Här hjälper vi TS med det enskilda fallet.C Calore skrev:Det är en relevant fråga. Om ett jobb tar 33 timmar, bör man inte veta om att man har en skojare framför sig om denne offererar knappt halva den tiden ?
Jag förstår att man som lekman inte kan så mkt om tidsåtgången, men lite grann borde man vara medveten om orimligheten i offerten.
Kunder väljer alltid det billigaste och tror att man får samma som i den dyrare offerten . Jag har förlorat affärer mot installatörer vars anläggningar inte fungerade, kunden trodde att dem skulle få samma som i min lite dyrare offert för i deras ögon är en värmepump en värmepump.
I detta fall trodde TS att den billigare skojare skulle göra samma sak som den seriösa firman fast för halva priset och tänkte göra ett klipp.
Låter det för bra för att vara sant, ja då är det oftast just exakt det.
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
C Calore skrev:
Varför detta påståendet ???
Var står det att TS har valt ut firman för att de var billiga ???
I trådstarten står det tvärtom att läsa följande:
L Lingonpannkaka skrev:
Enligt gängse regler är en offert bindande. Annars skulle jag kall det kostnadsförslagL Lingonpannkaka skrev:Hej,
Jag har haft en hantverkare hemma som hade givit en offert på 7 timmar.
Hantverkaren tar utan att nämna något in inte bara en utan två andra hantverkare, från helt andra bolag, för att hjälpa till.
Det slutar på 16 timmar.
Är detta okej att göra?
Nej, vi hade inte fast pris. Men hade bett hantverkaren att hålla oss noga uppdaterade om det skulle börja öka i timmar, vilket hantverkaren höll med om.
Dessutom hade vi inte godkänt extra "kollegor"
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Själv hade jag inte accepterat att en hantverkare tagit dit fler personer utan min vetskap. Frågan ens om det är lagligt. 7 blir 10 timmar, timmar som du accepterat utan ifrågasätta om det är behövligt. Erbjud dem betalt för 10 timmar, att s.k hantverkaren tagit dit personer utan godkännande är inte ok, dessa får han väl betala ur egen ficka. Hantverkarens bekymmer. Sen skulle jag ta dit någon seriös hantverkare för att bedöma tidsåtgång och att det är fackmannamässigt rätt utfört innan jag betalade någon faktura.L Lingonpannkaka skrev:Hej,
Jag har haft en hantverkare hemma som hade givit en offert på 7 timmar.
Hantverkaren tar utan att nämna något in inte bara en utan två andra hantverkare, från helt andra bolag, för att hjälpa till.
Det slutar på 16 timmar.
Är detta okej att göra?
Nej, vi hade inte fast pris. Men hade bett hantverkaren att hålla oss noga uppdaterade om det skulle börja öka i timmar, vilket hantverkaren höll med om.
Dessutom hade vi inte godkänt extra "kollegor"
Jag drog den slutsatsen då offerten var på 14 timmar men jobbet tog 33. En korrekt offert birde varit på 33 timmar eller snarare 40 för man måste ta lite höjd.Paul-Staffanstorp skrev:
Ni förstår vad jag menar, men det är svårt att få ned alla nyanser i text. Ha lite fantasi så tror jag nog att ni kan se mitt resonemang .
Jag håller självklart mer om att en offert är bindande och försvarar inte en skojare. Men rimligheten och det faktum att kunder väljer det billigaste gör att en viss nivå av skyll dig själv i vissa fall kan vara berättigad.
Man borde väl få ta in mer folk frpn sin firma eller ringa in kollegor, men givetvis förblir priset det samma.H HEM2121 skrev:Själv hade jag inte accepterat att en hantverkare tagit dit fler personer utan min vetskap. Frågan ens om det är lagligt. 7 blir 10 timmar, timmar som du accepterat utan ifrågasätta om det är behövligt. Erbjud dem betalt för 10 timmar, att s.k hantverkaren tagit dit personer utan godkännande är inte ok, dessa får han väl betala ur egen ficka. Hantverkarens bekymmer. Sen skulle jag ta dit någon seriös hantverkare för att bedöma tidsåtgång och att det är fackmannamässigt rätt utfört innan jag betalade någon faktura.
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Men det kan lika gärna peka på en oerfaren småskuttare som inte varit igång speciellt länge så han kan räkna tidsåtgång.C Calore skrev:
Timdebiteringen är ju sinnessjuk i mina ögon för att nämna något annat !!
Kan jag verkligen hålla med dig om.C Calore skrev:
Har tappat räkningen på hur många som bett om hjälp för de haft klåpare hemma men jag tackar vänligt men bestämt nej till att ens besöka dessa människor för rätta till efter klåpare är det sista jag vill fördriva mina dagar med.
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg