Byggahus.se
Jag har en bra plats för ett växthus på en berghäll, funkar det som underlag? 70% av ytan är berg 30% av ytan är 20 cm jord och sen berg. Jag tänker att jag tar bort den lilla jord som finns och sedan mura en kant direkt på berget som blir lite olika hög så att det sedan finns en vågrät mur att placera ett växthus på. Om jag borrar ner några armeringsjärn som muren byggs in i så borde väll det bli tillräckligt stabilt? Det går ju inte att gräva alls och blir följaktligen inget frostfritt djup någonstans men å andra sidan rör ju sig berget ingenting och borde vara tillräckligt stabilt som det är?

Jag vill helst bara göra en mur och sedan bara jämna av ytan med skumglas (typ lösa stenar, fast lätta) och lägga trädgårdsplattor och placera odlingsbäddar. Alltså ingen gjuten betongplatta. Men jag vill ju inte att konstruktionen rör sig så att glasrutorna spricker. Jag tänker att muren ska vara ca 50 cm hög förutom på norrsidan där den blir 150 cm hög.

Hittar ingenstans någon som beskriver om det här funkar eller inte så alla synpunkter är välkomna! Tack på förhand!

Med nerborrade armeringsjärn så blir det helt ok. Använd lecablock att mura med.

Lånar tråden lite, kanske kan den vakna! Skall placera ett växthus på ytan nere. Har fullt upp med grus mellan 20-60cm beroende på vart berget är. Det är alltså berg under hela.

Tänkte nu mura en 60cm mur med lecablock. Kan man göra det helt utan infästning och utan sula? Växthuset blir ca 15kvm.

tack!

• Trädgårdsyta förberedd för växthusbygge med grus och stora berg i bakgrunden, hund framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.