Jag tror mer att en fin trädgård kan höja områdets värde. Om en som inte är från stan eller orten ska titta på hus och ser att grannarna har trasiga staket sen flera år tillbaka kyl och frys en motor och rostig grill mm i trädgården samt massa ogräs och oklippt gräsmatta så kan det nog dra ner värdet. För oavsett hur fint huset och trädgården som det är man själv tittar på så tänka väl ändå tanken att vill jag verkligen bo på ett område där grannarna har soptipp/skrotupplag istället för trädgård? Och vad är dom för några som inte sköter sin trädgård sköter de ens sig själva eller sitt hus osv osv. För sorgligt nog så kan ju de yttre leda till en fördom om att de är oseriösa typer då de yttre är de enda man ser. Det att grannen troligen har totalrenovera sitt hus invändigt är ju inget som syns på första intrycket i ett nytt område.
Så välskötta trädgårdar höjer nog värdet för mig mer än just den trädgården jag skulle tänkas köpa
Vi köpte just ett sånt hus i området med en riktigt tråkig övervuxen trädgård. Gräsmattan var full med mossa och löv.
Det var bara vi och ett par till som var intresserade av huset efter visning. Jag tror att trädgården drog ner intresset rejält.
Nu har vi fixat i trädgården i mer än två år och nu är den i toppskick.
Tog även ner en del träd som gjorde att vi fick en väldigt fin utsikt från köket.
Så jag tror definitivt en fin trädgård ökar värdet på huset.