Byggahus.se
För en röris så skall man ALDRIG behöva förbereda sig eller ha någon form av efterjobb. Vi skall enbart få betalt för exakt på minuten den tid vi är på plats, och vi skall alla få exakt samma låga timpeng. Dessutom skall vi helst göra en stor del jobb gratis, detta kallas mervärde.

• Haha
swe.jocke
  • Laddar…
TS har ju inget problem med tidsdebiteringen på 1,5h för 0,5h jobb. Just för att det är ställ och restider. Så du är helt fel ute med din kritik.

• Gilla
Nyfniken och 23 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
För en röris så skall man ALDRIG behöva förbereda sig eller ha någon form av efterjobb.
Nä, tar man drygt 2000:- för tre pluggar i standarddimension så har man garderat sig för att slippa fler besök hos den kunden.

• Gilla
Nyfniken och 26 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS har ju inget problem med tidsdebiteringen på 1,5h för 0,5h jobb. Just för att det är ställ och restider. Så du är helt fel ute med din kritik.
Jag generaliserar nu.

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, tar man drygt 2000:- för tre pluggar i standarddimension så har man garderat sig för att slippa fler besök hos den kunden.
Mm han la på en tusing för att få nån vinst och för helvete, ingen röris skall kunna göra vinst .

C Calore skrev:
Har du så dåliga priser ;)

Dessa priser är vad hantverkarn betalar och han lät sedan kunden betala listpriset. Enkelt och på det sättet fick rörisen en tusing i vinst på jobbet. Om man inte gör den vinsten är det ingen idé att åka ut alls.

Detta vet ni, men ni älskar att gnälla på hantverkare.

Gillar ni det inte, köp det själva på Hornburg och gör det själva. Det gör jag när jag ska bygga altan och jag inte vill ringa en snickare.

Ringer jag snickaren, så betalar jag fakturan utan att gnälla som en bebis på Internet.
Så bara för man är privatkund så ska man behöva acceptera vilket materialpris som helst? Jag ser hellre att de isf tar en högre timdebitering om det nu är så svårt få det till att gå ihop så man måste ta ett ockerpris på materialet. Men ja, har man svårt att ragga kunder kanske ni måste ha ockerpris på materialet.

Vår lokala har häcken full av jobb. Anledningen, han är snabb, effektiv och många gånger låter kunder själva handla in material inom vissa områden då dessa oftast blir billigare. Det material han själv köper in, där lämnar han kvitto till kund. Han är transparent. Nu är det en liten ort på 10000 invånare.

• Gilla
Steffo1980 och 6 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Så bara för man är privatkund så ska man behöva acceptera vilket materialpris som helst? Jag ser hellre att de isf tar en högre timdebitering om det nu är så svårt få det till att gå ihop så man måste ta ett ockerpris på materialet. Men ja, har man svårt att ragga kunder kanske ni måste ha ockerpris på materialet.

Vår lokala har häcken full av jobb. Anledningen, han är snabb, effektiv och många gånger låter kunder själva handla in material inom vissa områden då dessa oftast blir billigare. Det material han själv köper in, där lämnar han kvitto till kund. Han är transparent. Nu är det en liten ort på 10000 invånare.
Jag håller med. Men de flesta kunder skulle inte tycka att det vore bra att en röris kostade 1000 kr i timmen. Därför har detta system vuxit fram, men för kunden blir det samma pengar att betala oavsett om materialet är dyrt och jobbet billigt eller tvärtom.

Jag skulle helst slippa hålla på med material, jag har ingen nytta av att ligga ute med 100000 tals kronor och riskera att kunder inte betalar.
Jag skulle MKT hellre göra som vitvaru reparatörer gör, ha med en kortläsare och när jag är klar så får kunden dra kortet. Material får kunden anskaffa själv. Hoppas vi kommer dit .

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
C Calore skrev:
Mm han la på en tusing för att få nån vinst och för helvete, ingen röris skall kunna göra vinst .
Ha i åtanke att den tusingen han la på materialet motsvarar en hel dags nettolön för medelsvensson.
Detta trots att han redan debiterat 1.5h för 0.5h jobb? (Håller med om att 1.5h är fullt rimligt för att täcka upp omkostnader).

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Jag bara undrar om Calore accepterar priset om bilverkstaden tar 4000:- för 5 l motorolja, när bilen lämnas på service ? Troligen inte, men ett pris på "Biltemapris"+20% (c:a 600:- ) är mer troligt att Calore är villig att betala.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag bara undrar om Calore accepterar priset om bilverkstaden tar 4000:- för 5 l motorolja, när bilen lämnas på service ? Troligen inte, men ett pris på "Biltemapris"+20% (c:a 600:- ) är mer troligt att Calore är villig att betala.
Jag vet inte vad min verkstad tar betalt för, jag bara betalar min faktura. Samma med min webfirma ( ytterligare en kostnad som företag ofta har ) som tog 13000 plus moms för att uppdatera o fräscha upp min WordPress sida. Jag kan inte göra det själv så det är bara att betala .

Vill man inte betala, gör det själv. Hur enkelt och rättvist som helst.

J JSE skrev:
Ha i åtanke att den tusingen han la på materialet motsvarar en hel dags nettolön för medelsvensson.
Detta trots att han redan debiterat 1.5h för 0.5h jobb? (Håller med om att 1.5h är fullt rimligt för att täcka upp omkostnader).
Ha i åtanke att företag skall betala, arbetsgivaravgift, moms, lön, revisor,diesel ,leasing, hyra på lokal,försäkringar,verktyg ,sjuklön och lite annat som jag glömmer.

Om jag blir sjuk i Corona o är hemma i 2 veckor. 0 spänn får jag i hjälp.

Och om jag får hjälp.med arbetsgivaragiften som regeringen så generöst säger att dem hjälper oss med. Då kan man inte ta ut någon vinst det året. Trots att man betalat in 20 miljoner genom åren så kan man aldrig få någon reell hjälp av Sverige, nånsin.

Ingen ger mig jobb, jag måste jaga dessa helt själv och får jag inga, då svälter jag. Ni verkar tro att företagande är hur enkelt som helst och man tjänar massor av pengar och har obegränsat med jobb.
Ni har fel.

• Gilla
Jockeek
  • Laddar…
Jag är inte förvånad att du har svårt att hitta kunder....

• Gilla
  • Haha
DTanner och 32 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Ha i åtanke att företag skall betala, arbetsgivaravgift, moms, lön, revisor,diesel ,leasing, hyra på lokal,försäkringar,verktyg ,sjuklön och lite annat som jag glömmer.
Absolut, det är ju hantverkarens största utgifter.
Är det då rimligt att debitera 3x arbetad tid + 165% påslag på materialet? (Räknat på mina kassa rabatter).
I TS fall tycker jag att den extra debiterade tiden bör täcka upp omkostnaderna.

Personligen har jag helt slutat att ta in hjälp på löpande räkning. Det blir oftast bara diskussioner efteråt.
Det blir så mycket enklare om hantverkaren kan lämna ett fast pris på jobbet (med reservation för krångel/ändrade förutsättningar) och att jag sedan kan göra en värdering av priset innan jobbet startar.
Då får hantverkaren debitera det den behöver för att täcka sina kostnader + vinst. Skulle detta pris vara för högt för mig så får jag fråga någon annan eller göra det själv.

PS. Jag skulle heller aldrig lämna in bilen på felsökning+reparation utan att få ett pris först. Lika stor risk för chock där.

Redigerat:
Vid små jobb så blir det ofta procentuellt dyrare.
Låt säga att jag skall göra ett jobb på 1 timme. Det kostar 650 och om jag sedan skall ha ett påslag på 10 % så skulle jag nu tjäna 65 kronor.

Det är därför det finns en startavgift på 1700 för att täcka upp detta. Men till.kunden så.blir det samma pengar att betala oavsett om det kalla timpeng, material, startavgift. Det blir samma i slutändan. Men ni hänger upp er på vad det kallas.

Jag jobbar enbart på fast pris, men även då händer det att kunder gnäller för att de inte förstått och då håller dem gärna inne 30-40000. Dem tror att jag tjänade dem pengarna, men att borraren,VP tillverkaren,grossisten ska ha 90% av pengarna det fattar inte kunden .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.