Jag ska skarva en bänskiva ände mot ände och det behöver inte bli mer än halvbra så jag tänkte försöka mig på att kexa med handöverfräs. Lamellfräs känns lite överkurs för detta. Nya skivdelen kommer sitta mellan befintlig bänkskiva och en vägg.
Men, jag blir inte klok på vilket frässtål som är rätt. Kan någon tipsa om vilket jag behöver? Gärna ett som finns på typ Bauhaus, Jula, ... Även här så behövs ingen överkurs men undviker gärna rent skräp.
Jag tar också gärna emot tips på kex. Julas t.ex. verkar ju vara av fel tjocklek?
Något annat man behöver tänka på? Ja, jag vet att beslag som spänner ihop är bättre men jag kommer tyvärr inte åt undersidan av den befintliga bänkskivan så jag får nöja mig med kexning.
Jag ska skarva en bänskiva ände mot ände och det behöver inte bli mer än halvbra så jag tänkte försöka mig på att kexa med handöverfräs. Lamellfräs känns lite överkurs för detta. Nya skivdelen kommer sitta mellan befintlig bänkskiva och en vägg.
Men, jag blir inte klok på vilket frässtål som är rätt. Kan någon tipsa om vilket jag behöver? Gärna ett som finns på typ Bauhaus, Jula, ... Även här så behövs ingen överkurs men undviker gärna rent skräp.
Jag tar också gärna emot tips på kex. Julas t.ex. verkar ju vara av fel tjocklek?
Något annat man behöver tänka på? Ja, jag vet att beslag som spänner ihop är bättre men jag kommer tyvärr inte åt undersidan av den befintliga bänkskivan så jag får nöja mig med kexning.
Skivnotfräsar finns i olika storlekar och såklart prisklasser. Du får en bra förbindning när det gäller vertikalt tryck över skarven om du fräser noter i stort sett längs hela kortändan (du vill förmodligen inte att den frästa noten ska gå ut genom framkanten i skivorna) i bägge skivorna och limmar in en lös spont i form av en plywoodremsa med rätt tjocklek i spåren.
Posta gärna bilder som visar hur du gjorde och resultatet.
Lycka till!
//Ronnie
Det finns ett kanonbra set för kexning med handöverfräs på Slöjd-produkter. Både en slitsfräs som kan moddas till tre standardstorlekar på kex samt en pinnfräs. Jag köpte det för 3-4 år sedan och har i alla fall fräst några hundra kex med perfekt resultat.
Brukar köpa kexen på Bauhaus, deras eget märke vad det nu heter.
Posta gärna bilder som visar hur du gjorde och resultatet.
Det visade sig att gamla bänkskivan och snutten som skulle skarvas på åldrats rätt olika i olika rum och slagit sig lite så jag fick först tvinga ner den befintliga skivan i underlaget och räta ut den med flera fästpunkter. Sedan gjorde jag samma för nya biten och slutligen valde jag tråkigast möjliga lösning och silikonade skarven, hyvlade fas och planslipade innan jag oljade.
Visar det sig att det håller skitdåligt så får jag ta upp tanken på att fräsa in en not eller kexa men för tillfället duger det och köket ska göras om helt om inte alltför lång tid.
Men så här blev skarven iallafall. Nästan omöjlig att känna förutom längst in mot väggen där nya skivan inte ville leka snällt utan bågnar upp en millimeter.