9 632 läst · 89 svar
10k läst
89 svar
Tillbehör svets ...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Jag har köpt AirLiquide 11 litersflaska, men jag kör ju ren argon. När jag undersökte marknaden tyckte jag det vara rätt lika priser på flaskor/påfyllning, jag vet inte om det skiljer för blandgas. På min ort är det Stavdal som sköter bytet åt AirLiquide, finns alltid gas hemma, enda nackdelen är att de stänger halv fem ... 
När vi är inne på tillbehör. En svetshjälm med automatisk avbländning vad skall man då köpa? Vill inte lägga en förmögenhet på en hjälm som används för hobbybruk, kanske 3-5 ggr per år. Har just nu en handhållen skärm med mörktglas, skulle gissa att det blir mycket bättre om man slipper hålla skärmen och att ha automatisk avbländning. Då man kan se klart var man skall tända svetsen än tills det tänder om ni förstår vad jag menar.
Tror Stavdal i Göteborg har gas, dom hade det för ett par år sen. Sen har Svetsmaskinsevice gas. Tror dom har bytt leverantör men innan hade dom AirLiquid, fördelen med det är att det är inbyggd regulator på flaskan (tom på köpflaska 5liter) och inget man behöver köpa löst. Regulatorn i sig har väl lite övrigt att önska och man får ha ett rör och mäta manuellt men det funkar. Jag har en sån på min blandgas. Du hittar gas på många ställen i Göteborg.P pota skrev:
I Tyskland så säljer Hornbach svetsgas. Både Argon och blandgas. Egna flaskor med sitt eget pantsystem (precis som på gasolen). Flaskorna är alltså helt obrukbara i Sverige när dom är tomma. Trots det är det så billigt att det är lönsamt att svänga förbi Hornbach i Tyskland och köpa en flaska om man har vägarna förbi som man sen vaskar eller har stående till man skall till Tyskland igen. Jag har mailat Hornbach ett antal ggr om att ta in gas till Sverige utan respons. Hjälp till, maila och tjata på dom. Gas är toktyrt i Sverige, billigare alternativ behövs.
Jag har två. En Kemppi Bottas Wiliams F1 och En Esab A50 Sentinel. Det är stor skillnad på hjälm och hjälm men det blir fort dyrt, en Sentinel kostar runt 3000kr. Kemppin köpte jag för 1000kr efter lite prutande som sista visningsex. hos en svetsåterförsäljare. Ett fynd då ordinarie pris var knappt 2500kr + moms då.R roli skrev:När vi är inne på tillbehör. En svetshjälm med automatisk avbländning vad skall man då köpa? Vill inte lägga en förmögenhet på en hjälm som används för hobbybruk, kanske 3-5 ggr per år. Har just nu en handhållen skärm med mörktglas, skulle gissa att det blir mycket bättre om man slipper hålla skärmen och att ha automatisk avbländning. Då man kan se klart var man skall tända svetsen än tills det tänder om ni förstår vad jag menar.
Det är mitt första tips, åk till en svetsÅF och kolla om det finns nåt dom verkligen vill bli av med, och var inte blyg. Annars hade antingen gått in på dryga tusenlappen och siktat på nåt runt Esab Warrior Tech eller motsvarande av annat fabrikat, ELLER köpt en billig avbländande från Wish för 250-400kr. Det är motsvarande eller bättre än noname som säljs i Sverige för runt 500-800kr eller nåt sånt.
En sak att kika på är att det går att byta batteri på panelen, än viktigare för en sällansvetsare då den inte används så frekvent och bör hålla lång tid. Riktiga svetsåterförsäljare har bättre utbud än lågprisvaruhus och kan saker om svetsning och hjälmar som personalen på lågprisladorna inte ens kan stava till.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Visste inte att Jula hade gas tidigare, det var nån som nämnde det här och jag hade då köpt en del aga unicyl själv. Den personen nämnde att jula byter in alla fabrikat men jag tyckte det lät märkligt. Har du en AGA tub idag alltså? Storlek?D Daniel 109 skrev:
Ja, jag har agas 5l tub. Samma som jula säljer. Det var i princip den enda som fanns för några år sedan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast jula har väl inte aga? De har väl StrandMöllen eller vad de heter? En av flaskorna ser dock misstänkt AGA lik men de andra de har med inbyggd regulator är ju allt annat än aga.D Daniel 109 skrev:
Men i vilket fall som helst. Har du en AGA depå i närheten så fråga där vad en 10/11l unicyl kostar om du har en 5lit som inbyte. Här kommer man ner i typ hälften av vad den kostar över disk. Nu hittar jag inte min lapp med priser men en blandgas torde hamna på runt 2-2500kr. En ny unicyl utan inbyte är runt 4-6000 beroende på gas.
Den har jag Faktiskt provat men just den var inköpt i Tyskland men det är nog samma.A anis16 skrev:
Utmärkt är ett starkt ord om man jämför med bra hjälmar, som jag minns det så var det ett ytterst begränsat siktfält och så var den lite reaktions-slö? Jag skulle säga prisvärd och med största sannolikhet helt Jämförbar med de avbländande på Wish med den fördelen att Lidl kan man reklamera när det inte funkar.
Även hjälm verkar ju vara en djungel. Jag har läst att jag vid mig svetsning behöver en hjälm dylik:
Speedglas 9100...
Säger mig som vanligt ganska lite. Jag tänker att jag vill ha en hjälm som.inte är alltför dyr. Gärna under tusenlappen men som ändå är bra så jag skyddar mig.
Någon som.har något bra förslag?
Parkside?
En annan sak jag behöver är kanske en flammsäker jacka? Var hittar man även en sådan billigt. En vanlig blåställsjacka funkar väl inte antar jag ...
Speedglas 9100...
Säger mig som vanligt ganska lite. Jag tänker att jag vill ha en hjälm som.inte är alltför dyr. Gärna under tusenlappen men som ändå är bra så jag skyddar mig.
Någon som.har något bra förslag?
Parkside?
En annan sak jag behöver är kanske en flammsäker jacka? Var hittar man även en sådan billigt. En vanlig blåställsjacka funkar väl inte antar jag ...
Esab har en ok hjälm för runt 1000 lappen tror jag..
Kläder är huvudsaken att de för det första inte är alltför slitna (fransiga) och inte alltför skitiga (dammiga/oljiga) och framförallt att de inte är av plast! Vanliga jeans går utmärkt att svetsa i och exempelvis en gammal skinnjacka eller jeansjacka eller som du redan föreslagit, ett hederligt blåställ..
Kläder är huvudsaken att de för det första inte är alltför slitna (fransiga) och inte alltför skitiga (dammiga/oljiga) och framförallt att de inte är av plast! Vanliga jeans går utmärkt att svetsa i och exempelvis en gammal skinnjacka eller jeansjacka eller som du redan föreslagit, ett hederligt blåställ..
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Om blåstället är av bomull så är det bra.
Se till att svetsloppor inte kan komma ner i skorna.
Protte
Se till att svetsloppor inte kan komma ner i skorna.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det där med skorna, jag har gjort s.k. Golfstrumpor, de med arton (bränn)hål.
Protte
Protte