Byggahus.se
Hej!

Har en spånsug, FM300 från Duabhuset som jag nu vill koppla till mina verktyg i garaget.
Har sedan tidigare en grovdammsugare från Kärcher kopplad till min bordssåg, en Dewalt DW745 och undrar om en spånsug är bättre på att suga ur sågspån från bordssågen.

Är det någon som har erfarenheter av att koppla en spånsug till en DW745?

En annan fråga är hur man kopplar spånsugen till bordssågen?
Jag hittar ingen passande adapter.
Någon som har något förslag?

Tack på förhand!

Jag har en likadan sug och likadan såg. Det är klart bättre nu än då jag hade en grovdammsugare till sågen. Men den är inte magisk, så det blir fortfarande en del på golvet. Borde kanske bli bättre om jag anväde det där plastskyddet på sågen som kan suga ovanifrån också, men det har inte blivit av och det funkar helt ok nu.

Enda är väl om jag använder min hemmagjorda släde på sågen, då spånet stannar på den och försvinner inte ner vid klingan och vidare till sugen.

Jag har Duabs tjocka slang fram till sågen där jag använder en adapter ned till storleken på sågens öppning. Vill minnas att jag köpte en ”skarvstos” från Jula från 100 till 50 mm som jag fäst i slangen med vanlig gaffatejp.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Tror detta varit uppe förr. Lång historia kort, spånsug till anslutningslådan under sågen och grovdammsugare till klingskyddet för bästa uppfång. Så du kan med fördel fortsätta köra grovisen.

Och montera klingskyddet! Bra för att ta bort spån och behålla fingrar.

A andy999 skrev:
Hej!

Har en spånsug, FM300 från Duabhuset som jag nu vill koppla till mina verktyg i garaget.
Har sedan tidigare en grovdammsugare från Kärcher kopplad till min bordssåg, en Dewalt DW745 och undrar om en spånsug är bättre på att suga ur sågspån från bordssågen.

Är det någon som har erfarenheter av att koppla en spånsug till en DW745?

En annan fråga är hur man kopplar spånsugen till bordssågen?
Jag hittar ingen passande adapter.
Någon som har något förslag?

Tack på förhand!
Hej!

Jag upplevde samma spånproblem med min Boschsåg som du har.
Problemet är att det finns alltför många öppningar under sågbordet som suger tjuvluft.
Om du kollar i min länk så ser du hur jag löste det hela. Mitt resultat blev över förväntan. Nästan inga spån under sågen numera. Jag måste ha en sug ansluten, jag har en ClasOlle grovdammsugare, annars fyller jag snabbt hela baljan runt klingan med spån.
Det är bara att testa sig fram. Varje misslyckande är ett steg närmare lösningen!

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/boch-gts-10-xc.354467/

Tack för alla svar!
Jag ska testa #Hep:s förslag med adapter och vi får se om jag kan anamma lite idéer från #stigen:s tråd för att täppa till öppningar i min bordssåg.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
J
Jag har gjort liknande åtgärd som Stigen på min Boschsåg och resultatet är helt över förväntan. Prova!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.