2 848 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Tips för klinkerlägging (nybörjare)
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Fem mm är nog ok på en pizzeria 1-3mm beroende på plattor jag hade börjat i mitten på rummet om det är första gången linjera var tredje rad och ta det lugnt så går det nog bra
Inte lönt att använda ett leveling system på så små plattor som 30x30 och särskilt inte på 64 kvm, blir en helvetes massa kilar och flera tusen i extrakostnad.G Galten skrev:
Som sagt, använd en difföppen primer och kolla av golvet så att det är någorlunda jämnt och plant, annars spackla ut svackor med fix dagen innan du börjar lägga. Annars kan det bli drygt och klicka upp plattorna så att det inte blir fogsprång. Max 3mm fog enligt mig, för jävla fult med bred fog. Enda anledningen till att ha bredare fogar är väl då för att de tär en källare och golvet ska "andas" lättare genom bredare fogar men 3mm fogar andas nog rätt så bra också
Tackar! Du har rätt i att det blir extremt många clips med 64 m2 och plattor som är 0.09 m2 stora. Runt 1200 clips om jag räknat rätt för en kostnad av c:a 1000 kr (+ kostnad för kilar om man inte vill nöja sej med de 100 kilar som medföljer). Det är en avvägning, med tanke på vad resten av renoveringen har kostat så är det nog överkomligt om resultatet blir perfekt. (Bara silikatfärgen till väggar och tak har kostat 10.000 till exempel...)T tank77 skrev:Inte lönt att använda ett leveling system på så små plattor som 30x30 och särskilt inte på 64 kvm, blir en helvetes massa kilar och flera tusen i extrakostnad.
Som sagt, använd en difföppen primer och kolla av golvet så att det är någorlunda jämnt och plant, annars spackla ut svackor med fix dagen innan du börjar lägga. Annars kan det bli drygt och klicka upp plattorna så att det inte blir fogsprång. Max 3mm fog enligt mig, för jävla fult med bred fog. Enda anledningen till att ha bredare fogar är väl då för att de tär en källare och golvet ska "andas" lättare genom bredare fogar men 3mm fogar andas nog rätt så bra också![]()
Det funkar säkert och blir snyggt med 3 mm fog
Golvet är jämnt och bra totalt sett, iaf visuellt. Jag har slipat allt med Flexen så det är rå betong överallt.
Om du vill ha plattsättningen perfekt så skulle jag nog väga av golvet först, def med tanke på att
du är nybörjare. Golvet bör vara i det närmaste helt plant för att du inte ska få problem.
Nog bökigt ändå första gången! Även om det ser plant ut finns risken att det är ojämnare än önskat.
Som nybörjare kammar man inte ut så mkt mer en ett skift i taget, och då jämnar man inte ut ev ojämnheter i golvet.
Bara ett tips i all välmening.
du är nybörjare. Golvet bör vara i det närmaste helt plant för att du inte ska få problem.
Nog bökigt ändå första gången! Även om det ser plant ut finns risken att det är ojämnare än önskat.
Som nybörjare kammar man inte ut så mkt mer en ett skift i taget, och då jämnar man inte ut ev ojämnheter i golvet.
Tack! Väga av golvet, är det samma sak som flytspackling?J Jörgen Ö skrev:Om du vill ha plattsättningen perfekt så skulle jag nog väga av golvet först, def med tanke på att
https://www.byggmax.se/rätskiva-3m-skeppshult-p28430G Galten skrev:
Finns i olika storlekar, den har du som sagt nytta av även vid läggning, kan te.x kontrollera vartefter att du följer linjen.
Återigen tack!
Jag har en sådan skiva sedan tidigare när jag byggde trädäck, så där hade jag flyt!
Bara för att vara helt säker, skall jag ha mer fix under om jag hittar t.ex en svacka eller skall jag spackla golvet innan jag lägger? Det är dock en källare, så jag har inga krav på att det skall bli perfekt. Det skall iaf inte bli pinsamt dåligt.
I ett av rummen är det en golvbrunn (nyligen bytt till en PURUS plastbrunn med back-stopp). Det är fall i hela rummet och golvbrunnen är i mitten. Är det bara att lägga som de andra rummen, eller finns det några speciella tricks? Jag tänkte ha en rostfri ram över själva brunnen. Klinkern jag får levererad på torsdag är 7 mm tjock (om det spelar någon roll). Alla trösklar är borttagna så klinkern kommer löpa kontinuerligt i hela källaren.
Jag har en sådan skiva sedan tidigare när jag byggde trädäck, så där hade jag flyt!
Bara för att vara helt säker, skall jag ha mer fix under om jag hittar t.ex en svacka eller skall jag spackla golvet innan jag lägger? Det är dock en källare, så jag har inga krav på att det skall bli perfekt. Det skall iaf inte bli pinsamt dåligt.
I ett av rummen är det en golvbrunn (nyligen bytt till en PURUS plastbrunn med back-stopp). Det är fall i hela rummet och golvbrunnen är i mitten. Är det bara att lägga som de andra rummen, eller finns det några speciella tricks? Jag tänkte ha en rostfri ram över själva brunnen. Klinkern jag får levererad på torsdag är 7 mm tjock (om det spelar någon roll). Alla trösklar är borttagna så klinkern kommer löpa kontinuerligt i hela källaren.
Gör som du villG Galten skrev:Tackar! Du har rätt i att det blir extremt många clips med 64 m2 och plattor som är 0.09 m2 stora. Runt 1200 clips om jag räknat rätt för en kostnad av c:a 1000 kr (+ kostnad för kilar om man inte vill nöja sej med de 100 kilar som medföljer). Det är en avvägning, med tanke på vad resten av renoveringen har kostat så är det nog överkomligt om resultatet blir perfekt. (Bara silikatfärgen till väggar och tak har kostat 10.000 till exempel...)
Det funkar säkert och blir snyggt med 3 mm fog
Golvet är jämnt och bra totalt sett, iaf visuellt. Jag har slipat allt med Flexen så det är rå betong överallt.
Plattor, fix och fog lär ju gå på mellan 30-35' så 1000 kr hit eller dit spelar ju mindre roll om resultatet blir bra.
Ett vanligt trick är en vattenslang med genomskinliga rör i varje ända, två personer och två tumstockar. Då kan man tom kolla skillanden mellan två rum åtskilda av en vägg....Stefan N skrev:
Liknande trådar
-
Tips för att undvika isbildning på fel ställen
Värmepumpar -
Tips om och varning för Luktproblem efter Ozonbehandling
Miljö & Hälsa -
Tips för Insynsskydd i Bottenvåningen
Fönster & Dörrar -
Tips för dragning av CAT 6 kabel i lägenheten?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips på vakuumförpackare?
Övrigt Off Topic