Byggahus.se
Jag bygger en altan på marken ca 2-3 dm ovan jord. Den ligger mellan boningshus och växthus. Jag vill nu ha el i växthuset. Kan jag dra en elledning på sidan av reglarna nu när jag kommer åt för att senare låta behörig elektriker koppla in den? i så fall vilken typ av kabel, skall den läggas i skyddsrör ? Var köper man detta? jag förstår att det är bäst att gräva ner men det ställer sig svårt nu av tekniska skäl!
Vänligen,

Montera gult skyddsrör med dragtråd, så kan en elektriker montera en kabel senare

GoForIt GoForIt skrev:
Montera gult skyddsrör med dragtråd, så kan en elektriker montera en kabel senare
Tack för det! Men det är vät ok att dra kabel och koppla in en dosa och sen låta elektrikern koppla ihop det så sparar man ju lite dyrbar tid för elektrikern?

Ok om du snackat med elektriker innan
Risken finns att denne inte åtar sig jobbet på de premisserna
Eller att det får göras om eftersom du valt fel kabel

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Tack för det! Men det är vät ok att dra kabel och koppla in en dosa och sen låta elektrikern koppla ihop det så sparar man ju lite dyrbar tid för elektrikern?
Nej, det är behörighetskrävande arbeten.
Ska man hårddra det så är väl även markrörets dragning behörighetskrävande, men där är väl de flesta elektriker mer flexibla. Men säkrast är alltid att stämma av i förväg.

• Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.