Byggahus.se
Anna_H Anna_H skrev:
Jag blir förvirrad här, vad är det jag missar?

Det är ett väldigt tjat om att kontakta LM för att få en gränsbestämning, men de har ju skickat koordinaterna (även om jag inte lyckats utläsa om TS fått dem ännu)? Ska man då inte få dem utmarkerade, tex av kommunens mättjänst, innan man börjar dividera med LM om att koordinaterna inte duger?
jodå jag har fått dom, har även pratat med kommunens geotekniker igår och de kan komma ut och mäta upp det hela samt slå ner pinnar utifrån koordinaterna. Koordinaterna jag har fått har jag dessvärre inte lyckats klura ut hur de skall tolkas då de enligt geoteknikern är av ngn gammal standard. De ser enligt formatet ut såhär: xxxxx,xx viket inte tycks stämma med nåt annat!?

Finns massa lokala nät där punkterna kan vara angivna i.

• Gilla
LabLord och 1 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
jodå jag har fått dom, har även pratat med kommunens geotekniker igår och de kan komma ut och mäta upp det hela samt slå ner pinnar utifrån koordinaterna. Koordinaterna jag har fått har jag dessvärre inte lyckats klura ut hur de skall tolkas då de enligt geoteknikern är av ngn gammal standard. De ser enligt formatet ut såhär: xxxxx,xx viket inte tycks stämma med nåt annat!?
Men LM som levererat koordinaterna måste väl kunna tala om vilket system de är angivna i?

harry73
@LabLord vill 2 saker.
- han vill få råd om hur han kan ta reda på var gränsen går och vilka rättigheter han har. Den biten är enkelt atg besvara och där fick han redan goda råd.
- den andra biten är lite otydligare men det känns att han vill få medhåll från oss att grannen är orimligt och aggressiv. Den biten är svårare, för om jag läser ts inlägg får jag lika starka känslor av att ts själv driver bråket och är otrevligt som känslor att ts är resonabel men grannen är ett svin.

Så den sista delen försöker jag ignorera och oavsett om det är ts eller grannens fel, borde det vara bra för båda om man vet varandras rättigheter. Det verkar att ts är på bra väg att reda ut den delen i alla fall. Jag hoppas även han slipper grannbråk (oavsätt vem som startar den)

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@LabLord vill 2 saker.
- han vill få råd om hur han kan ta reda på var gränsen går och vilka rättigheter han har. Den biten är enkelt atg besvara och där fick han redan goda råd.
- den andra biten är lite otydligare men det känns att han vill få medhåll från oss att grannen är orimligt och aggressiv. Den biten är svårare, för om jag läser ts inlägg får jag lika starka känslor av att ts själv driver bråket och är otrevligt som känslor att ts är resonabel men grannen är ett svin.

Så den sista delen försöker jag ignorera och oavsett om det är ts eller grannens fel, borde det vara bra för båda om man vet varandras rättigheter. Det verkar att ts är på bra väg att reda ut den delen i alla fall. Jag hoppas även han slipper grannbråk (oavsätt vem som startar den)
köper man hus och inleder det hela med att förklara för grannarna att deras enda infart till huset skall väck samt att man kastar byggmaterial överallt så anser iaf jag att man knappast bidragit till grannsämjan? Förövrigt har det aldrig förekommit några som helst Konflikter här tidigare med grannar.

• Gilla
Urban R och 5 till
  • Laddar…
harry73
L LabLord skrev:
köper man hus och inleder det hela med att förklara för grannarna att deras enda infart till huset skall väck samt att man kastar byggmaterial överallt så anser iaf jag att man knappast bidragit till grannsämjan? Förövrigt har det aldrig förekommit några som helst Konflikter här tidigare med grannar.
Det är precis tonen du har i dessa svar som gör mig lite osäker över din roll i det hela. Det känns att du behöver försvara din heder eller fastighet vid minsta lilla antydan på problem.

Mer än så vill jag egentligen inte ta upp det, för jag har inget behov av att kränka dig. Jag vill bara förklara varför jag inte kan ta ställning i vem är svinet hos er, och det borde de andra skribenter inte heller kunna göra

• Gilla
polaris78 och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är precis tonen du har i dessa svar som gör mig lite osäker över din roll i det hela. Det känns att du behöver försvara din heder eller fastighet vid minsta lilla antydan på problem.

Mer än så vill jag egentligen inte ta upp det, för jag har inget behov av att kränka dig. Jag vill bara förklara varför jag inte kan ta ställning i vem är svinet hos er, och det borde de andra skribenter inte heller kunna göra
harry73 harry73 skrev:

Vet inte riktigt vad jag har för roll mer än det jag beskrivit? Kom hem en dag och möts av en ny granne som öppnar med att vi ska ta bort vägen här varvid jag svarar att det är enda anslutningen till mitt hus. Därefter börjar han härja om att vi får väl se...

harry73 harry73 skrev:
Varför skulle man inte försvara sin tomtgräns? Särskilt om grannen inte frågat om det är okej att låna lite, eller ta bort vägen, utan bara kör över? Eller menar du att han inte ens ska komma hit till forumet och fråga om råd förrän vägen är borta och tomten full med skrot?

• Gilla
Urban R och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle man inte försvara sin tomtgräns? Särskilt om grannen inte frågat om det är okej att låna lite, eller ta bort vägen, utan bara kör över? Eller menar du att han inte ens ska komma hit till forumet och fråga om råd förrän vägen är borta och tomten full med skrot?
Han menar nog bland annat att vi inte har den blekaste om hur tonläget eller hur beskedet framförts om t ex vägen. Grannen kan ju t ex bara tagit upp det i en enkelt diskussion och kanske TS har antagit att det är "vägen ska bort" och sen att tonläget från TS kanske är aggressivt mot grannen.

Men alla spekulerar bara då vi har en sida av myntet och inte all information heller.

Rådet till TS är att ta reda på EXAKTA gränser mellan tomterna och sedan bara se till att dom följs.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Om vi antar att grannen inte har en aning om principen med servitut. Han kanske helt ärligt är i tron att du i alla år har ockuperat en del av marken med din infart. Och nu då som ny fastighetsägare vill se till att få kontroll över sin tomt. Nu kan vi ju inte veta hur han meddelade att du måset ordna en ny infart, men något sådant kan vara syftet med samtalet?

Nu har han ju tydligen grovt fel, men jag skulle nog börja med att anta att han inte vet vad han pratar om.

Sedan finns det givetvis folk som ser ett servitut som en ren personlig förolämpning "här skall minsann ingen inkräkta på mina ägor, oavsett vad lagen säger".

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L LabLord skrev:
tycker det låter märkligt. Du menar alltså att om man inte har en aning om var tomtgränsen går så är det bara att gasa på så får grannen ta smällen? Enligt Lantmäteriet så delas kostnaden.
Läs om, läs rätt, jag skriver inget om kostnad.

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tycker att det är jättebra om ts och grannen ta reda på varandras rättigheter och inte inkräktar på varandras rättigheter. Inget konstigt med det, och jag har försökt att komma med goda råd i den frågan. Jag hoppas att det uppskattades.
I den sociala frågan är det svårt för oss att ta ställning. Även om vi antar att grannen inkräktar på ts rättigheter, fungerade ts reaktion som röd flagga för grannen.
Kanske grannen är extra känsligt eller så är ts extra på.

En teknik som kan funka är lågaffektivt beteende, men det är framförallt viktigt att ge grannen tid att vänja sig vid förändrade omständigheter och ge honom möjlighet att acceptera det.
Hade vi sett hela bilden, hade det varit enklare att komma med goda råd, nu har vi den inte och är det svårare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fast vad ska grannen få tid att smälta? Att ett officialservitut är ett officialservitut och att en gräns är en gräns?

Jag är med på att TS kanske inte varit tillmötesgående, vad vet jag, men undantaget att det kanske är oklart var gränsen går verkar ju TS vara rätt säker på att han bara hävdar sina rättigheter, och då är det väl som vanligt det vi får utgå ifrån om inte svaren på frågor som ställs talar för något annat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Frågan är vad som menas med att vara tillmötesgående? Någon som jag aldrig träffat som helt plötsligt börjar raljera om att ta bort min väg?! På vilket sätt skall jag ens vara tillmötesgående menar ni? Jag har varken höjt rösten, eller varit hotfull. Att inte ha en aning om vad ett Servitut innebär, när man köper en fastighet, kan ju bara lastas på honom.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag menar ingenting med tillmötesgående mer än att vi som utomstående inte egentligen vet hur någon av er beter sig.

• Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.