Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Häromdagen hörde jag en duns från under diskhon när jag tog mig ett glas vatten och det visade sig vara vattenlåset som släppt. Tråkigt ja men jag är glad att det inte händer när diskmaskinen pumpade ur vatten...
Gummitätningarna som klämmer fast vattenlåset på rören hade gett upp helt så nu måste jag skaffa ett nytt vattenlås. Hur svårt kan det vara? Halvt omöjligt visar det sig. Rören som går in i vattenlåset är utvändigt 40 mm och det verkar som att det mesta som går att hitta via Google är för 50 mm-rör. Kan jag köpa en ny "armbåge" eller måste man köpa ett helt nytt åbäke komplett med rör och allt? Tacksam för att vägledning jag kan få!
Gummitätningarna som klämmer fast vattenlåset på rören hade gett upp helt så nu måste jag skaffa ett nytt vattenlås. Hur svårt kan det vara? Halvt omöjligt visar det sig. Rören som går in i vattenlåset är utvändigt 40 mm och det verkar som att det mesta som går att hitta via Google är för 50 mm-rör. Kan jag köpa en ny "armbåge" eller måste man köpa ett helt nytt åbäke komplett med rör och allt? Tacksam för att vägledning jag kan få!
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Det var ingen snygg installation med rejält bakfall på ledningen, försök få bort detta när du byter rör.
Bästa svaret
Antar att det är den koniska tätningen som är trasig.
https://www.clasohlson.com/se/Packning-och-mutter,-Gelia/p/Pr500879000
Tror det vore bra att ersätta flexslangen med rör istället,vore bra att få utloppet från vattenlåset lite högre än röret in i väggen,som det nu är blir det mycket vatten stående i flexslangen
https://www.clasohlson.com/se/Packning-och-mutter,-Gelia/p/Pr500879000
Tror det vore bra att ersätta flexslangen med rör istället,vore bra att få utloppet från vattenlåset lite högre än röret in i väggen,som det nu är blir det mycket vatten stående i flexslangen
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Hitta ett vattenlås utan extra påbyggnaden för diskmaskinen det blir svårt med bakfallet.
Ev går det att anpassa vattenlåset i bilden för utlopp mot väggen.
Ev går det att anpassa vattenlåset i bilden för utlopp mot väggen.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Tack för alla bra tips. Jag är inte främmande för att göra om och göra rätt. Låter man bottensilen i diskhoarna vara kvar och skruvar på nytt på de befintliga rören eller måste man byta hela rasket?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det var ju ett förslag (se nedan). Men kan jag hitta en ny packning som passar (som också var ett förslag) samt byta ut flexslangen mot rör (som också var ett förslag) så är det såklart smidigare än att ge sig på ett helt byte.Immobil skrev:
Härryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Vattenlåset på bilden jag postade är från Prevex, men det kan vara svårt att hitta ett vattenlås som passar direkt från affären då det ser ut att vara ett hopplock av delar som du har idag. Då tänker jag på den silvriga skarvdelen och på diskmaskinsanslutningen som jag tror är hopplockat.Karl_Pedal skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Hej alla. Tänkte bara meddela hur det hela löste sig. Jag köpte två koniska 40 mm-packningar för 3 kr/st och vände på vattenlåset så slangen med bakfallet blev horisontell. För säkerhets skull lade jag en liten kloss som stöd för slangen i urtaget i skåpsstommen samt bytte batterier i läckagesensorn. Nu är allt frid och fröjd. Tack för hjälpen!