Byggahus.se
Häromdagen hörde jag en duns från under diskhon när jag tog mig ett glas vatten och det visade sig vara vattenlåset som släppt. Tråkigt ja men jag är glad att det inte händer när diskmaskinen pumpade ur vatten...

Gummitätningarna som klämmer fast vattenlåset på rören hade gett upp helt så nu måste jag skaffa ett nytt vattenlås. Hur svårt kan det vara? Halvt omöjligt visar det sig. Rören som går in i vattenlåset är utvändigt 40 mm och det verkar som att det mesta som går att hitta via Google är för 50 mm-rör. Kan jag köpa en ny "armbåge" eller måste man köpa ett helt nytt åbäke komplett med rör och allt? Tacksam för att vägledning jag kan få!

• 20200329_125750.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ringa in på bilden var det har släppt?
Har du försökt få ihop det igen?

Immobil Immobil skrev:
Kan du ringa in på bilden var det har släppt?
Har du försökt få ihop det igen?
Det var vid gängan på högra sidan av "u-et" som det släppte. I och med att en del av packningen lossnade samtidigt så blir det inte tillräckligt med klämkraft och tätning när man drar åt gängan igen.

Nog borde det gå att få ihop igen. Rengör packningen och dess anläggningsytor, skruva ihop det igen. Se till att packningen hamnar rätt.

Det var ingen snygg installation med rejält bakfall på ledningen, försök få bort detta när du byter rör.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Skulle nog vilja börja om från början där, byta allt uppifrån silen och nedåt.

• Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Börja med räta upp u:et så att det står lodrätt. Då förbättras genomrinningen i flexslangen.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Hitta ett vattenlås utan extra påbyggnaden för diskmaskinen det blir svårt med bakfallet.
Ev går det att anpassa vattenlåset i bilden för utlopp mot väggen.

• 3AC33C6C-7ACB-4DF4-800F-B28AC14AD2BD.png
    Skapa konto
  • 10B382FD-0EDA-47E5-ADAC-E95906E364CE.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Tack för alla bra tips. Jag är inte främmande för att göra om och göra rätt. Låter man bottensilen i diskhoarna vara kvar och skruvar på nytt på de befintliga rören eller måste man byta hela rasket?

Testa våra förslag först.

Immobil Immobil skrev:
Testa våra förslag först.
Det var ju ett förslag (se nedan). Men kan jag hitta en ny packning som passar (som också var ett förslag) samt byta ut flexslangen mot rör (som också var ett förslag) så är det såklart smidigare än att ge sig på ett helt byte.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hitta ett vattenlås utan extra påbyggnaden för diskmaskinen det blir svårt med bakfallet.
Ev går det att anpassa vattenlåset i bilden för utlopp mot väggen.

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det var ju ett förslag (se nedan). Men kan jag hitta en ny packning som passar (som också var ett förslag) samt byta ut flexslangen mot rör (som också var ett förslag) så är det såklart smidigare än att ge sig på ett helt byte.
Vattenlåset på bilden jag postade är från Prevex, men det kan vara svårt att hitta ett vattenlås som passar direkt från affären då det ser ut att vara ett hopplock av delar som du har idag. Då tänker jag på den silvriga skarvdelen och på diskmaskinsanslutningen som jag tror är hopplockat.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Hej alla. Tänkte bara meddela hur det hela löste sig. Jag köpte två koniska 40 mm-packningar för 3 kr/st och vände på vattenlåset så slangen med bakfallet blev horisontell. För säkerhets skull lade jag en liten kloss som stöd för slangen i urtaget i skåpsstommen samt bytte batterier i läckagesensorn. Nu är allt frid och fröjd. Tack för hjälpen!

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.