Byggahus.se
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vill gärna ha bilder men även förklaringar för att få hela historian. Om någon bara säger att de skadar sig så borstar man av sig det likt alla varningar i manualer till maskiner man använder.
I mitt fall så är jag väldigt mån om arbetsmiljön. Det är därför jag försöker såga lister för hand med japansåg. Det är bara golvlister som jag tycker är svåra med japansåg. Då slipper man risken för allvarliga skador, inga skyddsglasögon, inga hörselproppar, inget damm mm.

När jag sågar taklister brukar jag alltid få tälja bort lite i bakkant för att huset är lite snett och vint. Den här gången hade jag inte kniven på mig... men sticksågen låg ju där.

Väl medveten om riskerna så gjorde jag allt för att minimera riskerna. Dvs jag tänkte igenom allt innan och genomförde enligt plan. Allt gick bra. Det brukar det nog göra för de allra flesta som tar risken i beaktande innan utförande.

Meeeeeen så stack det en liten liten flisa upp på baksidan och jag hann tänka: ”jag ska bara..”

Och nu sitter jag här. Bilden visar vad jag Max kan böja fingret just nu efter 10 veckor...

• 7D6798EB-0353-4961-A730-4330760EE3C7.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag lyckades med en idiotgrej. Jag fastnade med fingret mellan ett träämne och bandslipen och lyckades slipa ett litet hål i nageln så att ett litet sår uppstod. Inte tänkte jag så mycket på det. småsår har man ju överallt. Men satan i gatan vad det kändes efter en stund. Nu en vecka senare börjar det bli bättre. Så fort jag nuddar utsidan av nageln känns som om jag träffar nageln med en hammare i full fart. Jag måste ha kommit djupare än jag trodde och väldigt nära en nerv.
Ja där är mycket nerver under nageln. Vi hade något budget smält-lim på jobbet och jag blev lite disträ när jag limmade dosor och limmade en rejäl bit på Lill-fingernageln. Det gjorde så j*vla ont så jag inte visste vad jag skulle ta vägen. Smärtan började i nageln men den fortsatte genom hela kroppen. Nageln blev helt brun och det tog ett par månader innan den såg normal ut

Sitter och läser i väntan på att bli klippt. Var tveksam till om jag skulle visa och berätta om mina 2 olyckor, mest pga skam antar jag. Men men... Första bilden illustrerar bortfräst vänster pekfinger. Jobbade och skulle enligt chef snabbt och med hyffsat precision göra en ljudabsorbents ram smalare inför ett ljudtest några timmar senare. Jag tänkte att jag tar bort det mesta av materialet i arbetsstycket i bordsfräsen med mallring och gör en mall som jag spänner stycket i. Jag ska fräsa cirka 25 bitar och det näst sista som ska fräsas smäller det i arbetsstycket. Jag tänkte direkt att detta inte var bra. Fingret har gått under kutterskyddet på något vis och pekfingret hänger i köttet strax under övre led. Mot akuten... Väl där ska akutläkaren snygga till fingret innan operation, han bedövar och jag får lyssna till hur han klipper i benet.

Det visar sig att jag hade en knagge på undersidan av arbetsstycket som högg och att skyddet borde ha suttit längre ner. För mig som jobbar i snickeri dagligen borde detta inte vara tabbar man gör men jag kände mig stressad och jag kommer knappt i ihåg men jag har för mig att jag under arbetets gång stod och tänkte på nästa arbetsmoment. Många lärdomar och tyvärr en väldigt hård läxa.
DSC_1471.JPG
Skapa konto

För 10 år sedan praktiserade jag på ett husföretag. Det var i början av min karriär. Det var fredag och en timme kvar av dagen. Jag skulle klyva en panelbräda i justersågen. Börjar såga och kommer mot slutet av brädan. Tittar mig runt men ser ingen påskjutare. "hmm, ingen idé att skjuta igenom brädan helt med handen". Jag går till sidan av sågen och bakom klingan börjar drar ut brädan. Brädan nyper och jag far in med handen igen.

Lärdom, ha påskjutare beredd från början innan sågning och att sågen har klyvkniv monterad samt att detta kunde gått mycket mycket värre. Företaget fick betala böter gör att kniven var borta. Med åren har jag förstått att montera bort kniven underlättar vid en viss typ av bearbetning men jag har aldrig förstått vilken....

DSC_1475.JPG
Skapa konto

Så ja, nu ser jag ut som en ninja turtel...

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Tokslut och 9 till
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Sitter och läser i väntan på att bli klippt. Var tveksam till om jag skulle visa och berätta om mina 2 olyckor, mest pga skam antar jag. Men men... Första bilden illustrerar bortfräst vänster pekfinger. Jobbade och skulle enligt chef snabbt och med hyffsat precision göra en ljudabsorbents ram smalare inför ett ljudtest några timmar senare. Jag tänkte att jag tar bort det mesta av materialet i arbetsstycket i bordsfräsen med mallring och gör en mall som jag spänner stycket i. Jag ska fräsa cirka 25 bitar och det näst sista som ska fräsas smäller det i arbetsstycket. Jag tänkte direkt att detta inte var bra. Fingret har gått under kutterskyddet på något vis och pekfingret hänger i köttet strax under övre led. Mot akuten... Väl där ska akutläkaren snygga till fingret innan operation, han bedövar och jag får lyssna till hur han klipper i benet.

Det visar sig att jag hade en knagge på undersidan av arbetsstycket som högg och att skyddet borde ha suttit längre ner. För mig som jobbar i snickeri dagligen borde detta inte vara tabbar man gör men jag kände mig stressad och jag kommer knappt i ihåg men jag har för mig att jag under arbetets gång stod och tänkte på nästa arbetsmoment. Många lärdomar och tyvärr en väldigt hård läxa.
[bild]

För 10 år sedan praktiserade jag på ett husföretag. Det var i början av min karriär. Det var fredag och en timme kvar av dagen. Jag skulle klyva en panelbräda i justersågen. Börjar såga och kommer mot slutet av brädan. Tittar mig runt men ser ingen påskjutare. "hmm, ingen idé att skjuta igenom brädan helt med handen". Jag går till sidan av sågen och bakom klingan börjar drar ut brädan. Brädan nyper och jag far in med handen igen.

Lärdom, ha påskjutare beredd från början innan sågning och att sågen har klyvkniv monterad samt att detta kunde gått mycket mycket värre. Företaget fick betala böter gör att kniven var borta. Med åren har jag förstått att montera bort kniven underlättar vid en viss typ av bearbetning men jag har aldrig förstått vilken....

[bild]
Skam och skam, den som borde skämmas är arbetsgivarna som utsatt dig för två undermåliga maskiner.

• Gilla
Alko och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Skam och skam, den som borde skämmas är arbetsgivarna som utsatt dig för två undermåliga maskiner.
I ena fallet håller jag med dig. Angående bordsfräsen kunde jag ställt in den bättre.

[bild]

[bild]
TACK för att du delade med dig. Du fick sannerligen mig att tänka till kring både bordssåg och fräsen. :sweat:

• Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Idag blev det min tur att besöka akuten då jag hade otur när jag tänkte.. på jobbet.
Jag och en kollega skulle flytta en axel med truck utomhus , han balanserade den på gafflarna och jag ställde mig gränsle över den..
Axeln rullade av truckgafflarna och där stod jag med foten i kläm (i höjd med fotknölen).
Har jobbat i yrket i ca 30år och alltid sagt åt alla nykomlingar att inte stå så dom kan bli klämda och lik förbannat gör jag det general felet själv :oops::oops:
Efter ca 4timmar på akuten med röntgen och undersökningar fick jag beskeded ...Köp en trisslott på vägen hem...Du är felfri förutom kraftig svullnad och missfärgning.
Nu blir det att vila foten veckan ut.

• IMG_20200427_111120.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
hkkv och 8 till
  • Laddar…
Med åren har jag förstått att montera bort kniven underlättar vid en viss typ av bearbetning men jag har aldrig förstått vilken....
Bearbetning av fingrar :thinking:

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
TACK för att du delade med dig. Du fick sannerligen mig att tänka till kring både bordssåg och fräsen. :sweat:
Ja det gäller att ha rätt typ av respekt till dem :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Bearbetning av fingrar :thinking:
Skulle man kunna säga

j.erkers
Håller på att göra en liten "potatislåda" som vi ska förvara tomma glasburkar i. Använde notklingan för att göra ett spår till botten men det första spåret blev lite för kort så istället för att försiktigt "lägga ner" träbiten på rätt ställe och flytta träbiten framåt så gjorde jag tvärtom. La ner biten mitt i spåret och backade träbiten som naturligtvis flög iväg varvid pek- och långfingret touchade klingan. Blodvite uppstod (se spoiler). Jag hade nog en jäkla tur för klingan tog bara lite hud och toppen på bägge naglarna (men utan att gå igenom naglarna).

Känner jag mig dum? Ja, i hela huvudet! Trots allt tacksam för att det gick förhållandevis bra och jag har lärt mig något igen. Det enda besvär jag har nu (samma dag) är att det är svårt att krama snus med fel hand...

DSC_0122.JPG
Skapa konto

"Rekonstruktion". Observera det fina "plåstret":

DSC_0123.JPG
Skapa konto

Redigerat:
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
A
j.erkers j.erkers skrev:
Känner jag mig dum? Ja, i hela huvudet!
Håller med:) för fan! inga fingrar i närheten av klingan!, en fördel kan vara att nu har du ett gyllene läge att 'fimpa' snusandet för gott;), glad att det inte gick ännu värre iaf:)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B

[bild]

[bild]
Aj... Är glad att jag har fingrarna kvar med tanke på att mitt mellannamn skulle kunna vara klantig.

Väntar på att bli klippt... Inte hos läkaren denna gång antar jag

Handyman 1 skrev:
ett gyllene läge att 'fimpa' snusandet för gott;)
Nänänä... Då det verkar som nikotin håller Coronabacillerna på avstånd är det inget bra läge att sluta...snarare läge att börja;)

On topic så va @j.erkers bordsågsmetod bland de dummare jag sett. Tur det ändå gick ganska bra!

Redigerat:
S saiter skrev:
Usch.
Ser ut som du kommer vara öm i nageln några dar. :oops:

//AA
Fantomsmärtor då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.