26 386 läst · 128 svar
26k läst
128 svar
Köpråd bil - hur hittar man en vettig bensinare?
Sida 1 av 9
Jag behöver byta ut familjetransportören, alltså kombin, till en vettig bil (fy fan för VAG säger jag, läs mer nedan för den som är intresserad). Men jag är villrådig - vad ska man köpa för bil om man inte vill ha diesel och hybrid är för dyrt i rätt storlek?
Jag har tittat på några modeller, t.ex. Toyota Avensis med 1,8l bensinmotor, men ack så slö. Missförstå inte, jag behöver inte vinna vid rödljusen, men den bilen är i mina ögon rent trafikfarlig med den klena motorn. Med full last på semester är en säker omkörning knappast att tänka på. Har funderat på V60, men kanske för liten? V70 finns också i tankarna, men finns få bensinare och trots facelift känns den lite omodern.
Det märks verkligen på marknaden att dieseln varit favoriserad av både stat och bilägare under åren som är intressanta i min prisklass. Det är svårt att hitta något prisvärt trots att jag (enligt mig) inte har så höga krav.
Krav:
Kombi med bra plats för 4 pers (två barn, ej barnstolar eller barnvagn längre).
Bensin (eller hybrid)
Helst inte över 10k mil
Kring 160-170k som mest
Skaplig prestanda
Kunna dra normala släp (<1500kg)
Inte VAG eller Ford
Är det någon som sitter på lite stalltips? Vad hade ni tänk på och värderat?
För att återkomma till VAG, vilket skräp. Har idag en Passat 2013, ok motor och drivlina och jag tycker om att köra den. Men vilket skräp vad det gäller galvning och rostskydd. 12k mil och redan rost på skärmkanter och andra ställen. Jag har ägt många bilar i mina dagar som varit äldre utan tillstymmelse till rost. Men här är rena lacksläpp. Även Bilmetro lämnar mycket att önska, sämre service har jag inte varit med om tidigare. Mina upplevelser delas av många andra om man söker runt lite. Så ett gott råd - köp INTE en VAG om den är äldre än 3 år. Oavsett hur bra skött den är. Min är regelbundet handtvättad och har lackskydd (åtminstone första 5 åren). Men det hjälper inte mot detta skräp.
Jag har tittat på några modeller, t.ex. Toyota Avensis med 1,8l bensinmotor, men ack så slö. Missförstå inte, jag behöver inte vinna vid rödljusen, men den bilen är i mina ögon rent trafikfarlig med den klena motorn. Med full last på semester är en säker omkörning knappast att tänka på. Har funderat på V60, men kanske för liten? V70 finns också i tankarna, men finns få bensinare och trots facelift känns den lite omodern.
Det märks verkligen på marknaden att dieseln varit favoriserad av både stat och bilägare under åren som är intressanta i min prisklass. Det är svårt att hitta något prisvärt trots att jag (enligt mig) inte har så höga krav.
Krav:
Kombi med bra plats för 4 pers (två barn, ej barnstolar eller barnvagn längre).
Bensin (eller hybrid)
Helst inte över 10k mil
Kring 160-170k som mest
Skaplig prestanda
Kunna dra normala släp (<1500kg)
Inte VAG eller Ford
Är det någon som sitter på lite stalltips? Vad hade ni tänk på och värderat?
För att återkomma till VAG, vilket skräp. Har idag en Passat 2013, ok motor och drivlina och jag tycker om att köra den. Men vilket skräp vad det gäller galvning och rostskydd. 12k mil och redan rost på skärmkanter och andra ställen. Jag har ägt många bilar i mina dagar som varit äldre utan tillstymmelse till rost. Men här är rena lacksläpp. Även Bilmetro lämnar mycket att önska, sämre service har jag inte varit med om tidigare. Mina upplevelser delas av många andra om man söker runt lite. Så ett gott råd - köp INTE en VAG om den är äldre än 3 år. Oavsett hur bra skött den är. Min är regelbundet handtvättad och har lackskydd (åtminstone första 5 åren). Men det hjälper inte mot detta skräp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
En Avensis med 2,0 motorn på 150hk är okej, Rav4 lite bättre.
Ett ännu bättre Alternativ är Honda Accord.
Manuell eller Automat?
Ett ännu bättre Alternativ är Honda Accord.
Manuell eller Automat?
Ok, har läst att folk tycker skillnaden är marginell, men borde provköra en själv för att bilda mig en egen uppfattning. Om det blir en Avensis vill jag ha minst Intense nivå på utrustningen för att få de skönare stolarna. De enklare stolarna fungerar sämre för mig, har lite problem med ryggen och långa ben så överlag är inte asiatiska bilar optimala för mig men de ligger ju bra i pris, lite får man kompromissa.Johannes Carlsson skrev:
Automat är skönt men oftast dyrare service med oljebyte i lådan (DSG lådan var SNORDYR att serva). Manuell fungerar, ingen dealbreaker egentligen utrustningen i övrigt är nästan mer prioriterad för mig. Kör mest landsväg (ingen storstad).
Honda har jag ingen koll på, ska kika!
Toyota har ju bra garantier också med TKG, värt att ta med i beräkningen kanske.
Jag kanske får omvärdera, det är gamla skolan "ingen Ford på våran gård" i min familj. Har ingen erfarenhet av nyare Fordar, kanske värd en titt. Något särskilt man bör tänka på gällande Mondeo?Keiller skrev:
Renault Talisman har rasat en del i pris. Fin bil att köra.
Skräms inte av märket, har en megane -10 själv och den har fungerat exemplariskt i snart 21000 mil. 2 styrleder, 2 krängstag, lite bromsar =)
Megane har med rasat i pris nu om du kan tänka dig en sådan som är av "småkombi"
Skräms inte av märket, har en megane -10 själv och den har fungerat exemplariskt i snart 21000 mil. 2 styrleder, 2 krängstag, lite bromsar =)
Megane har med rasat i pris nu om du kan tänka dig en sådan som är av "småkombi"
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Undvik DSG lådan och håll utkik för allmänt skick på ford. Mondeo är en riktigt tyst bil. Där är även Peugeot 508 och Citroen C5 jämförbara.
Har du problem med ryggen skulle jag sätta stolarna högt! Där är ju V70 riktigt bra, likaså är BMW 5 serie ett säkert kort.
Har du problem med ryggen skulle jag sätta stolarna högt! Där är ju V70 riktigt bra, likaså är BMW 5 serie ett säkert kort.
Det man ska tänka på när det kommer till att köpa en ford är väll att just inte köpa en ford.
Har haft två "nya" fordar riktigt smäck. Sen hade jag en ford som firmabil. Helt okey förutom att den ändrade framvagnsinställningen hela tiden så den tuggade i sig däck och att fördelningslådan lossnade efter cirka 4000mil sen blev den antastad i ändan och inlöst.
Annars är det asiatiska bilar du bör kolla efter, accorden har jag kört och tyckte det var en fin bil sen körde jag en auris kombi i ett par hundra mil och var riktigt nöjd med den, dock var deras cvt-låda lite obehaglig till en början.
Har haft två "nya" fordar riktigt smäck. Sen hade jag en ford som firmabil. Helt okey förutom att den ändrade framvagnsinställningen hela tiden så den tuggade i sig däck och att fördelningslådan lossnade efter cirka 4000mil sen blev den antastad i ändan och inlöst.
Annars är det asiatiska bilar du bör kolla efter, accorden har jag kört och tyckte det var en fin bil sen körde jag en auris kombi i ett par hundra mil och var riktigt nöjd med den, dock var deras cvt-låda lite obehaglig till en början.
Jag har haft en V70 innan, enda bilen jag ägt som jag kunnat köra riktigt långt i utan att få ont i ryggen. Kan tänka mig att BMW har sköna stolar för mig också men tyvärr är ju prisklassen en helt annat om man ska ha bensin. Diesel är ett dåligt alternativ för mig med mycket korta körningar i vardagen. Åh andra sidan har jag inte haft några problem med min Passat att det är en diesel som går mycket kort annat än att jag byter oljan varje år istället för varannat och att skatten är dyr pga Euro klassningen.
Jag kanske borde tänka om gällande diesel?
Skatt i storstäder drabbar mig inte, åker aldrig bil till någon storstad och om jag mot förmodan gör det kan jag undvika stadskörning, det är endast vid nöjesresor det är nödvändigt. Kan ju ta lillbilen också som är en bensinare.
Jag kanske borde tänka om gällande diesel?
Skatt i storstäder drabbar mig inte, åker aldrig bil till någon storstad och om jag mot förmodan gör det kan jag undvika stadskörning, det är endast vid nöjesresor det är nödvändigt. Kan ju ta lillbilen också som är en bensinare.
Lite det jag hört om Ford också. Alla bilar har ju sina problem. Nya V60 och V90 verkar dras med en hel del bekymmer, men det läser man inte om i svensk media.L Lutte skrev:Det man ska tänka på när det kommer till att köpa en ford är väll att just inte köpa en ford.
Mazda 6 har seglat upp som ett tänkbart alternativ nu under kvällens Blocket surfande, någon som har något att säga om den? Har även bra garantier - 10 år till stor del, får läsa igenom det lite mer.
2,5T finns väl inte i senaste modellen av V70? Skulle gärna ha den med digitala mätare och lite lull, ser trevligare ut. T4 är väl motsvarande då? Eller T3 med chip, har för mig det är samma motor och drivlina på dem?Joacimz skrev:
Jag var helt anti Ford tills jag provkörde nya mondeon. Resultatet är att jag kommer köpa en som nästa bil, det är redan bestämt.raubtier skrev:
Ok, har läst att folk tycker skillnaden är marginell, men borde provköra en själv för att bilda mig en egen uppfattning. Om det blir en Avensis vill jag ha minst Intense nivå på utrustningen för att få de skönare stolarna. De enklare stolarna fungerar sämre för mig, har lite problem med ryggen och långa ben så överlag är inte asiatiska bilar optimala för mig men de ligger ju bra i pris, lite får man kompromissa.
Automat är skönt men oftast dyrare service med oljebyte i lådan (DSG lådan var SNORDYR att serva). Manuell fungerar, ingen dealbreaker egentligen utrustningen i övrigt är nästan mer prioriterad för mig. Kör mest landsväg (ingen storstad).
Honda har jag ingen koll på, ska kika!
Toyota har ju bra garantier också med TKG, värt att ta med i beräkningen kanske.
Jag kanske får omvärdera, det är gamla skolan "ingen Ford på våran gård" i min familj. Har ingen erfarenhet av nyare Fordar, kanske värd en titt. Något särskilt man bör tänka på gällande Mondeo?
Jag funderade också på en Mondeo nu när vi skulle byta bil men när jag läste detta ändrade jag mig...
https://www.vibilagare.se/reportage/utbredd-rost-redan-efter-6-000-mil-nu-blir-det-ingen-mer-ford
Resultatet blev att vi köpte en Nissan Leaf istället för att testa köra på el. Men då har vi en till bil.
Bilen vi byter ut är för övrigt en passat (rostfri 2008)
https://www.vibilagare.se/reportage/utbredd-rost-redan-efter-6-000-mil-nu-blir-det-ingen-mer-ford
Resultatet blev att vi köpte en Nissan Leaf istället för att testa köra på el. Men då har vi en till bil.
Bilen vi byter ut är för övrigt en passat (rostfri 2008)
Sådana här rubriker får mig att rygga tillbaks lite, har inte läst artikeln i helhet då jag inte betalt för den, men rubriken inledningen påminner allt för mycket om VAG. https://www.vibilagare.se/test/begb...ford-mondeo-rostigaste-langtestbilen-hittills