2 154 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Spisbränder minskar i antal trots att fler stannar hemma
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Spisbränder står för stor andel av utryckningarna men minskar för första gången på flera år i antal.
Du kan läsa artikeln här: Spisbränder minskar i antal trots att fler stannar hemma
Du kan läsa artikeln här: Spisbränder minskar i antal trots att fler stannar hemma
Det är för att svärmor dog i november 
Hon hade brandkåren på besök varje vecka, när hon försökte tina bullar i en kastrull, bröd direkt på spisplattan eller torrkokade sitt kokkaffe. Man ska inte använda spisen när korttidsminnet är mindre än en minut. (vi skruvade ur säkringen, men hemtjänsten skruvade ju i den när hon klagade på att spisen inte fungerade)
Hon hade brandkåren på besök varje vecka, när hon försökte tina bullar i en kastrull, bröd direkt på spisplattan eller torrkokade sitt kokkaffe. Man ska inte använda spisen när korttidsminnet är mindre än en minut. (vi skruvade ur säkringen, men hemtjänsten skruvade ju i den när hon klagade på att spisen inte fungerade)
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Torrkokning är den överlägset vanligaste orsaken till brand. Det är besynnerligt att när man bygger enligt brandcellprincipen inte vill ha en simpel spisvakt som standard. Jag vet varför det är så men jag skakar på huvudet när man inte vill ha en spisvakt för 4000 kr som standard. Det är ungefär vad jag debiterar för 2 timmars jobb. Småpengar i sammanhanget. Det kommer krävas lag som reglerar detta precis som med brandvarnaren för att det skall göra någon skillnad.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det påminner mig om en incident i min ungdom.Silver78 skrev:
Jag hade tagit studenten, och pluggade på universitetet, men bodde fortfarande kvar hemma.
Så en dag vid lunch (jag var ensam hemma) skulle jag värma upp lite rester från gårdagen.
På den tiden, när mikron inte fanns, värmde man mat i en bunke över en kastrull med sjudande vatten.
Så jag startade spisen, fyllde kastrullen med lite vatten, och satte den stekta strömmingen och potatismoset i en skål ovanpå.
Och la mig på sängen och somnade till klart.
När jag vaknade till, så luktade det lite fränt. Kastrullen hade kokat torrt, aluminiumkastrullen hade smält på kokplattan, och aluminiumet hade runnit ner på golvet och smält/bränt hål i kökets plastmatta.
Lite svårt att förklara när föräldrarna kom hem
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Jag kan tycka det är en standardfunktion på alla spishällar att det finns en timer. Möjlighet att köra override, visst. Men då bara överlagt och medvetet för det aktuella tillfället. Pissenkelt att implementera...
Liknande trådar
-
Antal kablar i kabelkanal
El -
Byggnadshöjd nybygge, antal våningar. Tips
Bygglov -
Nivån i kökdbärarbehållaren och expansionskärlet minskar oroväckande
Värmepumpar -
Minska antal plintar med extra balkar under golvbjälklaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Antalet omkomna i bostadsbränder minskar
Artikelkommentarer