Byggahus.se
Hej,

Jag tänkte kolla med er vad jag har för rättigheter, försöker att söka info, men väldigt klurigt.

Det är så att över vår tomt samt delvis grannens går ett servitut för vägföreningen.
På detta servitut tänker nu föreningen bygga en mötesplats som upptar en yta om ca 7*40 meter.

Detta servitut går rakt över våran infart samt bygglov för carport som är godkänt.
När vi sökte bygglovet var det sagt att servitutet ej kommer nyttjas men det finns där likväl.
Servitutet är sedan gammalt när det var en liten skogsväg där man ville ha en mötesplats för skogsuttag och liknande. Numera är hela gatan bebyggd med permanentbostäder.

Vad kan jag ställa för motkrav?
Det känns ju sådär att få en enorm mötesplats över så stor del av tomten, samt över våran uppfart.
Rent krasst så kommer en ny uppfart inte få plats då det täcker typ hela tomten.

Bifogar karta.

• tomttt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att ha så mycket att tillföra i sak, undrar man ju vilken trafik man förväntar sig på vägen, ska 4 bussar kunna mötas samtidigt?

Det verkar ju helt barockt att anlägga den typen av mötesplats!

2x10 m känns ju rimligare och det skulle du kanske kunna leva med framför din carport?

• Gilla
Kung Louie och 3 till
  • Laddar…
Det är lite det jag är inne på. Dom får gärna bygga en mötesplats, men inte den där storleken.

Anledningen till att dom är så inne på att bygga är att dom efter att ha sökt bidrag av TRV och nu fått det, därav är argument "Nu när vi fått bidrag är det dumt att inte nyttja det".

Tilläggas bör att detta är bästa stället på gatan att mötas på då två stora uppfarter ligger mittemot varandra.

Övrig info är att vägbanan är 3.5 meter i bredd, så det kommer ju se rent bedrövligt ut.

• Gilla
alchemilla mollis
  • Laddar…
Jag tror tyvärr inte att du har så mycket att sätta emot. Servitut är svåra att bli av med om inte alla är överens.

Du får försöka lirka med vägföreningen. Kan trafikverket ha några synåpuntekr att de ger bidrag till en överdimensionerad mötesplats?

Går det ingen väg till skogen alls där idag?

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
När jag kollar på tomtgränserna på hitta.se ser det ut som att din tomt snarare har en inbuktning längs en stor del av gränsen mot vägen, som ligger ungefär i linje med hur mötesplatsen är utritad. Det innebär ju i så fall att all bebyggelse hamnar utanför din tomt. Är din tomt fyrkantig eller av en annan form?

Det sagt så håller jag med dig om att det ser ut att bli en sjukt stor och omotiverad breddning framför er.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jag hade ringt till Trafikverket och frågat om vem som har ansvaret för de enskilda vägarna i ditt område och sedan ringt denne så kanske denne kommer ut på ett platsbesök. Har du tur är det en resonabel prick som inser att detta blir inte bra. Här i vår region är de väldigt pragmatiska angående enskilda vägar och tänker som "folk flest".

jonmo jonmo skrev:
När jag kollar på tomtgränserna på hitta.se ser det ut som att din tomt snarare har en inbuktning längs en stor del av gränsen mot vägen, som ligger ungefär i linje med hur mötesplatsen är utritad. Det innebär ju i så fall att all bebyggelse hamnar utanför din tomt. Är din tomt fyrkantig eller av en annan form?

Det sagt så håller jag med dig om att det ser ut att bli en sjukt stor och omotiverad breddning framför er.
Ser verkligen ut som att det inte är ett servitut, utan att tomten har en "inbuktning"...

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
7m bred mötesplats vid sidan av en 3,5m bred väg?!?
Är bidraget knutet specifikt till mötesplatsen eller finns det möjlighet att nyttja delar av det för att upprusta andra delar av vägen också?
Med mer normala mötesfickor borde det ju räcka till ett helt gäng.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Ser ju mer ut som om man har tänkt att bygga en rastplats än en mötesplats? Det är inte begripligt på något sätt, speciellt inte då det ställer till det för två fastigheter som bor längs vägen. Det rimligare hade väl varit att bygga en mindre mötesplats för att inte inkräkta på de boendes närmiljö i onödan?

hade varit väldigt spännande att vara en fluga på väggen under de möten där detta har tänkts fram... undrar hur man resonerade?

/S

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Som konstaterats verkar din fastighet inte omfatta den föreslagna mötesplatsen, baserat på kartor på Hitta. Utan att jag vet, krävs det bygglov eller annat lov för att bredda en väg eller anlägga parkeringsplats? Detta lov är ju i så fall något du kan överklaga eftersom denna nya väg byggs dikt an mot din tomtgräns (och dikt an mot ditt framtida garage som du givetvis kan börja bygga). Det verkar osannolikt att man kan få bredda en väg upp mot en existerande (eller planerad) byggnad? Men här behövs input från någon som vet.

Dessutom - kollar man på satellitbilderna så är där ju flera platser innan och efter ditt hus där det inte verkar finnas bebyggelse och där det vore rimligare att bygga en mötesplats. Hellre än att pressa in den mitt bland existerande hus? Reservation för att satellitbilderna är gamla.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Layouten känns bekant
Eller?

Att backa ut från sin tomt
[länk]
Jag ser inte likheten?

7x35 meter är ju inte en mötesplats i någon normal mening.
Vad är det som ska byggas och vad fyller det för funktion för vägföreningens medlemmar? är den frågan som jag undrar över

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O
Om vi backar tillbaks till servitutet och/eller vägrätten. Vad exakt står där? Vad exakt säger lagen? Jag har lite svårt att likställa "rätt at anlägga väg" med "rätt att anlägga mötesplats vart jag vill" och ser det inte som självklart att det första självklart innebär att man får göra det andra. Enda sättet att få konkret hjälp är att kontakta en fastighetsjurist.

• Gilla
Micke Fyhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.