Priserna är inte påhittade, det är tillverkarnas rekommenderade priser.
Men jag håller med om att det är ett sinnessjukt system, fast jag tycker det utifrån den aspekten att slutkund ofta kan betala samma som företaget för grossisten är dyrare eller tar samma pris som vem som helst kan hitta på cdon och liknande ställen
Men så är det inte riktigt när materialet kommer från grossisten (ta Ahlsell som exempel).
Det är en ’hittepålista’ som inte (nästan aldrig det finns säkert undantag) har bäring hos tillverkaren eller generalagentens rekommenderade pris.
edit, la till nästan aldrig det finns säkert undantag
Nu är jag inte riktigt hemma på konsumenträtt. Men Finns det inte numera krav på att Entreprenören måste visa priser innan.
CCalore skrev:
Priserna är inte påhittade, det är tillverkarnas rekommenderade priser.
Men jag håller med om att det är ett sinnessjukt system, fast jag tycker det utifrån den aspekten att slutkund ofta kan betala samma som företaget för grossisten är dyrare eller tar samma pris som vem som helst kan hitta på cdon och liknande ställen
Jag kan i princip garantera att de priserna mycket sällan representerar ett listpris hos tillverkaren. Ett bra exempel är Jenving högtalarkabel som vi köper både av tillverkaren och Ahlsell. Exempelvis E nummer 4866213 . Denna kostar Hos Ahlsell Brutto 48:-/m, Netto 11,40:-/m exkl moms vid köp av 300m rulle. Jenvings ÅF lista som är dyrare än Distributörernas pris Har ett listpris inkl moms på 22:-/m dvs 17,6:-/m exkl moms. Så detta listpriset från tillverkaren har Ahlsell lagt på nästan 300% på. Innan de skapat en rabattsats på 75%. Hos Jenving som ÅF betalar vi 9,7:-/m netto för samma kabel. dvs ca 15% Billigare än av Ahlsell efter deras monsterrabatt. Jag har sett samma scenario när vi köpt el kapslingar av Hager. Så NEJ Ahlsell visar inte sannolikt aldrig verkliga listpriser, bara egna hitta på listpriser. Så jag tycker man kan bestämt hävda till en leverantör som Fyrstads El att de priser de lämnat inte har något med tillverkarens Listpris (Rekommenderade priser finns inte), att göra. Man kan dessutom bestämt hävda att de inte på något vis är marknadsanpassade och därigenom på en nivå som kunden utan att fått en prisuppgift inte har kunnat förutse då den vida överstiger marknadspriser på samma produkter.
Bild 1. Ahlsell brutto/netto. Bild 2 Jenving ÅF och CA Pris (CA pris är Inkl moms) på samma kabel.
Men så är det inte riktigt när materialet kommer från grossisten (ta Ahlsell som exempel).
Det är en ’hittepålista’ som inte (nästan aldrig det finns säkert undantag) har bäring hos tillverkaren eller generalagentens rekommenderade pris.
Sluta ge er
Ta reda på fakta.
Det är i princip ALLTID billigare för mig att handla utanför grossisterna på exakt samma produkt.
TROTS att jag jobbat som elektriker i över 30 år.
Sen kan du komma med vilka löjliga undanflykter du vill.
OM man ska före en jämförelse med dagvaruhandeln kan du se grossen som en delikatess affär som har det mesta eller kan få tag på.
Sen finns Lidl som har bra priser på utvalda produkter.
För en komplett inåt så krävs det väldigt mycket mera mtrl än bara själva produkten tex uttag.
MEN jag håller med om att rek listpriserna är provocerande
Sluta ge er
Ta reda på fakta.
Det är i princip ALLTID billigare för mig att handla utanför grossisterna på exakt samma produkt.
OM man ska före en jämförelse med dagvaruhandeln kan du se grossen som en delikatess affär som har det mesta eller kan få tag på.
För en komplett inåt så krävs det väldigt mycket mera mtrl än bara själva produkten tex uttag.
Tagga ner,
Otrevligheter och rena felaktigheter accepteras inte.
Du har ca 1 timme på dig att läsa och rätta ditt inlägg innan redigeringsblocken träder in.
Nej, tex Nibe s1255 6 kr. Nibe säger rek pris 93000
Dahl säger 97500 för dem vill väl lägga på några 1000 lappar . Jag får 28 % på Dahls pris och skall betala 70020 kr . Denna säljs sedan säljs det på nätet för 70308 som lägst.
Du svarar själv på varför företagen ligger högre i pris..
Därför dom köper in för högre pris.
Lägger man till en mellanhand så kostar det.
Alternativet låt kunden anskaffa ALLT mtrl då kan ju kunden sitta i dagar och jämföra priser...
Bara för att lyfta ut en detalj så kommer det bli kul att se om dom lyckas få rätt klämmer till och börja med.....
Diameter .spiklängd.eller skruv eller letti klämmer.plus rätt plugg osv....
Ska bli intressant
Dahl säger 97500 för dem vill väl lägga på några 1000 lappar . Jag får 28 % på Dahls pris och skall betala 70020 kr . Denna säljs sedan säljs det på nätet för 70308 som lägst.
Om Nibe slutar ge ett rek. utpris då?
Och Dahl börjar säga att den kostar kr298.000:- men ger dig 75% rabatt?
1. Du svarar själv på varför företagen ligger högre i pris..
Därför dom köper in för högre pris.
2. Lägger man till en mellanhand så kostar det.
Alternativet låt kunden anskaffa ALLT mtrl då kan ju kunden sitta i dagar och jämföra priser...
Bara för att lyfta ut en detalj så kommer det bli kul att se om dom lyckas få rätt klämmer till och börja med.....
Diameter .spiklängd.eller skruv eller letti klämmer.plus rätt plugg osv....
Ska bli intressant
Tack för redigeringen.
1. Tror du har fel i att grossisten köper in för högre pris men det vet jag inte helt då jag inte jobbat just där.
Däremot har jag jobbat med inköpsorganisationer på andra ställen och aldrig att ’vi’ köpt in för en högre kostnad än vad motsvarande artikel säljs för hos någon konkurrent. Oftast har vi haft bra mycket bättre priser även om priset ofta varit sekundärt då leveransvillkor varit viktigare.
Det finns en sak till som styrker min tes, att en grossist skulle ta av sitt kapital för att finansiera en kunds rabatt finner jag som otroligt mao grossisten gör säkert pengar även fast 50/75/90 % rabatt är lämnad.
Återigen det finns säkert undantag tex lockvaror, felskrivningar mm men det ändrar inte diskussionen i sak.
2. Självklart. Förstår dock inte vad det har med mitt inlägg att göra.
edit, inser nu att jag gick i fällan. Inget av dina svar och således inte heller mina svar till dig hade någon bäring i mitt tidigare inlägg som var ett svar till Calore.
Min gissning är att Dahl och andra företag har ungefär samma inköpspriser på NIbes produkter. Sen säljer Dahl eller andra företag produkterna vidare och utpriset till kund är ungefär detsamma precis som du skriver. Det blir bara förvirrat att haka upp sig på Nibes rekommenderade priser och Dahls påhittade priser i deras prislista. För slutkunden oavsett om det är en installatör eller privatkund är ju inte det intressant utan vad man kan köpa in produkten på marknaden för.
Sluta ge er
Ta reda på fakta.
Problemet är inte att grossisten ligger något över andra butiker på vissa varor. Problemet är hittepåpriserna som hantverkare försöker debitera kunderna för. Det har många försökt förklara om och om igen.
Jag tycker det bästa vore om jag kunde köpa av Nibe, så kan jag tjäna några tusen istället för cdon o billigtvvs.
Visst vore det bäst för dig men ingen direkt skillnad för kunden.......
Jag ”lider” av samma bekymmer inom ett annat område men har så lite ”försäljning” att jag helt enkelt får acceptera det högre priset
Problemet är inte att grossisten ligger något över andra butiker på vissa varor. Problemet är hittepåpriserna som hantverkare försöker debitera kunderna för. Det har många försökt förklara om och om igen.
Och NEJ. Det är inte hittepå. Det är tillverkarnas rek priser. Att sedan tillverkarna och grossisterna kränger vid sidan av till näthandeln är ju det som är sjukt