Jag har ett beviljat bygglov som jag ärvt av förra husägaren på dels en altan, men där finns även en även en friggebod PÅ altanen, den är tänkt som en inglasning (antar jag). Altanen kommer att byggas 0,9-1 meter över mark och då en friggebod bara får vara 3 meter hög till nock, så undrar jag hur höjden räknas i detta fall?
Om man räknar från marken så blir det blir det (bara) en nockhöjd på 2 meter i friggeboden. Men jag har läst någonstans att höjden räknas på "omgivande mark" och står den på en altan mäter man höjd över däcket...?
Om du har bygglov för en friggebod så är det ingen friggebod. Själva grunden för en friggebod är att man får bygga en sådan, inom vissa ramar, utan bygglov.
I bygglovet du har står hur och var och hur stor byggnaden ska uppföras.
Tänk också på att man måste ha påbörjat bygget (altanen/byggnaden) inom två år från beviljat bygglov (och färdigställas inom fem år).
Är det mer än två år har bygglovet förfallit och du måste ansöka om ett nytt. Förmodligen till en mindre kostnad eftersom alla handlingar redan finns framtagna.
Om du har bygglov för en friggebod så är det ingen friggebod. Själva grunden för en friggebod är att man får bygga en sådan, inom vissa ramar, utan bygglov.
I bygglovet du har står hur och var och hur stor byggnaden ska uppföras.
Tänk också på att man måste ha påbörjat bygget (altanen/byggnaden) inom två år från beviljat bygglov (och färdigställas inom fem år).
Är det mer än två år har bygglovet förfallit och du måste ansöka om ett nytt. Förmodligen till en mindre kostnad eftersom alla handlingar redan finns framtagna.
Helt rätt, men jag skrev fel: det är en bygganmälan från 2014, inte bygglov. Altanen är påbörjad, men inte "friggeboden". De enda dokument jag har är bygganmälan, situationsplan (uppifrån) och ett beslut (godkänd bygganmälan).
Får inte riktigt ihop det hela. En altan kräver antingen bygglov eller ingenting. I en del kommuner krävs bygglov för minst 50 cm hög altan, i några kommuner är det 100 cm.
Det som är kvar, dvs den byggnad du vill bygga, kräver antingen bygglov (om detaljplanelagt) eller inte alls (om du bor på landet i icke detaljplanelagt med inga/få grannar).
Det här mellantinget förstår jag inte. Märkligt också att det inte finns några mått på byggnaden i beslutet. Är det så att du fått lov till en byggnad med ospecificerad höjd så bygg så som du vill ha den.
Jag skulle ändå kolla med kommunen, men så är jag kanske löjligt rädd för att bygga fel och få böter/sanktionsavgifter.
Det är ett område med många Q-märkta hus och det kan vara därför det gjorts en bygganmälan då all byggnation ska göras "med särskild hänsyn till omgivningens egenart". Rubriken på delegationsbeslutet är "Utvändig ändring av fönsterdörr samt placering av friggeboda nära grannfastighet".
Den inledande texten lyder: "Byggnadsåtgärden har registrerats, startbesked medges, åtgärden får påbörjas. Slutbesked krävs ej, byggnaden får tas i bruk då den är färdigställd. Information till beslutet: Åtgärden är ej av bygglovspliktig karaktär"
I beslutet anges att beslutsgrundande handlingar är anmälan och situationsplan. Situationsplanen ser ut som nedan, i övrigt finns inga fler dokument. Så det jag undrar är hur man räknar höjd på en friggebod på en altan; från däck eller marken under däcket?
Ok. Då klarnar det. Det är alltså en vanlig friggebod och höjden ska räknas från medelmarknivån där den står. Soldäcket har ingen påverkan.
Det är iallafall min tolkning av reglerna. Men det säkraste är att ringa din kommun och fråga.
Och där tog det slut?
Finns det verkligen ingen som kan svara korrekt på Tilts fråga? Jag har nämligen samma fundering. Dvs beräknas höjden på boden från altangolvet eller från marken under altanen? Jag gissar på att det är marken under altanen som gäller - men vad händer då ifall man fyller ut utrymmet under altanen med jord? Eller bara stänger igen altanen från sidorna t ex med trä eller typ lecablock?
OK, kanske dags att göra en liten uppdatering? Jag har i detta ärende inte fått något godkänt av kommunen, utan jag har ärvt ett beviljat "bygglov" av den förre ägaren av huset, "bygglovet" gällde en friggebod, byggd på en altan och dessutom en ny fönsterdörr i husväggen vid altanen.
Jag har skrivit "bygglov" inom citationstecken eftersom det visade sig senare att det som faktiskt gjorts var en bygganmälan som fått startbesked. Men både kommunen (ny handläggare) och Mark- och miljödomstolen kallar det ett "bygglovsärende" i korrespondens och en dom.
Jag har hur som helst inte fått något glasklart svar på frågan hur man räknar höjd på en friggebod då jag skrinlagt planerna på friggeboden eftersom dess placering var lite märklig.
Jag har dock planer på att installera fönsterdörren som också var med på anmälan, men då är frågan; hur länge gäller en bygganmälan? Inom vilken tid så måste bygget påbörjas? När det gäller bygglov så ska de ju påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5 år.
Jag har nu ställt frågan till kommunen. Återkommer när (om) jag får deras besked, även om jag nog skulle tro att hempularen har helt rätt, att höjden räknas från marknivå.
”Ja det här med höjd kan vara svårt. Men är det stor skillnad på marken runt byggnaden tar man medelhöjden och utgår från den.”
Således mest ett Goddag yxskaft – ungefär som jag hade förväntat mig. Men såvitt jag nu har förstått så är det MARKENS nivå man skall utgå ifrån (alltså inte, som i frågeställarens fall, från altanens). Således max 3 meter från markplan. Vilket egentligen känns rätt logiskt!
Någon annan som har något att tillföra i ärendet?
Önska alla en GLAD PÅSK (förhoppningsvis utan att ni, som jag, behöver sitta i karantän – ”Covid-19”).