Byggahus.se
tveksamt tveksamt skrev:
Funderar på något liknande med vår ugn, men har inte fått ändan ur vagnen än...
Absolut värt det. Inte särskilt krångligt eller dyrt. I inlägg #116 har jag en intetsägande bild från när jag bytte.

Fario Fario skrev:
Absolut värt det. Inte särskilt krångligt eller dyrt. I inlägg #116 har jag en intetsägande bild från när jag bytte.
var köpte du reservdelen ifrån?

Inlägg #116. :D

Haha, såg det precis! Tack!

Jag kollade reservdelar på nettoparts.se men Cylinda var alltså billigare.

• Wow
blackarrow
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ser ut att vara en likadan ugn som vi har. Jag har för mig att jag skrivit i den här tråden om att jag bytte fläktmotorn (det finns ju ingen funktion för att söka i trådar tyvärr), vilket är en väldigt enkel manöver. Fint att veta att värmeelementet går att byta om även det skulle ge upp! (y)
Ja, fläktmotorn verkade inte heller svår att byta. Detta är en Electrolux dubbelugn ekc60163.

S skaraborgsfakir skrev:
Vilken Mamiya är det som var så dålig ??
Mamiya Sekor 528

tveksamt tveksamt skrev:
Funderar på något liknande med vår ugn, men har inte fått ändan ur vagnen än...
Byte av element på en vanlig spis är relativt enkelt, dagens inbyggnadsgrunk är tråkigare:
inbyggt
dra fram, lyfta ur facket... TUNG jävel (i varje fall vissa ugnar är tunga.)

bort med baksidan
loss med skorna från stiftet
tebaks till fram
lossa skruvarna som håller skyddsplåten
lossa dito på elementet
lyft ur och dit med nytt
dra åt skruvar

lyft det asstunga helvetet.....
klart.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Äntligen får jag skriva i denna tråd! Har blivit riktigt hyfsad på CAD under vår husbyggarprocess och detta har jag nu, tillsammans med en vänligt sinnad 3D-skrivarkompis, kunnat använda till att rädda en liten sax. :D

• 2020-01-24 11.02.11-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2020-02-12 19.37.39.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 9 till
  • Laddar…
Dagens räddning.
Vår crosstrainer gav till slut upp. Drivremmen slapp. Plast som spruckit. Jag har lagat en gång men jag fick tag på en i princip oanvänd där 3,5 mm kontakten ramlat av och sladden åkt in i hålet (som jag förstår användes trainern en gång och gick sönder när den ställdes undan).
För nästan inga pengar alls fick jag den och med hjälp av två peanger* drog jag sladden rätt.
Sedan lödde jag fast kontakten vilket var en pärs -som att jonglera med tre knivar med förbundna ögon medan man blir anfallen av arga katter- och limmade sedan fast kontakten på utsidan av hålet.
Nu fungerar allt och vi har en nyare modell av crosstrainer med en personlig touch. Den grå silvertejpen skall ersättas med svart vävtejp.

* som flugfiskare har man en massa små verktyg som ofta är till hjälp i pyssliga situationer.

3CEBDC79-3233-4857-9CB5-72090856C0ED.jpeg
Skapa konto

71C81073-9CE0-4E71-A4E3-D2B1F30A9A0D.jpeg
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Jag räddade robotklipparen igår (se min tråd under robotklippare om detta). För att göra en lång historia kort så vägrade den att klippa och jag kunde inte hitta felet trots massiv felsökning. Inga larm, ingenting att börja nysta i. Till slut löste det sig efter att jag satt mjukvaran i demo-mode och sedan bytt tillbaka till auto-mode. Helt plötsligt fungerade den igen. I dessa moderna tider så behöver man ibland fundera över vilka buggar mjukvaran kan innehålla för att lösa problemen...

• Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Man är ju inte ensam om att råka glömma parasollet uppfällt när det kommer en storm. Vårt parasoll har stått med trasig upphängning sedan hösten 2019 och jag har vägrat lägga över tusen spänn på ett nytt bara för att en plastbit gått sönder.
Kontaktade Bauhaus för en vecka sedan och de lovade kolla med tillverkaren om det går ordna fram ett nytt fäste men som de sade: ”det kan ta lite tid”...

Så jag beslutade mig för att försöka fixa det själv.

Här ser man upphängningen.
C242A282-BBDA-457D-8600-C77A3118BCF7.jpeg
Skapa konto

Här den skadade delen:
3B9C9720-CAD7-4B54-B4C5-D1C775E71752.jpeg
Skapa konto

Jag borrade upp hålet så jag kunde passa in en bit rör (för att förstärka lite):
EE4352A7-D6E7-487C-BD08-3402C84D5870.jpeg
Skapa konto

Sedan ökade jag sprickan med minsta bågfilen för att lättare få in epoxy:
27EBF7FC-166E-44E3-8AB5-6EE9541EBFC0.jpeg
Skapa konto

Sedan på med epoxy (efter rengöring). Rörbiten åkte in lite för långt men jag tryckte tillbaka den:
CA7260D7-63CA-4FF6-8A69-F860F140F1AA.jpeg
Skapa konto

Fungerar det? Ingen aning. Vi får se framöver...

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 7 till
  • Laddar…
Jag räddade livet på en DraughtMaster fatölstapp.
78FF9286-4124-4903-98D8-3F866EC91ABB.jpeg
Skapa konto

Att kalla den prylen för fatölsanläggning bär emot när det står ett fat i garaget, men det många år sedan det fanns någon hembryggd öl i det fatet.

DraughtMastern har en pump och ett peltierelementet för kylning av ölet.
Pumpen är i själva verket en luftkompressor som bara knycklar ihop plastfatet och pressar ut ölet utan att kolsyra behöver tillsättas. Kompressorn orkade inte pumpa upp trycket längre.
Sliten plastyta...men med lite silikonbaserat armaturfett på kompressorns cylinderväggar, så pumpade den bra igen. :beer::giggle:

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Tja. Parasollet har fungerat i ett dygn (nästan).

Jag råkade visst fixa en sak till, själva kopplingen (i plast så klart) till stolpen hade böjts rejält så jag tog en bit plattjärn och fixade en ny variant. Inte supervackert men man lägger faktiskt inte märke till att jag inte lagt så mycket tid på finputs.

55E01EE8-C443-465D-A944-DA5BE8255363.jpeg
Skapa konto

4B1D8867-CA4C-414A-BCA4-5A5CCC7CB862.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering. Som jag -och nog en del av er- misstänkt så höll inte limningen.
Några skånska kastvindar och plasten sprack vid limfogen.
Så jag har nu provat en annan idé som verkar fungera efter ett par dagars test. Bilden visar första varianten, jag gjorde en tajtare och med lite annan vinkel som fungerar bättre.
Jag lagade också en söm (jo, handsken är på ”fel” hand men ”it works mate”).

Man kan tycka att det vore enklare att köpa nytt men allt skall inte vara enkelt. Visserligen anses tid vara värdefullt men att bara slänga och köpa nytt känns inte bra...
Hoppas slippa återvända med uppdatering. :D

A5827E1A-0762-4C42-932C-3C7A61BE046C.jpeg
Skapa konto
98EBD3AC-22CA-44D2-A8F0-DA4FACAA26BC.jpeg
Skapa konto
579378B5-C9BA-4792-9143-0FB2323FFF61.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.