Byggahus.se
D Daaaaaniel skrev:
Tveksamt där om det är en skattepliktig förmån.
Frukost är dels att betrakta som "enklare förtäring".
Och dessutom så är det inte en föremån som betalas / ges av ens arbetsgivare varvid arbetsgivaren.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.4/321439.html
"fri frukost 40 kr."

Att det inte är arbetsgivaren som ger det spelar väl ingen roll. Det sker ju för oskattade pengar.
Om en IT-inköpare skulle få prylar av Dustin, tror du inte det hade räknats?

• Gilla
VärhultsVargen och 3 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
[länk]
"fri frukost 40 kr."
Vägledningen du hänvisar till är från 2014.

Här är en från 2017.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/364808.html

Beloppen höjs löpande dessutom.
Dessutom så tar din vägledning sikte på fall där man tex jobbar på restaurang eller dyl och arbetsgivaren bjuder på gratis frukost, lunch eller dyl.
I det aktuella fallet så är det ju inte arbetsgivaren som bjuder på något. Utan någon annan.

H Hullefar skrev:
Att de "handlar" varenda dag är naturligtvis skitsnack för att de tycker att det är nice att sitta och fika gratis hos grossisten på kundens bekostnad. Rent bedrägeri.

Ingen slump att det vid niotiden just står 30 servicebussar utanför min lokala Ahlsellbutik. Alla råkade glömma köpa en nippel.. Den nya Ahlsellbutiken här har typ 300 kvadrat fikarum för kunderna, det är mackor och glassar och korv och skit till förbannelse. Skönt att sitta och gagga en timme med gratis frukost. Dom jag känner som kör eget utan anställda skyr detta som pesten. Dom planerar jobben noga. Har rejält med "vanliga bra att ha grejor" i bussen. Behöver dom något akut springer dom in till grossisten i 5 min.

• Gilla
VärhultsVargen och 8 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Vägledningen du hänvisar till är från 2014.

Här är en från 2017.
[länk]

Beloppen höjs löpande dessutom.
Dessutom så tar din vägledning sikte på fall där man tex jobbar på restaurang eller dyl och arbetsgivaren bjuder på gratis frukost, lunch eller dyl.
I det aktuella fallet så är det ju inte arbetsgivaren som bjuder på något. Utan någon annan.
Ok, du har rätt just en enklare frukost verkar rymmas inom undantagen. Däremot just det faktum att det är en underleverantör som bjuder tror jag inte har någon betydelse, annars öppnar det ju upp för ganska enkla upplägg för allsköns förmåner.

Redigerat:
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Det är alltid lätt att vara efterklok, du skulle i från början bett om ett fast pris alternativt ett takpris, Klart du kan pruta bort lite timmar men kostnaden totalt sett lär bli dyrare eftersom man inte kommer att utföra arbeten hos dig igen. Mitt råd är att bita i det sura äpplet och räkna extrakostnaden som läropengar.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är då du skall använda din konsumentmakt, genom att bara betala det du tycker är skäligt. Betalar du allt trots att du är missnöjd, har du legitimerat att hantverkaren var hemma hos dig för att stjäla.
Idag hade jag förhoppningsvis agerat annorlunda. Framförallt före arbetet. Då var vi ett utsatt läge och hade många svårigheter i familjen som tog all kraft. Om man bara betalar det man tycker är skäligt måste man väl oxå vara beredd att lägga tid och riskera pengar på att gå till domstol som jag förstått det?

I Impala59 skrev:
Ingen slump att det vid niotiden just står 30 servicebussar utanför min lokala Ahlsellbutik. Alla råkade glömma köpa en nippel.. Den nya Ahlsellbutiken här har typ 300 kvadrat fikarum för kunderna, det är mackor och glassar och korv och skit till förbannelse. Skönt att sitta och gagga en timme med gratis frukost. Dom jag känner som kör eget utan anställda skyr detta som pesten. Dom planerar jobben noga. Har rejält med "vanliga bra att ha grejor" i bussen. Behöver dom något akut springer dom in till grossisten i 5 min.
Med tanke på recessionen och den annalkande lågkonjukturen kommer de snart ha tid att sitta där och gagga hela dagen.

• Gilla
  • Haha
Kalendern och 4 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
Ok, du har rätt just en enklare frukost verkar rymmas inom undantagen. Däremot just det faktum att det är en underleverantör som bjuder tror jag inte har någon betydelse.
För att en föremån ska räknas som "inkomst av tjänst" ska det finns en koppling till utförandet av din tjänst. Att föremån i detta fall betalas av någon annan gör att det vore möjligt för arbetsgivaren att säga "Jag har inte bett den äta frukost. Jag har inte betalat för frukosten". Etc. Att sedan äta frukost hos grossen i det närmaste är basen i din tjänsteutövning i vissa yrken, är en annan sak.

Jag säger bara att deti det fallet vore möjligt att föra en argumentation mot skatteverket i ett sådant fall för att det inte ska tas upp som en del av ersättningen från arbetsgivaren, jämfört med där arbetsgivaren bjuder själv på något, exempelvis fri frukost på hotellet där man jobbar, eller dyl.

Jag köper rörgrejerna av min rörläggare till det online pris jag hittar. Tex Rinkabys. Han får köpa delarna på Dahls ännu billigare och tjänar ändå en slant även om det förstås är mindre än om han gått på listpriset....

• Haha
  • Gilla
ceno och 1 till
  • Laddar…
J
En dag på jobbet med frukost på Ahlsell och grillunch på Hyreslandslaget och eftermiddagskaffe på El. Skandia. Vem faan har tid med jobb?

• Haha
  • Gilla
Bassesme och 3 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
Med tanke på recessionen och den annalkande lågkonjukturen kommer det ha tid att sitta där och gagga hela dagen.
Långsiktigt tyckre jag att det är bra att vi får en kris. En kris behövs då och då för att man ska bli mer ödmjuk, inkl jag själv.
Senaste krisen vi hade var 2008. Den har nu, för de flesta, bleknat i minnet.
Det är dags att människor får börja svettas lite igen, bli glada av att de har ett jobb. När det väl äöver så kommer man sakta men säkert börja bli llt mer kaxig igen. Etc.

• Gilla
roffer och 8 till
  • Laddar…
J J P skrev:
En dag på jobbet med frukost på Ahlsell och grillunch på Hyreslandslaget och eftermiddagskaffe på El. Skandia. Vem faan har tid med jobb?
Fuck, jag är tjänsteman, jag sitter just nu och "jobbar hemma". Hur mycket har jag gjort sista timmen egentligen!? :)

• Gilla
  • Haha
ergonomen och 6 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Fuck, jag är tjänsteman, jag sitter just nu och "jobbar hemma". Hur mycket har jag gjort sista timmen egentligen!? :)
Just där är jag också skyldig... denna tråd har kostad våra kunder några tusenlappar.
Skillnaden är väl att kostnaden smetas ut på alla kunder :)

A attefall skrev:
Just där är jag också skyldig... denna tråd har kostad våra kunder några tusenlappar.
Skillnaden är väl att kostnaden smetas ut på alla kunder :)
Det kallas för "Napalm-debitreing" - man släpper en brandbomb över stort område.

Staffans2000
L lonnmi skrev:
Klart du kan pruta bort lite timmar men kostnaden totalt sett lär bli dyrare eftersom man inte kommer att utföra arbeten hos dig igen.
Dvs. När man kommer på hantverkaren med hela handen nerkörd i syltburken/bankkontot, skall man låssas som ingenting av rädsla för att bedragaren inte vill komma tillbaka. Helt groteskt. Vilken annan branch är det ok. att bli bestulen?
Hantverkarna beter sig som bortskämda femåringar som fötts med silversked i mun.

• Gilla
  • Haha
VärhultsVargen och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.