Byggahus.se
Nackdelen med att jobba hemifrån. Jag skulle bara titta lite, sen blev jag fast i Motorsågen. Jag får lägga till en timme på arbetsdagen. Sevärd film, faktiskt.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
T tobiast skrev:
RIP. Finns en bra film också, Motorsågen, en klassiker, ingen komedi men vissa roliga inslag.

[media]
Tack för tips!

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Tack för tips!
Nu sett hela filmen och musiken av Parling därtill.
Passade perfekt för hemmakarantän.
Det var en väldigt märklig berättarteknik. (Spoilervarning!)
Just där det är som allra mest spännande ... är det som att filmen går av. Och så har de klippt ihop fast det fattas en bit och kör på som om inget hänt. Helt obegripligt. Hela tävlingen om löningen och slagsmålet och dog han och vad hände - allt bara läggs åt sidan.

Men de verkade ha en bra slipning på sågen. Och en jäkla tur.

M Metafor skrev:
Nu sett hela filmen och musiken av Parling därtill.
Passade perfekt för hemmakarantän.
Det var en väldigt märklig berättarteknik. (Spoilervarning!)
Just där det är som allra mest spännande ... är det som att filmen går av. Och så har de klippt ihop fast det fattas en bit och kör på som om inget hänt. Helt obegripligt. Hela tävlingen om löningen och slagsmålet och dog han och vad hände - allt bara läggs åt sidan.

Men de verkade ha en bra slipning på sågen. Och en jäkla tur.
Hittade boken på Bokbörsen. Omslaget är just den scen där filmen bara släpper. Undrar hur det är i boken. Någon som läst? 5e5e7f0e9817b.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

findus42 findus42 skrev:
Jobbat ett år i skogen med manuell avverkning och gallring i naturreservat. En höststorm fällde 70% av träden som stod kvar efter gallringen.
Ett mindre lyckat försök med hyggesplöjning i kombination med att de hoppat över röjningen.

Nåväl... har intensiv och årslång övning när det gäller slipning av kedjor.

Som några skriver så tyckte jag att mallar och hjälpmedel var långsamma och krånglade till jobbet. Slipade på fri hand. Det handlar om en kombination av förståelse för uppgiften och muskelminne.

När man lärt sig hur tand och ryttare skall fungera och hur olika slipningar påverkar sågningen. Då går det mycket fortare på fri hand OM man är en sådan person som har lätt att standardisera sina rörelser och hitta vettiga sätt att hålla grejerna.

Går det snabbt (mindre än 3min) och utan några andra grejer än en fil så blir det av att slipa varje gång man tankar. Vilket kan bli 4-5 gånger under en dag om man har mycket sågning.

Har man å andra sidan svårt att förstå skillnaden i olika sätt. Då vet man inte vad som gör kedjan aggressiv och kastbenägen. Eller vad man vill ha vid klyvning jämfört med kapning (det absolut vanligaste. 90% eller mer av all sågning). Därmed så passar det bättre att slipa med mall eller maskin.

Nackdelen är förstås att det arbetssättet kräver mer och dyrare utrustning och att det tar längre tid. Flera kedjor att byta med t ex. Samt att varje dag måsta tillbringa tid i verkstan för att förbereda nästa dag.

Om jag slipar för klyvning så försöker jag passa på när ryttarna är lite högre än nödvändigt och ger tänderna aggressivare egg (höknäbb medvetet). Då hyvlar eggarna istället för att skrapa. Att ryttarna är höga begränsar spåntjockleken. Får man till det så ser spånen ut som dun. Ingen hållbar slipning så när klyvningen är klar är det klokast att genast slipa tillbaka den normala profilen.

Kom ihåg att en motorsågskedja är bara en massa eggar. Kan man slipa borrar, stämjärn, saxar, knivar mm. Då kan man förstå och slipa även kedjor när man kommit underfund med målet.

Mvh Findus
Klyvkedjan har en annan vinkel än kapkedjan det finns klyvkedjor att köpa.
Mvh Urban

C Chentin skrev:
Jag har problem med motorsågen.
Den vill inte alls som jag.
Kedjan och svärdet är nästan nya.
Ändå känns det som att såga i sten.
Det rasslar och känns slött.

Jag tycker mig ha filat kedjan enligt konstens regler och den känns vass när jag känner på den med handen.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Ni som kan sånt här...
Vad är fel?
använd mallen då får du filen i rätt höjd och vinkel, du ser öven ryttarhöjden då. den visar även två höjder löst eller hårt virke. du ser yt att ha kommit för djupt med filen jag har jobbat mycket med motorsågar.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.