Byggahus.se
Äntligen en tråd om motorsågsslipnng!
Men ser inte detta fel ut? Den övre delen ska vara vass som en kniv. Inte rakt av. Men jag ser kanske fel.
Se bild.
E6EC6B00-2C4B-452C-83F5-0AD26AEB7434.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobiast och 2 till
  • Laddar…
200 spänn för att prova en ny kedja och sen börja om och fila rätt :)

• Gilla
vintersolen
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Men jag ser kanske fel.
Ja du såg inte inlägg #26 ;)

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Äntligen en tråd om motorsågsslipnng!
Men ser inte detta fel ut? Den övre delen ska vara vass som en kniv. Inte rakt av. Men jag ser kanske fel.
Se bild.
[bild]
Jag påpekade det redan i inlägg 2. Vid det här laget har det konstaterats att just det är felet.

C Chentin skrev:
Jag har problem med motorsågen.
Den vill inte alls som jag.
Kedjan och svärdet är nästan nya.
Ändå känns det som att såga i sten.
Det rasslar och känns slött.

Jag tycker mig ha filat kedjan enligt konstens regler och den känns vass när jag känner på den med handen.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Ni som kan sånt här...
Vad är fel?
Du har inte bytt svärd? kedjans styrlänkar som ligger i ett spår på svärdet har åtminstone 2 bredder. Om du har bytt till ett svärd där det är 1,3 istället för 1,1 så kan den glappa såpass att det blir så här. Ryttarna tror jag inte. Är de för långa skär den inte rent, den vill liksom inte såga. Är de för korta så gräver den sig in för fort, vilket i och för sig kan se ut så här om man har en såpass stark såg att den verkligen orkar, och sedan åt helskotta för korta ryttare. Men är inte sågsnittet på bilden på längden? Inte kapat, utan kluvit? Då kan det allt se så ut utan att det är konstigt. Vet att på en del sågverk, mobila, kan de få detta problem när kedjan/bladet är helt helt supervasst o bra. Den liksom skär mer än den klarar. Den får liksom inget "stöd" i själva skäret. När de sågat lite så blir det mycket bättre. Själva skärandet av tanden har ju en viss "tröghet" och den trögheten gör att kedjan styr upp sig så att säga. Och den trögheten/styrandet blir för liten när den skär "för" bra.

Jag har slutat att handfila, använder istället min Dremel med ett slipstift i ungefär rätt storlek (dvs 5mm i mitt fall). Det är inte jättekänsligt med storleken, men du kan inte gå tillbaks till handfil efteråt.

Väldigt snabbt och lätt att slipa vasst, även om man råkat köra i sten eller spik. Gäller bara att ha rotationsriktning "nedifrån" så stiftet inte hugger fast mot eggen. Blir såklart inte exakt lika slipat på alla tänder, men har aldrig haft några problem.

Ryttarna kör jag ner med samma stift, med en ryttarmall ovanpå kedjan för rätt djup, men det behövs inte vid varje slipning.

• DSC_8680.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Går kedjan åt rätt håll???

• Haha
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
F fastighetsskötaren skrev:
Du har inte bytt svärd? kedjans styrlänkar som ligger i ett spår på svärdet har åtminstone 2 bredder. Om du har bytt till ett svärd där det är 1,3 istället för 1,1 så kan den glappa såpass att det blir så här. Ryttarna tror jag inte. Är de för långa skär den inte rent, den vill liksom inte såga. Är de för korta så gräver den sig in för fort, vilket i och för sig kan se ut så här om man har en såpass stark såg att den verkligen orkar, och sedan åt helskotta för korta ryttare. Men är inte sågsnittet på bilden på längden? Inte kapat, utan kluvit? Då kan det allt se så ut utan att det är konstigt. Vet att på en del sågverk, mobila, kan de få detta problem när kedjan/bladet är helt helt supervasst o bra. Den liksom skär mer än den klarar. Den får liksom inget "stöd" i själva skäret. När de sågat lite så blir det mycket bättre. Själva skärandet av tanden har ju en viss "tröghet" och den trögheten gör att kedjan styr upp sig så att säga. Och den trögheten/styrandet blir för liten när den skär "för" bra.
Reviderar mitt svar nu när jag läste andras svar, och gick tillbaka o ordentligt läste vad TS skrev... Fick på nåt sätt för mig att den sågade för ojämnt, inte slätt o rakt så det var det jag svarade på. Men visst, lite felfilad är kedjan, och visst med en skarp kedja som inte är mera felfilad än denna så ska den ju skära så det är allt ryttarna. Fila på frihand är totalt förkastligt. när du filar på frihand så tar filen 4/5 delar av materialet i ovankanten och 1/5del nertill vilket gör att, som en bild visade där någon förstorat upp, att filen glider neråt och filar på helt fel ställe. Har filat mycket, den bästa filjiggen är den som man spänner fast på filen. Du får perfekt höjd varje gång.

• Gilla
Herr-C
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Reviderar mitt svar nu när jag läste andras svar, och gick tillbaka o ordentligt läste vad TS skrev... Fick på nåt sätt för mig att den sågade för ojämnt, inte slätt o rakt så det var det jag svarade på. Men visst, lite felfilad är kedjan, och visst med en skarp kedja som inte är mera felfilad än denna så ska den ju skära så det är allt ryttarna. Fila på frihand är totalt förkastligt. när du filar på frihand så tar filen 4/5 delar av materialet i ovankanten och 1/5del nertill vilket gör att, som en bild visade där
någon förstorat upp, att filen glider neråt och filar på helt fel ställe. Har filat mycket, den bästa filjiggen är den som man spänner fast på filen. Du får perfekt höjd varje gång.
Om man lägger trycket åt rätt håll så glider inte filen nedåt. Det är inte helt förkastligt, men man kan ju inte bara slänga dit filen och dra, man måste ha koll på hur tanden ska filas.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat att det kommer olja? ;)

Kedjan blir inte felslipad av för lite olja.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du såg inte inlägg #26 ;)
Ska kolla!

C Chentin skrev:
Tack för alla svar.

Till att börja med: ja kedjan sitter rätt. Jag blev faktiskt själv osäker när det inte hände något så jag fick dubbelkolla.

När jag skulle fila kedjan första gången, fastnade bara filen. Jag har en sån där fil som sitter fast i ett handtag med en platta på, för att man inte ska komma för långt ner.
Plockade bort filen från "mallen" och då gick det bättre.
Men som ni säger så kom jag kanske för långt ner då.
Hur gör ni vid första filningen? Fastnar ni också eller är det jag som gör fel?

Ska även testa att fila ner ryttarna lite.

Tack än en gång.

Återkommer med resultat imorgon.
Kolla att kedjan inte börjat bli för slak.

D Daniel 109 skrev:
Det brukar inte medföra så dåligt resultat.
Onej.. Det är ryttarna som styr hur mycket varje skär tar. Filar du ner ryttarna för mycket så blir den lite aggresiv.
De bästa kedjorna är när de är nästan slut och det knappt finns nåt kvar att fila på. ;)

D Daniel 109 skrev:
Jag påpekade det redan i inlägg 2. Vid det här laget har det konstaterats att just det är felet.
Ja men det du skrev var ju lite diffust

”Lite svårt att se i den vinkeln, men jag tycker att det ser ut som att du filat gör långt ner. Så får du ingen skärpa på tänderna alls”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.