Byggahus.se
1. Hur mycke kostar ett mellanbjälklag i betong (kr/kvm)?

2. Vilken tjocklek behöver man(spännvid 5m)?

3. Vad gör man med avloppsrör (110mm) m.m. som man vill få in i mellanbjälklagret?

4. Hur isolerar man på undersidan? och hur gör man med eldoser m.m. om man           isolerar?

AoA

AoA skrev:
1. Hur mycke kostar ett mellanbjälklag i betong (kr/kvm)?
900 spänn exkl moms kvadraten + spå jobs tillägg så säg runt 1800 spänn kvadraten nånstans. Detta för endast konstruktionen
AoA skrev:
2. Vilken tjocklek behöver man(spännvid 5m)?
du behöver nånstans runt 120 men det är listigare med 160-180 är betydligt bättre ur stegljudssynpunkt.
AoA skrev:
3. Vad gör man med avloppsrör (110mm) m.m. som man vill få in i mellanbjälklagret?
Dem gjuter man in i bjälklaget.
AoA skrev:
4. Hur isolerar man på undersidan? och hur gör man med eldoser m.m. om man           isolerar?
Isolera??

Isolera??

Man vill ju inte ha takvärme från golvvärmen eller?

Mvh/Anders

Gjut i två skikt.
Först ett bärande på ca 180 mm, lägg sen isolering tex 30 mm cellplast, värmeslingorna. Gjut sen på ett ytterligare skikt ca 30 - 50 mm btg.

Eller så gjuter du i lättbetong med en 5 cm betongtopping för golvvärmen.

Gjuta i Lättbetong?

Vad kostar det och vem gör det?

Såg priset för betongbjälklag 1900 kr/kvm hur mycke är arbete respektive material?

Är det så dyrt?

AoA skrev:
Gjuta i Lättbetong?

Vad kostar det och vem gör det?

Såg priset för betongbjälklag 1900 kr/kvm hur mycke är arbete respektive material?

Är det så dyrt?
Jag måste revidera mig en aning... Ibland är man för trött:)

Tiden ligger i slängarna 1 timme/ kvadrat ungefär inkl formsättning så säg baserat på 100 kvdrat blir det men det borde inte ta mer än en vecka effektiv tid att köra FAG på en sån pass oavancerad form.

Timmar: 28000
Material: 30000
Frakter: 2500
Små jobb tillägg: 5000
Etablering:1000
Kvalitet: 1500
Sophantering: 2500
Omkostnader: 2000
Maskiner och hjälpmedel: 4000

Jobbet kostar: 75 000 spänn exkl moms nånstans

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
mr Z skrev:
Jag måste revidera mig en aning... Ibland är man för trött:)

Tiden ligger i slängarna 1 timme/ kvadrat ungefär inkl formsättning så säg baserat på 100 kvdrat blir det men det borde inte ta mer än en vecka effektiv tid att köra FAG på en sån pass oavancerad form.

Timmar: 28000
Material: 30000
Frakter: 2500
Små jobb tillägg: 5000
Etablering:1000
Kvalitet: 1500
Sophantering: 2500
Omkostnader: 2000
Maskiner och hjälpmedel: 4000

Jobbet kostar: 75 000 spänn exkl moms nånstans
Vad ingår i material 30.000?

Conan skrev:
Eller så gjuter du i lättbetong med en 5 cm betongtopping för golvvärmen.
Var hittar jag en firma som gjuter i lättbetong?

Och hur fungerar det ?

AoA skrev:
Vad ingår i material 30.000?
Formvirke, pjuck, armering och isolering... najtråd....distanser

AoA skrev:
Var hittar jag en firma som gjuter i lättbetong?

Och hur fungerar det ?
Lättbetong bjölklag 5 m spännvidd funkar ju med 200 förmodligen sen en 50 toppning eller att flytande golv... går lös säg på samma som betongen ungefär... du kan förmodligen googla på det och få fram en leverantör som kan offerera ett pris.... med eller utan montage...

Oche det funkar så att det är spontade plank som limmas ihop med sluring. Det är armering i dem osv osv... hlet ok stegljudisolering men sämre än btg och mycket bättre än trä ur den synvinkel..

dr.frost skrev:
Jag gör på följande sätt
formsätter med planja combideck, undersidan reglar jag sedan upp med 45 mm reglar och isolerar med stenull sedan takgips i utrymmet som bildas av formplåten drar jag fram el till både källare och bottenvåning avlopp och ventiation drar jag i taket på tvättstugan som jag sänker till 2,20 normalhöjd i övriga utrymmen 2,40 innan jag kommer att isolera och gipsa så kommer jag att stämpa och gjuta valvet med 160 mm övergjutning , i bjälklaget kommer golvvärmen att gjutas in.Fördelen som jag ser det med bjälklagsplåten är att håltagningen är enkel samt att plåtarna är lätta att hantera och lägga ut. Annars finns det något som heter plattbärlag (filigran) 40 mm tjocka betongelemen med armering som borde kunna duga. Plåten kostar ca 150 kr/kvm .
Hur fäster du upp 45mm reglarna?

Använder du trä eller plåt reglar?

mr Z skrev:
Formvirke, pjuck, armering och isolering... najtråd....distanser

Isolering?

dr.frost skrev:
Jag kommer att skruva upp dem i plåten med långa plåtskruvar sedan kommer dessa att gjutas fast i betongen Annars kan man kanske tänka sig skruv och plugg samma här dessa kommer att gjutas in i betongen Jag kommer att använda träreglar cc 600
stenullen trycker man sedan bara upp i facken i samband med gipsningen.
och exakt vad skall det göra för nytta????
Göt det ordentligte eller strunta i det... halva vägen gör ingen nytta!

Det här var en intressant tråd för en som just "upptäckt" betongbjälklag. Jag har fått siffran 1000 kr/m2 (inkl. moms) när jag frågat folk vad det kostar och det verkar ju stämma med den reviderade beräkningen som mr Z redovisade.

En sak jag funderar på är om man på plan 1 behöver behöver bygga något innertak eller om man helt enkelt bara målar på betongen?

Precis som AoA undrar jag även om man kan "gjuta in" eldosor, "burkar" för spotlights, etc. på en gång?

En del som gjuter verkar stoppa in det mesta i bjälklaget - till och med ventillationsrör. Att man kan lägga in el, vatten och avlopp verkar väl lugnt, men vad mer kan man lägga in och vad kan man absolut inte lägga in?

Om det går att få mycket installationer i bjälklaget samt ett "färdigt" innertak till plan 2 känns ju de 1000 kr/m2 inte fullt lika dyra längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.