Byggahus.se
Ja det är ett scenario värt att begrunda. Frågan är hur man ska väga fördelar mot nackdelar här, vinsten med ökat area och risken för att skyddsledaren går av eller inte blir ansluten. Inte helt lätt.

Hej

Jag har läst på lite nu, fattar.

Det är ju ett batteri, det är därför det funkar så. Jorden (eller PEN) är ingen "pol" i det fallet. Fattar även problemet med dubbeljordning i olika former.

Har kollat ritning och alla dosor och apparater och jag ser inget konstigt och förstår vart all tråd går och vad de har för funktion så det är mindre risk för slingor med "dubbeljord". Har ingen utanpåliggande och ingen skärmad kabel vad jag kan se.

Eftersom det klarnat är jag redo att sätta igång att provmäta lite, skall bli kul. Eftersom jag eventuellt inte är bekväm med att öppna centralen kan det bli så att jag fulmäter mellan grupper eller mot noll, även om jag vet att det är fel. Jag får åtminstånde en viss indikation på att jorden är kopplad hela vägen fram, och märker jag något avvikande kan elektriker kolla det om dom är här i något annat ärende.

Tack för goda råd.

Hej

Nu har jag mätt, det var enkelt att göra en förenklad kontinuitetsmätning. För att undvika risker i centralen mätte jag jord mot jord i olika grupper. Jag vet att det är fel, men bättre än inget.

Och det var värt besväret. Vissa uttag som renoverats och dragits jord till av elektriker för tre år sedan har inte jordkontakt. Jag blir lite trött nu. Samtliga ligger i samma grupp så felet kan ligga någon annan stans. Nu måste jag felsöka mig mot centralen. Det har vart en gubbe från en annan firma på den gruppen när dom bytte köksfläkt, det kan vara att det kopplades fel då.

Vad tycker ni jag skall göra? Inte helt säker på att jag vill ha hit samma gubbar eftersom jag märkte att dom inte kontrollmätte när dom var klara. Om jag klagar kan dom alltid säga att felet uppstått efter dom var där. Samtidigt vill jag inte lägga mer pengar på felsökning. Några tips?

Och ang elsäkerhet, för det var ju därför jag mätte:

Nu när jag vet om det kan jag själv se till att dessa uttag inte används och på så sätt minska risken för olycka.

Men det finns en möjlighet att min takfläkt nu står utan jord. Hur ser forumet på det? Tyvärr klarar jag inte av att kontrollmäta där uppe, jag skall fundera på om det finns något sätt jag kan kontrollera det.

Du kan absolut mäta skyddsledarens kontinuitet mellan skyddsblecken på olika uttag på olika grupper. Det är visserligen bra att ha en referens, men med flera mätningar mellan olika uttag ger det sig själv. Vad detta dock inte ger svar på är om skyddsledaren är exklusiv i att förbinda uttaget med PE-plinten i centralen, men det är gott nog att mäta att det finns god kontakt.

Exakt vad gjorde elektrikern? Om denne monterade ett nytt skyddsjordat uttag utan att kontrollera skyddsjordningen efteråt så förtjänar han en rövspark så att han inte kan sitta på två månader. Men nu kanske vi inte vet ifall skyddsjorden "gick sönder" efter denna installation? Det är likadant där, skyddsjordningen av köksfläkten ska kontrolleras och det är lika illa att avvika från det. Men du bör nog försöka hitta felet först innan du drar på din spikförsedda stövel.

En takfläkt är kanske ingenting man normal kommer i beröring med så det är nog inte hela världen för stunden. Men du har kanske en köksfläkt över spisen utan skyddsjord? Matningen brukar ju gå via köksfläkten.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Hej

Tack för svar.

Jag funderade en stund och bestämde mig för att kontrollera själv vad det är som felar. Mätte nere spisfläkten - OK. Tittade i kopplingsdosan om det fanns någon jord som såg lite nyare ut - för där fanns redan jord innan renoveringen. Nej det fanns det inte. Öppnade då alla dosor i gruppen. I takdosan ser man en gammal jord skarvad med en torix. Och en ny jord som går ut till alla uttag. Men ingen förbindelse däremellan. Elektrikern har missat att koppla ihop de nya jordarna med de som redan fanns. Kankse ingen katastrof, men hade han kontrollmätt hade det inte blivit fel. Jag förstår inte hur kan kunnat missa det över huvud taget. Det finns annat jag ifrågasätter i installationen han gjort men det är ju så - man får INTE det man betalar för alla gånger när det gäller hantverkare.

Nu råkar elektrikern vara avlägset bekant på ett sätt som gör att jag inte tänker misshandla honom. Han är dessutom två meter, ser ut som hulken och är överlag en trevlig prick. Men inte bra på att koppla. Jag kommer inte anlita den firman igen om det går - finns inte jättemånga att välja på...

Min lärdom:
Mät din anläggning, det är skitenkelt och kan avslöja farliga brister. Förlåt, jag rättar mig - mät din anläggning om du helt särket vet hur man gör och vidta då nödvändiga moment för att undvika elektrisk stöt och för tidig död. Du kan då upptäcka vad hantverkarn du anlitat inte klarat av under arbetsdagen som du betalt för, och hans misstag kan leda till elektrisk stöt och för tidig död vid extrem otur. Vet du inte hur man gör, låt bli att mäta och anlita istället en elektriker som gör det mot betalning. Men är du säker på att han vet hur man gör - på riktigt??? Mitt tips: lär dig hur man gör så får du med mycket stor sannolikhet koll på om det finns jordkontakt i dina uttag - om än med en enklare mätning som inte säger allt.

Till Bo: Jag använde en vanlig multimeter med summer. Jag skall ärligt säga att jag inte vet vad displayen visar när man summrar, men det stod 2 för samtliga fungerande uttag. Summrar jag bara testtråden står det 1. När jag fått ordning på gruppen som inte kopplats in skall jag ohm-mäta allt igen, men min multimeter är för enkel för att ge något vettigt värde som jag förstått tekniken.

C
C camelspin skrev:
hade han kontrollmätt hade det inte blivit fel.
Exakt. Ett allvarligt fel som enkelt hade kunnat undvikas genom en trivial kontinuitetsmätning.
Oförlåtligt enligt min åsikt, den elinstallatör som gör ett sådant fel borde ha ett annat jobb.

Tänker på ett exempel på när denna situation lätt kan uppstå - vi håller själva på att fixa till elinstallationerna i huset som idag till största delen är ojordad, och överallt där det trådas om dras naturligtvis även skyddsjord. Men i väntan på att respektive rum är klart lämnar elektrikern skyddjorden oansluten, även i matande ände. Vad som är rätt och fel där kan säkert diskuteras, men helt klart är att det är en potentiell fälla för någon som vid ett senare tillfälle tar för givet att en skyddsjord i en dosa är inkopplad.

Ingen av fyra olika elistallatörer jag har haft hem har kontrollmätt. Jag har sett det lite som "deras" problem eftersom det funkat och sett estetiskt bra ut när dom åkt. Fel med jord är ju ett tyst fel. Men jag insåg att det var mitt problem eftersom jag äger anläggningen.

Ett provningprotokoll att lämna till kunden vore inte fel.

Ja det är oförlåtligt att inte kontrollera sitt jobb. Det du kan göra till nästa gång är att begära ett provningsprotokoll som ska innefatta en checklista plus lite mätningar. Det kan se lite olika ut men alla företag ska ha ett sånt. Då har man åtminstone papper på att det gjorts en kontroll. Varje kontroll är unik, man ska kontrollera det faktiska arbete man gjort, så protokollet kan visa ifall de kryssat på måfå eller inte.

Din multimeter duger för att sumra med. Den klarar dock inte att mäta låga resistanser. Så värden på 1-2 ohm får anses ok.

Borde inte motståndet vara det man kan räkna fram utifrån area och längd? Eller blir det oundvikligen (mätbara) övergångsresistanser i kopplingar?

Och vad får er att tro att ett protokoll skulle göra någon skillnad. "Orkar" man inte mäta utan protokoll så tvivlar jag på att man "orkar" med ett protokoll, det är ju bara att fylla i några siffror så är protokollet färdigt. Jag tror inte att jag någon gång lämnat över nått mätprotokoll på dom "småjobb" jag gjort men det betyder naturligtvis inte att jag inte gjort dom prov/mätningar som man ska utföra. Att räkna på area och längd är knappast någon bra metod för man vet nästan aldrig den exakta längden på ledningen. På dom relativt korta avstånden blir ju en eller en par meter fel i längd en stor avvikelse i mätresultatet.
Tron på "papper" liknar det som sker inom sjukvården, läkare sitter en stor del av tiden och dokumenterar i stället för att vårda patienter.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C
lnilsson lnilsson skrev:
Borde inte motståndet vara det man kan räkna fram utifrån area och längd?
Jo, i princip. Men målet med kontinuitetskontrollen är inte att kontrollera att resistansen är exakt den man förväntar sig, utan att det finns en lågresistiv förbindelse mellan två punkter. Även om man resistansmäter med en lite högre ström som en installationsprovare gör så säger det väldigt lite om huruvida förbindelsen är robust. Du ser t.ex. inte någon skillnad på om en tråd är korrekt inkopplad eller om det bara är en kardel som har kontakt.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Med risk för att starta en lavin.

Man får inte pilla med el själv, för det är livsfarligt och är förbehållet ett skrå.

Om skråets medlemmar inte kan tänka sig att dokumentera arbete som är priviligierat dem för att det är livsfarligt tycker jag det är lite svagt. Kryssa i rutan - kontrollmätt kontinuitet - KLART!

Visar det sig att protokollet är lika falskt som jobbet är dåligt finns då en möjlighet att klaga och stämma installatören.

Utan ett papper med ett namn på har jag ingen stans att vända mig om jag inte är nöjd. I förlängningen kan det leda till att kunderna inte litar på elinstallatören och tar saken i egna händer - med mer hempul som följd.

Eftersom det finns risk för liv och hälsa med dåliga elinstallationer, samt brand vilket jag också har erfarenhet av efter ett dåligt utför arbete av yrkesman - är ett mycket enkelt kvalitetssystem inte att överväga? Det är ju inte rocket science att koppla in några uttag och sätta ett kryss i en blankett och skriva under.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
C
Tanken är att kunden inte skall behöva bedöma om elinstallatören kopplat rätt eller inte. Med viss rätta eftersom det kräver en viss nivå av teknisk kompetens som man inte kan begära av en lekman. Varje elinstallationsföretag skall ha en certifierad elinstallatör för regelefterlevnad och ett egenkontrollprogram för att säkerställa att arbetet blir korrekt utfört. Om det inkluderar någon form av checklista och huruvida kunden får del av denna är upp till egenkontrollprogrammet.

Uppenbarligen är det till stor del ett spel för galleriet, men man kan ju alltid anmäla företaget till Elsäkerhetsverket om man ids.

Och dokumentet är ju färskvara, det är ju bara när man gör provet som det är "aktuellt" nästa dag är det ju skåpmat eller finns det nått "bästa datum" för protokoll??
Man ska inte ha någon övertro på dokument, fuskar man med provningen så är risken stor att samma person även tar lika lätt på sina protokoll.
Det torde bli svårt och bevisa att ingen rotat i anläggningen efter det att "elektikern" signerade protokollet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.