Byggahus.se
Hej,

Jag heter Camilla och bor i Huddinge. Vi har en del slänter i vår trädgård som jag skulle vilja få ordning på. En ganska brant slänt består av lerig jord och har en tendens att rasa när det kommer mycket regn. Har du något tips på någon marktäckande växt som kan hjälpa till att binda jorden?

Den andra slänten är ganska stor men brant så är svår att gå i men jag skulle vilja kunna utnyttja den mer till odling. Jag har funderat på att försöka bygga någon sorts etageodling med odlingslådor och gångar om vartannat och trapp från topp till botten av slänten. Hur gör jag med förankring och stabilitet i ett sånt här bygge? Jag vill ju inte att det ska rasa när det regnar. Hur kan jag göra med avslutningen på odlingen? Slänten fortsätter till tomtgräns och ett träsk, finns ingen utplaning.

Jag såg att det var den frågestunden nu så har inte hunnit förbereda några bilder men hoppas mina frågor är någorlunda klara.

Tack på förhand
Camilla

Om det rasar är det förmodligen för brant. Även om ni planterar och använder växter som klarar slänter och lera så kommer jorden runt växterna att erodera och frilägga rötterna, och de kommer inte hinna etablera sig så ni slipper problematiken.

Använd färdiga perennmattor eller plantera i duk som ni skär kryss i.

Men bäst är också att flacka ut slänten. Minsta lutning skulle jag säga är 1:3. Helst 1:4. Funkar inte det kan ni kanske lägga till en låg stödmur nertill så släntfoten höjs och därmed minskar nivåskillnaden.

För alla murar gäller lika underarbete. För etage krävs stöd.

Gabioner är hyfsat enkla att anlägga själv, de rör sig inte i första taget. Tar tid men är förlåtande för rörelser, kommer inte att spricka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.