Till klätterhuset jag byggt till barnen vill jag att de ska kunna låsa om sig men inte bli inlåsta. Hur får jag dit en axel som sitter i båda vreden?
Mitt problem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt första försök, epoxi funkar säkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma funktion på bastudörren men ser inte hur de sitter fast.
Någon som har ett tips?
Ett alternativ kanske kan vara att borra ett hål i väggen eller dörren stort nog för att få igenom en rundstång, någon mm extra så att stången går att rotera. Sedan skruva fast en träbit i vardera ände..
Ett alternativ kanske kan vara att borra ett hål i väggen eller dörren stort nog för att få igenom en rundstång, någon mm extra så att stången går att rotera. Sedan skruva fast en träbit i vardera ände..
Nej, jag tänkte som ett U - men du kanske behöver ett H? Men är ju likvärdigt så klart, fast rundstång istället för en bult då - tänkte det är lättare att fästa.
Vad är probemet, vredet fungerar väl utmärkt som det är?
Fast du kanske skulle monterat det innan du limmade
Men en förbättring kanske skulle vara att göra vreden lite längre åt ena hållet räknat från bulten? Det blir då framtungt, och man kan då montera en skruv som stopp i dörren, eller väggen, beroende på var man monterar vredet.
Det får ju då en funktion som påminner om ett "riktigt" dörrhandtag.
Lånar tråden lite. . Finns det någon knep för att undvika att träklossarna börjat snurra efter några år på ett sånt här klassiskt vred?
Kanske finns det något färdigt (bult etc.) att köpa?
En annan lösning kan vara att använda en fyrkantigt järnstång och limma fast.
På min bastu har jag fått dragit åt vreden då träklossarna torkar ju efterhand så nu sitter de inte parallellt.