6 236 läst · 36 svar
6k läst
36 svar
Huvudsäkring till lägenhet
prototypen skrev:
Nej, men min kompis har inte tid att springa omkring i min lägenhet för att undersöka saker just nu. Därav söker jag info här.
Nämen snälla nån. Jag hade en frågeställning med begränsad information att delge. Många har försökt vara hjälpsamma och förklara hur saker fungerar och jag inser nu att jag måste fysiskt till lägenheten för att kunna får ett svar på min fråga. Vilket framgått ganska tydligt. Fokusera istället din kunskap och kanske något dryga ton på en annan tråd istället. Tack!P Putte 9497 skrev:
Här sitter det trefas mätare på både en och trefas lägenheter. Detta för att det ska vara enkelt med en mätartyp.
Normalt här är det enfas 25A eller trefas 16A för lägenheter. De har samma fasta avgift (lägengetstaxa). På fakturan står det 16A lgh taxa oavsett om man har enfas 25A eller trefas 16A.
Har man däremot trefas 20A då får man "vanlig" 20A taxa = mycket dyrare fast avgift.
Så här jag bor kan nätbolaget inte se om det är en eller trefas i separata lägenheter.
Nu varierar det hos elnätsbolagen med taxor.
Normalt här är det enfas 25A eller trefas 16A för lägenheter. De har samma fasta avgift (lägengetstaxa). På fakturan står det 16A lgh taxa oavsett om man har enfas 25A eller trefas 16A.
Har man däremot trefas 20A då får man "vanlig" 20A taxa = mycket dyrare fast avgift.
Så här jag bor kan nätbolaget inte se om det är en eller trefas i separata lägenheter.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 149 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 149 inlägg
Det skadar inte att prova med föreningen. Även om man är helt okunnig inom el så kan man ta en bild på sitt eget säkringsskåp. Om det är trefas hos ordförande så är det troligen det hos dig också. Så gjorde jag för 15 år sen när jag köpte lägenhet och folk hörde av sig och frågade när jag satt ordförande och trots att jag inte är kung på el så visste jag ändå skillnad mellan enfas och trefas och jag visste vad vi hade.G goosen skrev:
H HSP skrev:Här sitter det trefas mätare på både en och trefas lägenheter. Detta för att det ska vara enkelt med en mätartyp.
Talade med elbolaget för tredje gången idag. H
H HSP skrev:Här sitter det trefas mätare på både en och trefas lägenheter. Detta för att det ska vara enkelt med en mätartyp.
I kontakt med elänätsbolaget denna gången. De bekräftar att det är 3 fas anslutet till lägenhetens mätare samt att dem kollade belastningen under tiden jag ringde. Då fanns det belastning på 2 av faserna. Kan man anta att ev 3 fas produkter kanske inte var igång vid tillfället då? Eller fungerar det så?
Liknande trådar
-
Lösa ventilation i hall - där vi byggt till ett låsbart utrymme (fjällägenhet)
Ventilation -
Hur går en asbestsanering till i en lägenhet?
Miljö & Hälsa -
Bästa elementen till fritidslägenhet med dålig isolering?
Värme allmänt -
Lägenhet - göra om 1a till 2a utan att förstöra köket?
Planlösningar -
Lägenhet med dålig luft i sovrum med tilluft
Ventilation