Byggahus.se
Hej! Hjälper min mor med sitt hus som har vart under uthyrning.
Vi upptäckte denna "spricka" i duschen, ser ut som att fogen (som är alldeles för bred, evt fel vid installation) spruckit.

Det läcker ju antagligen in vatten in under vid duschning, frågan är om detta är skadligt?

Huset är byggt -64.

Kan det bli fuktskador?
Är det redan för sent?
Måste vi riva hela mosaik/kaklet?
Kan man foga om på nytt bara?
Föreslår ni någon annan åtgärd?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
IMG_5434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5435.jpg
Skapa konto
IMG_5437.jpg
Skapa konto
IMG_5439.jpg
Skapa konto
IMG_5441.jpg
Skapa konto
IMG_5442.jpg
Skapa konto
IMG_5443.jpg
Skapa konto
IMG_5444.jpg
Skapa konto

/Meads

Vad är det för typ av bjälklag under?

En ordinär klinkerfog är aldrig tät.
Är badrummet från 1964 finns ju inget av det vi idag kallar tätskikt undertill.
Vad finns under golvet? Platta på mark? Källare?

Själva fogen är inte tät oavsett om den är hel eller om det finns en spricka i den, så det i sig är ingen fara. Bara tätskiktet under är helt så är det ingen risk för fuktskada. Detta är ju dock lite svårt att veta och verkar det som att klinkern gått isär mycket så skulle ju tätskiktet kunnat ta skada också. Det ser ju inte helt modernt ut med den golvbrunnen så det klart bästa vore såklart att göra i ordning det hela.

GoForIt GoForIt skrev:
En ordinär klinkerfog är aldrig tät.
Är badrummet från 1964 finns ju inget av det vi idag kallar tätskikt undertill.
Vad finns under golvet? Platta på mark? Källare?
Badrummet är på övervåningen, jag vet faktiskt inte vad som finns under, hur tar jag reda på det?
Vid besiktning av grunden så var Bjälkarna av Betong konstigt nog, men det tyckte besiktningsmannen var utomordentligt bra, så det kanske inte är helt orimligt att anta att bjälklaget till golvet på ovanvåningen är någon sorts cementplatta kanske?

M maverik skrev:
Själva fogen är inte tät oavsett om den är hel eller om det finns en spricka i den, så det i sig är ingen fara. Bara tätskiktet under är helt så är det ingen risk för fuktskada. Detta är ju dock lite svårt att veta och verkar det som att klinkern gått isär mycket så skulle ju tätskiktet kunnat ta skada också. Det ser ju inte helt modernt ut med den golvbrunnen så det klart bästa vore såklart att göra i ordning det hela.
Ok tack för input

useless useless skrev:
Vad är det för typ av bjälklag under?
Badrummet är på övervåningen, jag vet faktiskt inte vad som finns under, hur tar jag reda på det?
Vid besiktning av grunden så var Bjälkarna av Betong konstigt nog, men det tyckte besiktningsmannen var utomordentligt bra, så det kanske inte är helt orimligt att anta att bjälklaget till golvet på ovanvåningen är någon sorts cementplatta kanske?

Är de från 64 så är till 100% betongkaka ca10cm under så gjorde man då även på träbjälklag

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Är de från 64 så är till 100% betongkaka ca10cm under så gjorde man då även på träbjälklag
Okej tack jo det låter rimligt. Är det någon fara för fuktskador? Vad borde jag göra?
Skrapa ur gammal fog o foga om?
Vad tror du?
Tack för att du tar dig tid

Risken är att vattnet har spridit sig/sprider sig till träreglarna i golvbjälklaget. Badrummet verkar ha gjort sitt så bättre att planera för renovering, risken är stor att en lagning inte kommer hålla länge.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag kan tyvärr bara instämma i föregående,

Det går inte att se om några skador har uppkommit. Planera för renovering.
Måste badrummet användas tillsvidare, sätt in en duschkabin med kar.

F3629711-754F-484E-9479-F3A6BA450146.png
Skapa konto
Hej alla tack för alla svar! Har nu hittat den tekniska beskrivningen av ritningarna där det framgår följande (se bild): är det verkligen någon fara med tanke på membranisoleringen? Kan jsg inte bara försiktigt knacka ut den dåliga fogen o foga om lite snyggt? Tack för hjälpen

Som tidigare skribenter säger så har fogen ingen som helst funktion för täthetens skull. Den är rent estetisk.

Problemet i detta fall är att du bara ser en trasig fog. Du ser inte hur tätskiktet (membranisoleringen) under klinker, fog och fix ser ut. Är tätskiktet skadat så kommer ev. problem med läckage fortsätta att bli värre och värre. Även om du skrapar ur och fyller med ny fog så släpper fogen igenom mycket vatten, den är inte där för att täta något.

Eftersom badrummet är 50+ år gammalt så skulle jag definitivt börja planera för en renovering.

Min gissning baserat på ovan uppgifter är att det inte är någon fara med bjälklaget bla då du inte nämnt att du ser något i taket under.
Ska rummet fortsätta användas som dusch så krävs renovering annars går det att lämna som det är.

• Gilla
JSE
  • Laddar…
Det tar lång tid innan betongkakan mättats och bjälklaget visar fukt på undersidan. Membranisolering, rätt gjord är bra tätskikt. Frågan är snarare hur/om tätskikt på väggen är utfört. Och även brunnen med sin infästning. Med tanke på åldern får av huset får du tyvärr räkna med att hela konstruktionen gjort sitt och måste ersättas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.