Byggahus.se
Maken och svärfar ska försöka få ihop en altan utanför vårt inglasade uterum. Svärfar är van trädäcksbyggare men maken är det inte... Svärfar bor 60 mil bort och kommer enbart vara här några dagar för själva bygget. Alltså måste allt vara förberett och klart när han kommer. Jag har inte tillräcklig tilltro till att gubben min fixar att sätta ner plintar i jorden själv (ännu mindre gjuta plintar själv...) Har läst lite om markskruv och det låter käckt. Någon som har ett hum om vad de har för priser? Altanen ska vara ca 15 kvm och använder man plintar skulle det förmodligen räcka med 6 st. Vet inte om markskruv ska sitta med samma mellanrum som plintar.

Kom med era goda råd. Helst inga råd i stil med "Alla bör kunna gjuta egna plintar" etc... ;) Vet inte vad vi har för jord här om jag ska vara ärlig... det är bara..jord. :crysmile:

Ingen som hyfsat nyligen anlitat Slutagräv eller liknande (om de ens har någon konkurrens)?

J
Jag inte använt det, så kan inte ge svar på din fråga. Dock en följdfråga: behöver du ha plint/skruv, eller har ni funderat på att ställa regelverket på plattor?

J Jotsat skrev:
Jag inte använt det, så kan inte ge svar på din fråga. Dock en följdfråga: behöver du ha plint/skruv, eller har ni funderat på att ställa regelverket på plattor?
Aldrig hört att man kan göra detta! Är det inte risk att plattorna sjunker/sätter sig och hela altanen får slagsida??

Ett betydligt vanligare och billigare alternativ är att använda jordankare som man själv slår ner med slägga.
14-2700_xl_1.jpg

GoForIt GoForIt skrev:
Ett betydligt vanligare och billigare alternativ är att använda jordankare som man själv slår ner med slägga.
[bild]
Funkar de i alla jordar? Och varför är det så mycket snack om plintar hit och plintar dit isåfall? :crysmile:

Priset beror på vilken sorts plint du vill ha, de har olika modeller och längder men det skiljer inga större summor mellan modellerna. Som referens så anlitade dem för att plinta till ett staket/plank och fick då betala 1100 kr/styck plus moms.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Funkar de i alla jordar? Och varför är det så mycket snack om plintar hit och plintar dit isåfall? :crysmile:
Plintar behöver till om du ska göra en tyngre konstruktion för tak och inglasning t.ex.
För ett enkelt trädäck fungerar jordankare bra.

• Gilla
mikaelthe
  • Laddar…
Det ska väl tilläggas att det beror lite på hur noggrann man är. Jag tycker nog att du ska skippa jordankare och absolut inte ställa på plattor som är en riktig b lösning. visst 15 kvm är en liten altan och ska du inte ha någon överbyggnad så är det inga vikter att prata om.
Problemet om man inte kommer ner ordentligt i jorden är ju att du kan få sättningar på våren efter vinterns tjällyftning. Hur illa det blir beror ju naturligtvis på marktyp. Jag tycker ni ska satsa på att jordborra och gjuta egna plintar min 1 m (gärna 1,2 m) alternativt borra markskruv. Jag ska själv köra markskruv i vår och inbillar mig att dessa bör röra sig mindre än plint om man har dålig mark.
Det går att hyra utrustning och köpa skruv lite var stans men satsa på en bra skruv med rejält gods och bra behandling så kommer den hålla länge. Till er altan går det inte åt många skruv så det är dumt att köpa snålskruv.

Visa bild kanske så får du mer support

Det nya däcket ska vara något större än nuvarande träplattor och vara i höjd med det inglasade uterummet. Det är 47 cm högt. Jag vill ha "sneda hörn" och trappsteg runt hela. Vi tänkte inte ha staket nånstans. Vad tror ni?

• 20200314_122508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20200314_122453.jpg
    Skapa konto
  • 20200314_122445.jpg
    Skapa konto
  • 20200314_122438.jpg
    Skapa konto
Förtydligande: rabatterna ni ser på bilderna kommer alltså att ryka.

L
Enbart ett trädäck kräver inte att man använder plintar. Skulle fungera mycket bra med lecablock, 150mm, 170mm bärregel, 120mm skruvregel och 28mm trall blir 468mm. Lecablock ska placeras tätt t.ex. 20cm mellan varje, rakt under varje bärregel i dess längdriktning. Då fördelas lasten jämt över hela blocket. Egenvikten från trädäcket säkerhetställer att allt ligger på plats. Ingen papp behövs mellan block och regel eftersom blocken låter regnvatten passera.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Ovärderligt att få hjälp härifrån! Tack alla som svarat! Jag ser de gjutna plintarna försvinna längre och längre bort mot horisonten. :rofl:(y)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
PeterFalun
Med tanke på familjesituationen skulle jag satsa på markskruv. Själv har jag använt markskruv till en utbyggnad på 15kvm och den står kvar efter några år. Jag använde slutagräv. Killen kom en dag skruvade ner 8 markskruv och var klar efter ca 3 tim. Kostnad ca 1200 per skruv om jag kommer ihåg rätt. Sen kan man börja bygga direkt om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.