15 228 läst · 65 svar
15k läst
65 svar
Biltemas tändstift

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Nu är jag ju inte motorexpert, men visst är det väl så att motorstyrningen på Saab med trionic även tolkade förbränningen med hjälp av stiften och få gäller det ju mer än att ge en gnista?!S Stefan1972 skrev:För att det är dokumenterat från tillverkaren av tändkassetter att NGK är det som fungerar bäst. Fast det handlar ju om de stift de testat med såklart...........Detta gäller ju främst de modeller som har kassett från SEM. I övrigt så är det väl hugget som stucket vad man väljer för stift men saab själva har kört med NGK som oem i övriga modeller också länge.
Jag håller nog med där.Dan_Johansson skrev:
Sen, jag är den förste att erkänna detta, det här med tändstiftsval är till hälften vetenskap, till hälften lite religion.
Själv tillber jag NGK-guden.
Till hälften pga erfarenheter (gamla mercor är notoriskt pjoltiga på tändstift) och till hälften av religiösa själ.
Jag har aldrig haft problem med NGK-stift, däremot med både Bosch, Champion och nån till. I gammelmercor, 80- och 90-talare med m102 och m103, för er invigda.
Därför har det blivit så att jag stoppar NGK i allt med bensinmotor.
Har du däremot en gammal Volvo "rödblockare" kan du stoppa i vadsomhelst, den går bra ändå. Säkert gäller detta flera märken.
Elektroniktokig
· Hallsberg
· 26 inlägg
Det går att gå bort sig i tillverkning av ett gem så att göra bort dig på ett tändstift är en baggis när en inköpare med bonusambitioner är inblandad.Staffan2000 skrev:
Vad är det här för fjollerier egentligen?. Tändstiftet ska ju bara tända bränsleblandningen. Varje stift har ett värmetal. Det innebär att stiftet ska kunna avleda värme till stiftets hölje och även till motorns vatten eller luftkylda topplock utan att varken centrum eller sidoelektroder smälter. Man talar om varma och kalla stift. Ett varmt stift leder bort mindre värme, ett kallt mer. På den tiden man hade tetraetylbly i bensinen kunde man se på stiften hur motorn mådde. Om då motorn hade ett för varmt stift, blev isolatorn beige/brun och det bildades "pårlor" av blyföreningar utanpå. Hade motorn ett kallt stift leddes för mycket värme bort, resulterande i att stiftet sotar igen. Ett stift som är ljusbrunt el. beige mår bra. Det ska inte heller ha en "rundsmält", mittelektrod och inte heller en delvis nedsmält sidoelektrod, då har man kört för långt. Var körgränsen egentligen går vet nog ingen, det beror på körsätt och motortyp och även på tändspänningen och ström.
Och? Det finns väl sämre resp. bättre stift ändå eller? Eller tom Biltema och NGK pirat som ramlar i bitar och pajar ventilerna.V vedklyv skrev:Vad är det här för fjollerier egentligen?. Tändstiftet ska ju bara tända bränsleblandningen. Varje stift har ett värmetal. Det innebär att stiftet ska kunna avleda värme till stiftets hölje och även till motorns vatten eller luftkylda topplock utan att varken centrum eller sidoelektroder smälter. Man talar om varma och kalla stift. Ett varmt stift leder bort mindre värme, ett kallt mer. På den tiden man hade tetraetylbly i bensinen kunde man se på stiften hur motorn mådde. Om då motorn hade ett för varmt stift, blev isolatorn beige/brun och det bildades "pårlor" av blyföreningar utanpå. Hade motorn ett kallt stift leddes för mycket värme bort, resulterande i att stiftet sotar igen. Ett stift som är ljusbrunt el. beige mår bra. Det ska inte heller ha en "rundsmält", mittelektrod och inte heller en delvis nedsmält sidoelektrod, då har man kört för långt. Var körgränsen egentligen går vet nog ingen, det beror på körsätt och motortyp och även på tändspänningen och ström.
Elektroniktokig
· Hallsberg
· 26 inlägg
Det är egentligen inte så konstigt. I Saabs tändsystem så mäts joniseringsströmmar runt tändstiftets elektrod före och efter gnistan. På så sätt kan man beräkna hur nära knackning motorn ligger och justera turbotrycket så motorn jobbar effektivt utan att skadas av knackningar.Staffan2000 skrev:
Dessutom kan tändkassetten när så behövs ge mycket kraftigare gnistor än de flesta andra tändsystem förmår, exv vid kallstart.
Allt som allt så använde Saab alltså ett avancerat mätsystem som är utvecklat med NGK resistorstift. Tändstiftet är en viktig sensor, inte enbart ett gnistgap.
Det är väl beprövat i Saabkretsar sedan många år att stift från andra tillverkare inte presterar på samma sätt och ofta ger olika former av prestandaproblem i motorn.Det kanske beror på materialval, kanske geometrier? Jag har ingen aning, men mina Saabar får NGK-stift vid service i alla fall.
Konsekvenserna fall någon del av tändstiftet ramlar ner i motorn är rätt allvarliga.
Skulle lita mer på ett företag som utvecklar tändstift (Bosch, NGK eller vilka det nu är) än dom som bara kopierar andras mått (reverse engineering) med syftet att få funktion (gnista) och inte behöver tänka på vare sig sitt varumärke eller garantier (i värsta fall pengarna tillbaks för stiften).
Skulle lita mer på ett företag som utvecklar tändstift (Bosch, NGK eller vilka det nu är) än dom som bara kopierar andras mått (reverse engineering) med syftet att få funktion (gnista) och inte behöver tänka på vare sig sitt varumärke eller garantier (i värsta fall pengarna tillbaks för stiften).