Byggahus.se
. Rock.PNG

Mats-S
Har aldrig haft några problem med Biltemas stift på mina bensinare. Numera är det dieselknackare, så kostnaden för tändstift har utgått ;-)

Fairlane
S Stefan1972 skrev:
För att det är dokumenterat från tillverkaren av tändkassetter att NGK är det som fungerar bäst. Fast det handlar ju om de stift de testat med såklart...........Detta gäller ju främst de modeller som har kassett från SEM. I övrigt så är det väl hugget som stucket vad man väljer för stift men saab själva har kört med NGK som oem i övriga modeller också länge.
Nu är jag ju inte motorexpert, men visst är det väl så att motorstyrningen på Saab med trionic även tolkade förbränningen med hjälp av stiften och få gäller det ju mer än att ge en gnista?!

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Du behöver väl bara 6 tändstift? Varför snåla?

Hade själv en XJ6 serie 1 när jag var ung och bilintresserad. Numera kör jag enbart Mercedes.

Staffans2000

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle säga att NGK är förstavalet för alla bensinmotorer ... :)
Jag håller nog med där.

Sen, jag är den förste att erkänna detta, det här med tändstiftsval är till hälften vetenskap, till hälften lite religion.
Själv tillber jag NGK-guden.;)
Till hälften pga erfarenheter (gamla mercor är notoriskt pjoltiga på tändstift) och till hälften av religiösa själ.
Jag har aldrig haft problem med NGK-stift, däremot med både Bosch, Champion och nån till. I gammelmercor, 80- och 90-talare med m102 och m103, för er invigda.
Därför har det blivit så att jag stoppar NGK i allt med bensinmotor.
Har du däremot en gammal Volvo "rödblockare" kan du stoppa i vadsomhelst, den går bra ändå. Säkert gäller detta flera märken.

• Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är jag ju inte motorexpert, men visst är det väl så att motorstyrningen på Saab med trionic även tolkade förbränningen med hjälp av stiften och få gäller det ju mer än att ge en gnista?!
Helt korrekt, så är det.

Staffans2000
S SaabNiklas skrev:
Helt korrekt, så är det.
Det är fortfarande förvirrande.
Stiftet skapar en gnista i ett stängt rum. Hur kan förhållandena vara så olika, så att endast en tillverkare kan skapa den rätta förutsättningen. Det låter helt oresonligt!

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Stiftet skapar en gnista i ett stängt rum. Hur kan förhållandena vara så olika, så att endast en tillverkare kan skapa den rätta förutsättningen. Det låter helt oresonligt!
Det går att gå bort sig i tillverkning av ett gem så att göra bort dig på ett tändstift är en baggis när en inköpare med bonusambitioner är inblandad.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle säga att NGK är förstavalet för alla bensinmotorer ... :)
Håller med. Det finns en dålig sak med NGK och det är att det finns gott om piratkopior. Denso tycker jag håller mycket bra klass med.

Vad är det här för fjollerier egentligen?. Tändstiftet ska ju bara tända bränsleblandningen. Varje stift har ett värmetal. Det innebär att stiftet ska kunna avleda värme till stiftets hölje och även till motorns vatten eller luftkylda topplock utan att varken centrum eller sidoelektroder smälter. Man talar om varma och kalla stift. Ett varmt stift leder bort mindre värme, ett kallt mer. På den tiden man hade tetraetylbly i bensinen kunde man se på stiften hur motorn mådde. Om då motorn hade ett för varmt stift, blev isolatorn beige/brun och det bildades "pårlor" av blyföreningar utanpå. Hade motorn ett kallt stift leddes för mycket värme bort, resulterande i att stiftet sotar igen. Ett stift som är ljusbrunt el. beige mår bra. Det ska inte heller ha en "rundsmält", mittelektrod och inte heller en delvis nedsmält sidoelektrod, då har man kört för långt. Var körgränsen egentligen går vet nog ingen, det beror på körsätt och motortyp och även på tändspänningen och ström.

F
V vedklyv skrev:
Vad är det här för fjollerier egentligen?. Tändstiftet ska ju bara tända bränsleblandningen. Varje stift har ett värmetal. Det innebär att stiftet ska kunna avleda värme till stiftets hölje och även till motorns vatten eller luftkylda topplock utan att varken centrum eller sidoelektroder smälter. Man talar om varma och kalla stift. Ett varmt stift leder bort mindre värme, ett kallt mer. På den tiden man hade tetraetylbly i bensinen kunde man se på stiften hur motorn mådde. Om då motorn hade ett för varmt stift, blev isolatorn beige/brun och det bildades "pårlor" av blyföreningar utanpå. Hade motorn ett kallt stift leddes för mycket värme bort, resulterande i att stiftet sotar igen. Ett stift som är ljusbrunt el. beige mår bra. Det ska inte heller ha en "rundsmält", mittelektrod och inte heller en delvis nedsmält sidoelektrod, då har man kört för långt. Var körgränsen egentligen går vet nog ingen, det beror på körsätt och motortyp och även på tändspänningen och ström.
Och? Det finns väl sämre resp. bättre stift ändå eller? Eller tom Biltema och NGK pirat som ramlar i bitar och pajar ventilerna.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är egentligen inte så konstigt. I Saabs tändsystem så mäts joniseringsströmmar runt tändstiftets elektrod före och efter gnistan. På så sätt kan man beräkna hur nära knackning motorn ligger och justera turbotrycket så motorn jobbar effektivt utan att skadas av knackningar.
Dessutom kan tändkassetten när så behövs ge mycket kraftigare gnistor än de flesta andra tändsystem förmår, exv vid kallstart.

Allt som allt så använde Saab alltså ett avancerat mätsystem som är utvecklat med NGK resistorstift. Tändstiftet är en viktig sensor, inte enbart ett gnistgap.
Det är väl beprövat i Saabkretsar sedan många år att stift från andra tillverkare inte presterar på samma sätt och ofta ger olika former av prestandaproblem i motorn.Det kanske beror på materialval, kanske geometrier? Jag har ingen aning, men mina Saabar får NGK-stift vid service i alla fall.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Konsekvenserna fall någon del av tändstiftet ramlar ner i motorn är rätt allvarliga.

Skulle lita mer på ett företag som utvecklar tändstift (Bosch, NGK eller vilka det nu är) än dom som bara kopierar andras mått (reverse engineering) med syftet att få funktion (gnista) och inte behöver tänka på vare sig sitt varumärke eller garantier (i värsta fall pengarna tillbaks för stiften).

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
A
Har ett svagt minne av att Volvo hade problem med tändstift för några år sen,med motorskador som följd pga att delar lossnat från stiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.