Byggahus.se
Ett par frågor. Är det ok att 1,5m2 mångtrådig, flexibel (heter den väl?, den vanligaste i vp rör) och fast kärna används i samma installation. Säg en mångtrådig ledare och fåtrådig nolla, eller ledare av olika slag i kopplingsdosa. Kanske direkt olämpligt med Torix? Mångtrådig i vilken Wago som helst? Har mest Torix, var väl vad som fanns när det begav sig. E dom ok att fortsätta med eller bör man byta ut efterhand. Kanske elektriker gör per automatik vid ett jobb?

Skulle även ha ner en nolla till strömbrytare eftersom det blir en rörelsedetektor eller Shelly puck i dosan. En ledare och två bryttrådar, en vit och en brun. Men det verkar som att VP rör hoppat av i väggen eller nåt för det är tvärstopp. Eftersom den ena lampan inte används, kan man klippa den vita tändtråden i kopplinsdosan och sno ihop vit och brun så att brytaren tänder båda (om man ev skulle sätta nåt i uttaget igen) och använda vit som nolla mellan kopplingsdosa och brytare och alltså koppla ihop med blå i kopplingsdosan? Dokumentation och märkning tillräckligt? Eller behöver jag riva väggen :S

Problemet med mångtrådig kabel är att den inte funkar i alla toppklämmor och plintar. Varför vill du använda den istället för 'vanlig' FK eller EK?

useless useless skrev:
Problemet med mångtrådig kabel är att den inte funkar i alla toppklämmor och plintar. Varför vill du använda den istället för 'vanlig' FK eller EK?
Inget jag direkt vill men kom att tänka på och undrade om det fanns något regelverk. Kan ju tänkas levereras med nån armatur eller nån Nexa sändare eller nåt.

Mikael_L
Nu hoppas jag du har kolla på skillnaden mellan EK, FK och RK.

EK och FK fungerar till de allra flesta kopplingsklämmor, men har man RK måste man använda kopplingar som fungerar till denna, och det är mycket färre.
Mest vanligt och föreslås oftast är öppningsbara wago, och lite mer sällan öppningsbara helacon.
Det finns fler varianter och möjligheter, men det vanligaste är ju detta.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…

Bästa svaret

S StyvBoard skrev:
Kanske direkt olämpligt med Torix?
Ja, kasta dina Torix. De är visserligen bra men kräver rätt handlag. Det finns bättre alternativ idag.
S StyvBoard skrev:
Mångtrådig i vilken Wago som helst?
Nej, inte vilken Wago som helst utan Wago 221 ska du använda då den fungerar för EK, FK och RK med varierande area. Wago 773 fungerar bara för EK och FK. RK är inte vad man brukar dra i rör, så du kanske har blandat ihop detta med FK?
S StyvBoard skrev:
och använda vit som nolla mellan kopplingsdosa och brytare och alltså koppla ihop med blå i kopplingsdosan
Neutralledaren ska vara blå i hela sin längd, så lyder reglerna. Något annat kan du inte få "godkänt" härifrån, om det inte handlar om en gammal installation där vit råkar vara den lokala praxisen för neutralledare. Kommer inte ihåg vilket län det gällde.Så med detta sagt får du själva avgöra hur du går vidare, koppla vit eller ta fram motorsågen.

• Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Kasta......... Torix!!!
:sweat::sweat::sweat::sweat::sweat::sweat::sweat::sweat::sweat:
Helgerån!

(Okej då, Bo har faktiskt rätt)

Men om man nu vill använda Torix ändå så rekommenderar jag att man skalar en halv tum eller kanske fem åttondels och lägger FK innerst med EK utanpå för Torix biter bättre i solid koppar.

Jag får erkänna att Bo har rätt, moderna Wago är bättre. Men känslorna säger att Torix har samma kulturella värde som Diazed :rofl:.

Mikael_L
Ja det är svårt att vara genomgående kritisk till en pryl som faktiskt håller ihop elen i en miljon svenska hem utan att alls synas i någon olycksstatistik.
Så helt usel är toppklämman verkligen inte. :)

Men jag betalar 3,40 + moms för en torix (Solar har 106.000 st i lager, så den verkar fortfarande säljas rätt OK, iofs går ju lagersaldot att tolkas på annat vis också ... :thinking: :crysmile:)
Och en helacon mini med 6 polig får jag ge 2.30 och en 8-pol 3.76.

Så med tanke på det finns det ju inte ens någon tanke på att övergå till torix, det är ju mer lättjobbat och snabbjobbat med helacon.

Däremot händer lite då och då att jag vrider tillbaka en torix när jag håller på i befintligt, för då står man ju med den gamla i hand och slipper gå iväg och hämta nya toppklämmor.

• Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Neutralledaren ska vara blå i hela sin längd, så lyder reglerna. Något annat kan du inte få "godkänt" härifrån, om det inte handlar om en gammal installation där vit råkar vara den lokala praxisen för neutralledare. Kommer inte ihåg vilket län det gällde.Så med detta sagt får du själva avgöra hur du går vidare, koppla vit eller ta fram motorsågen.
Och det är alltså inte ok att märka den vita ledaren i båda ändar med blå eltjejp typ. Trodde att dom här reglerna var mer strikta för 15-20 år sen.

Mikael_L
Nja, det har nog sakta blivit mer strikt, och kanske framförallt tycker jag mig ana att både materialtillverkare såsom utförare av elinstallationer hela tiden tar till sig regler allt bättre.

Sen kan jag väl tycka att någon enstaka sak är lite överdriven, men på det hela taget går det åt rätt håll.

Ja förutom behörighetslagstiftningen då, med det faktum att man man fortsätter att klamra sig fast vid tanken att det är viktigare hur en utförare är organiserad än hur kunnig och kompetent denne är.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det har nog sakta blivit mer strikt, och kanske framförallt tycker jag mig ana att både materialtillverkare såsom utförare av elinstallationer hela tiden tar till sig regler allt bättre.

Sen kan jag väl tycka att någon enstaka sak är lite överdriven, men på det hela taget går det åt rätt håll.

Ja förutom behörighetslagstiftningen då, med det faktum att man man fortsätter att klamra sig fast vid tanken att det är viktigare hur en utförare är organiserad än hur kunnig och kompetent denne är.
följdfråga: hur förhåller man sig i gamla anläggningar? Fortsätta samma (ofta felaktiga) färger eller sätta rätt färg? Tänker fall där ex vit är fas i huset men man byter ledare från ex kopplingsdosa till uttag. Sätta brunt eller fortsätta vitt?

Mikael_L
Det beror på.
T.ex. hur stor förändring man gör och vad som blir praktiskt möjligt.

Igår t.ex. bytte jag en 3-ledare i befintlig anläggning mot 5-ledare för att jag skulle få en ledare extra för tändning av en rörelsevakt/tidrelä.
Det befintliga hade svart fas blå nolla, då körde jag naturligtvis med svart fas även i den nya kabeln, då det skulle varit väldigt omotiverat att byta till brun en kort sträcka och sen tillbaka till svart. Och det gick ju att göra iom att de färgerna finns i nya kabeln.

Men om jag sen behöver komplettera med 3-ledare så kommer jag ju inte ifrån att behöva ha brun som fas.

Ja man får helt enkelt vara lite finkänslig och tänka till lite, så kommer man ofta snart på vad som blir bäst.

skyddsjord däremot drar man alltid gulgrön, oavsett. Den finns ju inte sedan tidigare med annan användning, så det blir aldrig förväxlingsrisk, men det finns alltid förväxlingsrisk med andra äldre färger på skyddsjord, så det är ju alltid ett litet plus så fort man lyckas sanera bort lite röd (eller vad annan färg som har använts) och istället fått dit gul/grön.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.