Byggahus.se
Hoppas jar får vägledning här. Vi håller på att installera laddboxar för elbil och har 5g2,5mm2 kabel från en 4-radig normarmatur/elcentral till varje bilplats. 3-fas laddboxar 16A Halo Wallbox. Längan har 8 platser och således skall vi ha 8 personskyddsbrytare 4-poliga i centralen. Men, vad är det för skilland mellan 4-polig Hager
Personskyddsautomater, 3 x 1P+N. och en vanlgi 4-politg. Såvitt jag kan förstå är den enda skillnaden att den äldre 4-poliga utlöser alla faser vid strömfell. Medan vi har tre utlösarsäkringar i den andra. Prisskillnadne är stor, 3polig +1p +N är 420 kr billigare, 969 kr inkl moms. 4-poliga bortåt 1390 kr inkl moms. Jag tjänar 3300 kr i en länga med den billigare varianten. Vi har 23 längor = 76 000 kr ca med den billigare varianten, Samma Hager. Jag har för mig att den 3-poliga * 1p + N är en nyare modell . Tacksam för expertråd Har fått tidigare bra assistans. Bägge är synliga här https://www.elbutik.se/product.html...ource=ps-e929158d-fdc5-4c9b-83dc-efdff23aac59 Vänligen från en laddboxinstallerare i en samfällighet. Hoppas en elektriker fattar vad som skiljer dessa två personskyddsbrytare, förutom priset.

Det du frågar om är varför en JFB typ B har dessa prisskillnader, eller?
Efter att snabbt ha tittat på Halo Wallbox så kräver de inte en typ B, och så borde det vara.
Så en fyrpolig JFB typ A är vad ni kan komma undan med här.
PSA'er brukar normalt vara dyrare än JFB + Dvärg men det kan variera.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det du frågar om är varför en JFB typ B har dessa prisskillnader, eller?
Efter att snabbt ha tittat på Halo Wallbox så kräver de inte en typ B, och så borde det vara.
Så en fyrpolig JFB typ A är vad ni kan komma undan med här.
PSA'er brukar normalt vara dyrare än JFB + Dvärg men det kan variera.
Tack Bo. Min elektriker säger att vi måste ha en personskyddsbrytare. Men en JFB med dvärg. Jag skall ta upp detta med min grupp. JFB med dvärg och lite större elskåp om det är billigare. Vänligen Birger

W Winsa skrev:
Tack Bo. Min elektriker säger att vi måste ha en personskyddsbrytare. Men en JFB med dvärg. Jag skall ta upp detta med min grupp. JFB med dvärg och lite större elskåp om det är billigare. Vänligen Birger
Den du har i länken bör vara i stort olämplig för ditt fall om boxarna matas 3-fas. Se till att få trepoliga typen eller hellre separerade säkringar och JFB.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den du har i länken bör vara i stort olämplig för ditt fall om boxarna matas 3-fas. Se till att få trepoliga typen eller hellre separerade säkringar och JFB.
Ja, matarkabeln till boxarna är 5g2,5mm2 och matarkablen till normcentralen är 5g6mm2. Tack för bidrag för att förskingra dimmorna.

2-polig PSA kontra 2-polig JFB + automatsäkring kostar ungefär det samma om man kombinerar olika fabrikat c:a 400-1200kr + moms + ett på påslag till elfirman. Men är det en 3-fas installation så tar det dubbel plats med separat JFB + 3-polig automat.
Men finns kapaciteten i elnätet in till fastigheten till så många billaddare som troligen kopplas in samtidigt vid 17 tiden?

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
2-polig PSA kontra 2-polig JFB + automatsäkring kostar ungefär det samma om man kombinerar olika fabrikat c:a 400-1200kr + moms + ett på påslag till elfirman. Men är det en 3-fas installation så tar det dubbel plats med separat JFB + 3-polig automat.
Men finns kapaciteten i elnätet in till fastigheten till så många billaddare som troligen kopplas in samtidigt vid 17 tiden?
Vi har totalt 540 ampere i 3 faser. Och 182 garage. Så 54 bilar har 10 ampere i laddkapacitet. Men just nu har vi bara 3-6 laddhybrider, så det tar ett tag. Efter ca 75 bilar bör vi fundera. Alla laddar ju inte samtidigt. Någon tänkte på ebilar 1979 när de drog kablar till vår samfällighet. Hen tog till med kraft mot vad som behövdes. Som tur var för oss. Nu 41 år senare.

• Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.