Byggahus.se
tommib tommib skrev:
Extrem vinter? Ja, jo, åt det varma hållet kanske dvs ganska optimalt ur elsynpunkt.

Jag är intresserad av att se vad som händer när det blir kallt. Det behöver inte ens bli extremt åt andra hållet. Visst har vi länkar till grannländerna men överföringskapaciteten är inte obegränsad. För just reglerkraft räcker det säkert. Det känns trevligt att vi i så fall reglerar med tysk och polsk kolkraft (eller i bästa fall gas).
Ja, och det KAN ju faktiskt råka ske att det är kallt i andra länder samtidigt som det är kallt i Sverige ;-)

tommib tommib skrev:
Extrem vinter? Ja, jo, åt det varma hållet kanske dvs ganska optimalt ur elsynpunkt.

Jag är intresserad av att se vad som händer när det blir kallt. Det behöver inte ens bli extremt åt andra hållet. Visst har vi länkar till grannländerna men överföringskapaciteten är inte obegränsad. För just reglerkraft räcker det säkert. Det känns trevligt att vi i så fall reglerar med tysk och polsk kolkraft (eller i bästa fall gas).
Om det blir kallt importerar vi tillbaka all grön el vi exporterat ut senaste månaderna.

• Haha
ajn82
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om det blir kallt importerar vi tillbaka all grön el vi exporterat ut senaste månaderna.
Hur tänker du nu? Har all energi lagrats utanför våra gränser för att magiskt bli tillgängligt när vi behöver den?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P pour skrev:
Hur tänker du nu? Har all energi lagrats utanför våra gränser för att magiskt bli tillgängligt när vi behöver den?
Ja i praktiken så har de sluppit elda kol och gas i några månader.
När det behövs så kan vi importera tillbaka en del genom att de tänder sina pannor.
Kemisk energi är en utmärkt lagringsform av el!

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Så dom eldar med grönkol?

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Så dom eldar med grönkol?
Nej, brunkol.

• Arg
janusz_w
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, brunkol.
Det förstår du väl, att ska det bli grön el i kablarna, då måste man elda med grönkol.

V vedklyv skrev:
Det förstår du väl, att ska det bli grön el i kablarna, då måste man elda med grönkol.
Nej, jag förklarade ju just varför det går bra med brunkol.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Nej, det är struntprat.

Frankrike kör kärnkraft som reglerkraft, det fungerar utmärkt. Man får en sämre bränsleekonomi vad jag förstår men förutom det så går det bra. Det finns om jag minns rätt en subdiskussion om det i tråden om att Ringhals ska avvecklas.

Att Sverige reglerar med vattenkraft beror på lyckosam geografi och historia, inte att det är enda sättet.
gör det det, funkar det verkligen utmärkt eller fungerar det hjälpligt? Nu är som sagt hela jävla Europa ihopkopplat men det finns en viss tröghet i kärnkraften som rimligtvis slår mot frekvensen. Det var i tidernas begynnelse även Sveriges avsikt att reglera med kärnkraften.

Det är fö intressant vilka konstiga utvecklingar en artikel om störningar från solceller kan få.

Jag hade ju absolut inte installerat nåt från SolarEdge innan konsekvenserna av utredningen är klar, det skulle kunna resultera i försäljnigsförbud, det är inte helt ovanligt när det gäller EMC. Frågan är om det retroaktivt även kan bli nyttjandeförbud?

Redigerat:
  • Gilla
Byggahous
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.