5 101 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Allt mer problem med solceller som stör teknik
Ja, och det KAN ju faktiskt råka ske att det är kallt i andra länder samtidigt som det är kallt i Sverige ;-)tommib skrev:
Extrem vinter? Ja, jo, åt det varma hållet kanske dvs ganska optimalt ur elsynpunkt.
Jag är intresserad av att se vad som händer när det blir kallt. Det behöver inte ens bli extremt åt andra hållet. Visst har vi länkar till grannländerna men överföringskapaciteten är inte obegränsad. För just reglerkraft räcker det säkert. Det känns trevligt att vi i så fall reglerar med tysk och polsk kolkraft (eller i bästa fall gas).
Om det blir kallt importerar vi tillbaka all grön el vi exporterat ut senaste månaderna.tommib skrev:
Extrem vinter? Ja, jo, åt det varma hållet kanske dvs ganska optimalt ur elsynpunkt.
Jag är intresserad av att se vad som händer när det blir kallt. Det behöver inte ens bli extremt åt andra hållet. Visst har vi länkar till grannländerna men överföringskapaciteten är inte obegränsad. För just reglerkraft räcker det säkert. Det känns trevligt att vi i så fall reglerar med tysk och polsk kolkraft (eller i bästa fall gas).
Ja i praktiken så har de sluppit elda kol och gas i några månader.P pour skrev:
När det behövs så kan vi importera tillbaka en del genom att de tänder sina pannor.
Kemisk energi är en utmärkt lagringsform av el!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Så dom eldar med grönkol?
gör det det, funkar det verkligen utmärkt eller fungerar det hjälpligt? Nu är som sagt hela jävla Europa ihopkopplat men det finns en viss tröghet i kärnkraften som rimligtvis slår mot frekvensen. Det var i tidernas begynnelse även Sveriges avsikt att reglera med kärnkraften.tommib skrev:
Nej, det är struntprat.
Frankrike kör kärnkraft som reglerkraft, det fungerar utmärkt. Man får en sämre bränsleekonomi vad jag förstår men förutom det så går det bra. Det finns om jag minns rätt en subdiskussion om det i tråden om att Ringhals ska avvecklas.
Att Sverige reglerar med vattenkraft beror på lyckosam geografi och historia, inte att det är enda sättet.
Det är fö intressant vilka konstiga utvecklingar en artikel om störningar från solceller kan få.
Jag hade ju absolut inte installerat nåt från SolarEdge innan konsekvenserna av utredningen är klar, det skulle kunna resultera i försäljnigsförbud, det är inte helt ovanligt när det gäller EMC. Frågan är om det retroaktivt även kan bli nyttjandeförbud?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Dosdimmer funkar ibland, alltid efter av/på med säkring
El -
Problem med dimmer - går inte att släcka, är den trasig?
El -
Isolering på vind, trampad på/undandragen och dåligt återställt, problem eller inte?
Isolering -
Problem med Plejd krondimmer
El -
Kontigt problem vid installtion av dimmer till trafo
El