7 822 läst · 111 svar
8k läst
111 svar
Val av värmesystem
Sida 1 av 8
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Undrar om några vänliga själar vill lämna lite input på hur sjutton jag ska göra med val av värmesystem.
Vi bor i en enplansvilla från 1980 på 150 kvm boyta + garage 35 kvm i Lidköpingstrakten i V Götaland. Varav 25 kvm är tillbyggt med bättre isolering. Mekanisk frånluft och braskamin som används sporadiskt sen vi installerade en L/L pump. Är gamla original 3 glas fönster med UV värde på runt 2,8 tror jag.
Vi har en elpanna från när huset byggdes som utan stöd käkade upp 21000kwh.
Installerade för 7 år sen en plug and play L/L pump från JULA och ligger därefter på 13 000kwh.
Står nu inför hur sjutton jag ska göra om jag ska satsa stort och dra in bergvärme, luft/vatten , frånluft eller tom en ren elpanna och byta ut min L/L pump till en premium den dan den dör.
Har inte lätt med placering av utedel på en luft/vatten utan den hamnar på garageuppfarten isf och den får inte väsnas mkt då jag är rädd det ekar mellan husen. Grannen installerade en Mitsubishi 25 m från vårt sovrumsfönster. Den står inte där längre:/
Bergvärmehålet om det ska göras var ideen att borra på uppfarten då vi har plattor som "lätt" kan lyftas och återplaceras isf.
Köra med bil över rören har jag på vvs firmorna förstått är ok, dock inte pratat med borrfirma om detta? Nån som har erfarenhet?
Är man helt galen om man stoppar in en elpanna eller ska man satsa på dessa hypade system som verkar ha varierande livslängd.
Vad är en rimlig payoff tid? Är framtiden så att elen kommer kosta så enormt mkt så en elpanna är utesluten om 5 år?
Pannan står idag i tvättstugan och planen var att placera den i garaget då det är vägg i vägg. kan man tex sätta en flvp där med rördragning dit? eller är det förbjudet med tanke på att man kan köra in en bil?
Hjälp!!
Vi bor i en enplansvilla från 1980 på 150 kvm boyta + garage 35 kvm i Lidköpingstrakten i V Götaland. Varav 25 kvm är tillbyggt med bättre isolering. Mekanisk frånluft och braskamin som används sporadiskt sen vi installerade en L/L pump. Är gamla original 3 glas fönster med UV värde på runt 2,8 tror jag.
Vi har en elpanna från när huset byggdes som utan stöd käkade upp 21000kwh.
Installerade för 7 år sen en plug and play L/L pump från JULA och ligger därefter på 13 000kwh.
Står nu inför hur sjutton jag ska göra om jag ska satsa stort och dra in bergvärme, luft/vatten , frånluft eller tom en ren elpanna och byta ut min L/L pump till en premium den dan den dör.
Har inte lätt med placering av utedel på en luft/vatten utan den hamnar på garageuppfarten isf och den får inte väsnas mkt då jag är rädd det ekar mellan husen. Grannen installerade en Mitsubishi 25 m från vårt sovrumsfönster. Den står inte där längre:/
Bergvärmehålet om det ska göras var ideen att borra på uppfarten då vi har plattor som "lätt" kan lyftas och återplaceras isf.
Köra med bil över rören har jag på vvs firmorna förstått är ok, dock inte pratat med borrfirma om detta? Nån som har erfarenhet?
Är man helt galen om man stoppar in en elpanna eller ska man satsa på dessa hypade system som verkar ha varierande livslängd.
Vad är en rimlig payoff tid? Är framtiden så att elen kommer kosta så enormt mkt så en elpanna är utesluten om 5 år?
Pannan står idag i tvättstugan och planen var att placera den i garaget då det är vägg i vägg. kan man tex sätta en flvp där med rördragning dit? eller är det förbjudet med tanke på att man kan köra in en bil?
Hjälp!!

Elpris är ju en intressant egenhet.
Av vår elkostnad så är Ca 58% skatt och ca 42% består av elpriset.
Detta medför att den största risken för högre elpriser är politiska.
Som jag förstått planerna så vill C+L+S+MP höja elpriserna ytligare under de närmaste åren samt stänga ner kärnkraften.
För din del så kommer det ner till en chansning, kommer sossarna behålla regeringsmakten 2022, om ja så tror jag inte en elpanna är värt priset.
Som jag förstått planerna så vill C+L+S+MP höja elpriserna ytligare under de närmaste åren samt stänga ner kärnkraften.
För din del så kommer det ner till en chansning, kommer sossarna behålla regeringsmakten 2022, om ja så tror jag inte en elpanna är värt priset.
För att inte tala om nätavgifter mm. Det är inte sannolikt att el blir billigare oavsett regering.
Har du fungerande befintligt vattenburen system skulle det för mig vara en självklarhet att köra fjärrvärme eller ngn form av pump (berg, jord eller lv).
Har du fungerande befintligt vattenburen system skulle det för mig vara en självklarhet att köra fjärrvärme eller ngn form av pump (berg, jord eller lv).
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Fjärrvärme finns inte o välja på. Jordvärme går bort. Så är luft/vatten, bergvärme eller luft/luft som är alternativen.G guggen skrev:
Nån som har några favoritanläggningar i 8kw storleken??
G guggen skrev:
P Pilis skrev:Elpris är ju en intressant egenhet.
För din del så kommer det ner till en chansning, kommer sossarna behålla regeringsmakten 2022, om ja så tror jag inte en elpanna är värt priset.[/
Jag är inte insatt i prisbilden. Men jag inbillar mig att elpanna inte är det vanligaste att skaffa idag. Hur står den sig jämfört med en luft vattenvärmepump i pris? Som utgångspunkt kan man räkna med att en ny elpanna kommer att ge samma förbrukning som en gammal elpanna. En värmepump kopplad till det vattenburna systemet är en tekniskt och komfortmässigt bättre lösning än att ha elpanna och luft luftvärmepump.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja elpanna räknar jag med 40000kr inkl installation+L/L pump 15-20000kr
Luf/vatten runt 100000kr
Bergvärme runt 130 000kr
Luf/vatten runt 100000kr
Bergvärme runt 130 000kr
En bergvärmepump tror jag blir bäst. Men kostnaden är hög för borrning m.m. Jag har själv en Veissmann, och är väldigt nöjd med den. Den satt redan i huset vi köpte. I mitt f.d hus monterade jag själv dit en luft/vatten Airmec, det blir betydligt billigare. Men bergvärme tror jag är att föredra.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja är ju besparingen man funderar på rent ekonomiskt dock. Det är väl där problemen börjarR RolfoHelena skrev:
Räknar med följande siffror:
( Uppskattar Ca 500 Kwh/ mån i hushållsel. )
Utan L/L pump runt 21000Kwh/år inkl hushållsel.
Med L/L 14000kwh/år inkl hushållsel.
Förbrukning idag med julapump o stöd av elpannan. Tycker själv den är fantastiskt bra.)
L/V 12 000 Kwh /år inkl hushållsel
Med bergvärme 10000Kwh inkl hushållsel.
Lägre än så känns svårt o komma anser jag.
Då har man ju en rätt lång återbetalningstid helt klart. Inte bara pengar det handlar om men samtidigt måste man ju ha med den aspekten,eller??
14000 är lågt och bra tycker jag 
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Hur gammal är din elpanna? Fabrikat ? Det går att docka luft/vatten utedel till en del utan krångel. Går ofta även att göra med dem som inte är anpassade. Jag har dockat en split L/V till min gamla Nibe elpanna.
Tror LVV är mest ekonomiskt i ditt fall, totalt sett.
Bara du står du ut med en stor låda utanför en av väggarna.
Bara du står du ut med en stor låda utanför en av väggarna.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Nja den är sen 1980. Kanske går men frågan är om det är ett alternativI InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 727 inlägg
14000 kWh är ganska lågt redan. Så det är onödigt att satsa på något avancerat.
När elpannan behöver bytas ut skulle jag överväga en enkel frånluftsvärmepump eller värmepumpsberedare.
Byta ut Jula pumpen mot en Mitsubishi eller något när den lämnar in.
När elpannan behöver bytas ut skulle jag överväga en enkel frånluftsvärmepump eller värmepumpsberedare.
Byta ut Jula pumpen mot en Mitsubishi eller något när den lämnar in.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja det var lite så jag funderade med.Johannes Carlsson skrev:
en frånluftsvärmepump är ju ett alt. Lite rördragning som krävs. Nackdelen är ju att det blir ljud i tvättstugan om den placeras där och att jag måste köpa en L/L pump för runt 20 000kr