191 499 läst · 2 243 svar
191k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
AndersMalmgren skrev:
Är ju knappast statens fel att du inte plockar ut någon lön. Jobbar väldigt långt ifrån att ha stämpelklocka och folk förväntar sig att jag svarar i telefon när som helst på dygnet och har betalt därefter, har ändå inte åsikten att dagis måste då Kuna erbjuda 24/7 service. Men skulle ändå aldrig få för mig att lämna barnet på dagis och sedan åka och bygga. Om så är fallet så skulle jag anställt en barnflicka som osuvetionerat skulle ta hand om mitt barn. Nu behövs inte det då min fru istället jobbar 50% och tar hand om den biten.
Renoverare
· Stockholm
· 18 155 inlägg
Jag plockar inte ut jättehög lön, 60k + 20k tjänstepension. Det är det som är fördelen med eget bolag. Man kan ta låg lön och sedan utdelning, speciellt om man som jag har anställda. Annars stoppar 3:12 reglerna. Men man frå se hur länge sossarna låter oss företagare ha den förmånen.A atomlab skrev:Är ju knappast statens fel att du inte plockar ut någon lön. Jobbar väldigt långt ifrån att ha stämpelklocka och folk förväntar sig att jag svarar i telefon när som helst på dygnet och har betalt därefter, har ändå inte åsikten att dagis måste då Kuna erbjuda 24/7 service. Men skulle ändå aldrig få för mig att lämna barnet på dagis och sedan åka och bygga. Om så är fallet så skulle jag anställt en barnflicka som osuvetionerat skulle ta hand om mitt barn. Nu behövs inte det då min fru istället jobbar 50% och tar hand om den biten.
edit: Du skulle avsäga dig rätten till RUT?
Redigerat:
Eftersom jag inte får ta ledigt för att bygga på huset samtidigt som barnen är på förskolan så måste jag istället lönearbeta och anlita en byggfirma. Det blir ju mycket dyrare så därför måste jag arbeta massor av övertid för att ha råd. Det blir väldigt långa dagar på förskolan för barnen!
Jag skulle naturligtvis registrerat ett eget företag istället... lagstiftningen är föråldrad.
Jag skulle naturligtvis registrerat ett eget företag istället... lagstiftningen är föråldrad.
Lagen (eller regler i min kommun) säger nog att det är ej OK att lämna barnen på förskola/fritids och jobba hemma på "egna projekt". Det är nog förvärvsarbete som räknas.
Att man kan tycka att det är ändå moraliskt rätt att bygga hemprojekt är inte samma sak. Jag tycker det kunde ha varit bra med avtal som kanske tillåter det. Men samtidigt skulle det blir svårt att kontrollera.
Gråzon exempel finns det ju också, fast de är väl reglerade.
Är du egenföretagare då sätter du din egen arbetstid. Svårt för förskolan att kolla upp vad dina jobbtider är.
Löntagare med flexibla arbetstider är väl också lite svår att kolla upp.
Löntagare med oregelbundna tider: min partner jobbar ibland natt och kväll. Ibland behöver hon vilotid på dag. Då får barnen vara på fritids.
Studerar man, då var det kontakttider på skolan och restid. Självstudie ska nog även räknas, men det kom jag inte ihåg riktigt.
VOB: Jobba hem och ta hand om ens sjuka barn. Jobbar man hem, så får du inkomst från din arbetsgivare. Kanske inte så schyst mot arbetsgivare om du har produktivitet på högst 50%. Men ibland ändå mer praktiskt än att VAB:a och inte vara tillgänglig alls.
VAB: då jobbar men inte och FK betalar.
Och sedan kan jag ju jobba hemifrån. Ibland lämplig om man är lite förkyld, eller det är en rörmokare som ska fixa pannan, osv.. Då är det ingen konstigheter att barnen är på förskolan.
Barnen har ju (från året de blir 3) rätt till 15t per vecka. På våran förskolan var de schemalagd på må,ti,to 9-14. Då kunde man såklart ha barnen på förskola ,vara ledig från arbete och snicka hemma vad man ville.
Jag tror vid arbetslöshet är det max 15t. (komt inte ihåg om det då även gäller barn under 3 år).
Att man kan tycka att det är ändå moraliskt rätt att bygga hemprojekt är inte samma sak. Jag tycker det kunde ha varit bra med avtal som kanske tillåter det. Men samtidigt skulle det blir svårt att kontrollera.
Gråzon exempel finns det ju också, fast de är väl reglerade.
Är du egenföretagare då sätter du din egen arbetstid. Svårt för förskolan att kolla upp vad dina jobbtider är.
Löntagare med flexibla arbetstider är väl också lite svår att kolla upp.
Löntagare med oregelbundna tider: min partner jobbar ibland natt och kväll. Ibland behöver hon vilotid på dag. Då får barnen vara på fritids.
Studerar man, då var det kontakttider på skolan och restid. Självstudie ska nog även räknas, men det kom jag inte ihåg riktigt.
VOB: Jobba hem och ta hand om ens sjuka barn. Jobbar man hem, så får du inkomst från din arbetsgivare. Kanske inte så schyst mot arbetsgivare om du har produktivitet på högst 50%. Men ibland ändå mer praktiskt än att VAB:a och inte vara tillgänglig alls.
VAB: då jobbar men inte och FK betalar.
Och sedan kan jag ju jobba hemifrån. Ibland lämplig om man är lite förkyld, eller det är en rörmokare som ska fixa pannan, osv.. Då är det ingen konstigheter att barnen är på förskolan.
Barnen har ju (från året de blir 3) rätt till 15t per vecka. På våran förskolan var de schemalagd på må,ti,to 9-14. Då kunde man såklart ha barnen på förskola ,vara ledig från arbete och snicka hemma vad man ville.
Jag tror vid arbetslöshet är det max 15t. (komt inte ihåg om det då även gäller barn under 3 år).
Det var faktiskt du som skrev att man jobbade oavlönad för att bygga upp sitt bolag.
Ang rut och rot så har jag inte ens tänkt på det. Troligen skulle jag inte nyttja det. Tror helt enkelt inte på den sortens subventioner och arbeten brukar på något magiskt sätt ändå kosta lika mycket med som utan rot eller rut.
Ang rut och rot så har jag inte ens tänkt på det. Troligen skulle jag inte nyttja det. Tror helt enkelt inte på den sortens subventioner och arbeten brukar på något magiskt sätt ändå kosta lika mycket med som utan rot eller rut.
Renoverare
· Stockholm
· 18 155 inlägg
Nej, jag tog det som exempel på andra som skulle hamna ikläm om alla tog så hårt på reglerna, som tur är ser samhället mer vettigt på saken än majoriteten i denna tråd.A atomlab skrev:Det var faktiskt du som skrev att man jobbade oavlönad för att bygga upp sitt bolag.
Du skrev osuvetionerat, vilket borde menas ej Rut för någon annan subventionering finns det väl inte för barnpassning.
OH well, rätt dumt inte ta RUT, inte som barnpassaren kommer sänka sitt pris för du väljer avstå RUT så förstår inte riktigt logiken. Men, men
"Gått mot röd gubbe på en tom gata, kört 120 på 110 väg, betalat ett lass grus direkt till gubben i traktorn "till fikakassan", kopplat en elkabel, bytt tjänster med en polare? De flesta har gjort något som man själv ofta rättfärdigar på nåt sätt"
Nu förstår jag varför dina svar är så vingliga, din moralkompass är ju helt ur funktion. Närmast skulle jag jämställa dig och dina gärningar med en serievåldtäktsman. Seriöst, det finns så klart ett visst mått av diskrepans i de allra flesta situationer, så varför inte bara inse att du har hysteriskt fel? Vem är du att moralisera över oss andra? Speciellt som du gör lite som du vill när det passar dig och dina syften.Staffan2000 skrev:
Var har du fått denna rappakalja ifrån? Det står ingenstans!AndersMalmgren skrev:
Ibland undrar jag om du finns på riktigt, eller om det är en dator som skriver slumpmässiga svar, helt på måfå. "-Kräkas i munnen"! + Allmänt skryt, som anstår en småfull femtonåring med dåligt självförtroende. Och du påstår dig driva ett företag. Med tanke på hur du skriver, är det helt obegripligt att du överhuvudtaget kan försörja dig själv.
Staffan
Renoverare
· Stockholm
· 18 155 inlägg
Och där började vi med ad hominem , slår aldrig fel. Jag tycker du är en tragisk gråsozze, men det är ju inget jag skulle säga direkt till dig för det är ocharmantStaffan2000 skrev:
Var har du fått denna rappakalja ifrån? Det står ingenstans!
Ibland undrar jag om du finns på riktigt, eller om det är en dator som skriver slumpmässiga svar, helt på måfå. "-Kräkas i munnen"! + Allmänt skryt, som anstår en småfull femtonåring med dåligt självförtroende. Och du påstår dig driva ett företag. Med tanke på hur du skriver, är det helt obegripligt att du överhuvudtaget kan försörja dig själv.
Staffan
Edit: jag tycker vi håller oss till ämnet och är trevliga så slipper marlen läsa tråden osv
Vingliga?Robert63 skrev:
Jag hoppas att jag är relativt konsekvent. Det är inte Ok. att systematiskt sko sig på andra! Att, enligt ditt exempel, gå mot röd gubbe över en tom gata, det gör jag. För det drabbar ingen annan. Det är alltså ett regelbrott utan några som helst konsekvenser!
Staffan
En bruttolöneökning med 100% ger 70-75% högre nettolön. Dvs någon som tjänar 60000kr får ut ca 40000kr mot någon som tjänar 30000kr som får ut 23000kr. Går man från 60kkr till 120kkr är skillnaden 69%. DettaAndersMalmgren skrev:
beroende på medlemskap i kyrkan, ort etc, men i stora drag.
Kan tjänar alltså "mycket mer" på att dubbla sin lön, men inte 1:1
Lustigt nog är det betongsossen Göran Persson vi skall tacka för det. Förvisso är det inte så roligt att det var mycket värre före skatteomläggningen.J Jotsat skrev:En bruttolöneökning med 100% ger 70-75% högre nettolön. Dvs någon som tjänar 60000kr får ut ca 40000kr mot någon som tjänar 30000kr som får ut 23000kr. Går man från 60kkr till 120kkr är skillnaden 69%. Detta
beroende på medlemskap i kyrkan, ort etc, men i stora drag.
Kan tjänar alltså "mycket mer" på att dubbla sin lön, men inte 1:1
Nåväl. Bara en liten sidospårskommentar.
Det förstår jag inte. Hur gjör man?Forestgrove skrev:
Glömmer du inte bort socialavgifter? (egen avgift/arbetsgivareavgift på 31%)
Över 50% skatt på "patent pengar" som betalas ut vid de olika stegen. Sinnessjukt..