Byggahus.se
Jag har ett litet hus på 30 kvm och skulle vilja köpa ett attefallshus (poolhus) och bygga ihop med det befintliga. Skulle vilja ha tips på en arkitekt som kan hjälpa till med idéer om hur man skulle kunna bygga ihop husen.

Hemmakatten
Låter som en trevlig idé. Men först måste du kolla med detaljplanen hur många kvm du får bygga på tomten.

BYA, byggarean, är den som regleras i detaljplanen. Den sammanlagda ytan på ditt hus och poolhuset om de är ihopbyggda får inte överstiga max kvm du får bygga enligt detaljplanen.

En annan idé är att uppföra en fristående byggnad, en Attefallsbyggnad som får vara kg 25 kvm byggarea som poolhus.

Är det så att det finns byggyta kvar för din fastighet kan du utöka ditt hus och på topp av det göra en Attefallstillbyggnad och då inrymma poolen delvis där och kanske delvis i det tillbyggda bostadshuset. En Attefallstillbyggnad får vara 15 kvm bruttoarea med max takhöjd 4 m.

Börja med att kolla med kommunen hur stor byggts du får bygga. Till det har du sedan en Attefallsutbyggnad, 15 kvm Bruttoarea, Ett Attefallshus om 25 kvm byggarea och en friggebod på 15 kvm byggarea att laborera med.

• Gilla
JKrister
  • Laddar…
Laszlo Toth
Bra inlägg Hemmakatten!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
N
L Liselottejan skrev:
Jag har ett litet hus på 30 kvm och skulle vilja köpa ett attefallshus (poolhus) och bygga ihop med det befintliga. Skulle vilja ha tips på en arkitekt som kan hjälpa till med idéer om hur man skulle kunna bygga ihop husen.
Hej
Du kan besöka stadsbyggnadskontoret. De brukar ha besökstid och kan titta på det du önskar göra. När du ändå är på besök på kommunen kan du fråga om de har en lista med arkitekter som ritar åt privatpersoner. Det skall vara möjligt för dem att ge den hjälpen.

Hemmakatten
Nej, ett bygglovskontor får inte ge rekommendationer. Vare sig på arkitekter eller infiltrationsanläggare. Det strider mot deras uppdrag.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N
Jag har kontrollerat med jurist via Boverket och det verkar vara enskilda kommuners principer som styr hur de hanterar listor . Listor är alltså tillåtet och jag kan fortsätta att hänvisa till enskilda kommuner. Alla kommuner har inte listor, det är olika. Principsak alltså.

Kommunernas uppdrag styrs via kommunlagen och regeringsformen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.