2 059 749 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Det är intressant att Kina lyckats bromsa spridningen från när det var som mest, över 3000 per dag till som nu, 300 per dag. Tror dock inte något land i Europa har samma förutsättningar. Detta kan som vissa experter sagt komma att smitta 80-90% av världens befolkning. Vid 1% dödlighet blir det rätt många. Framtiden får utvisa.
Nja, digerdöden är det mycket tveksamt ifall det blir jämförbart med.L Lars48 skrev:
Blodpest och lungpest hade så gott som 100% dödlighet, böldpest en bra bit över 50% dödlighet, och ungefär hälften av Europas befolkning utraderades under några få års tid.
Vi får verkligen hoppas att Covid-19 inte blir tillnärmelsevis lika farligt.
Det är illa nog ifall det blir som "Spanska sjukan".
Men visst, skulle det hända, kommer bostäder bli väldigt billiga efteråt, bra för de som inte har lyckats ta sig in på bostadsrallyt.
Jag tycker det verkar som att de stora orsakerna till att forskare och epidemiologer är oroliga är att:
* De vet inte tillräckligt mycket om detta nya virus än, det kan hända lite av varje.
* Det är en ny typ, det finns ej några tillgängliga vacciner och inte heller någon färdig "mall" för hur man tar fram ett, det anses komma ta 18-24 månader innan det kan finnas ett vaccin.
* Det är en ny virustyp som ingen av jordens människor har något naturligt skydd mot, då inga har haft detta förut, det är som upplagt för en pandemi. Och händer detta så är det säkert troligt att den tar flera varv runt jorden innan det är klart, inte som de vanliga influensorna där såpass många har åtminstone delvis skydd mot att epidemin dör ut efter ett varv runt jorden.
I Italien ligger väl dödligheten runt 3%, det blir väldigt många.J Johan456 skrev:Det är intressant att Kina lyckats bromsa spridningen från när det var som mest, över 3000 per dag till som nu, 300 per dag. Tror dock inte något land i Europa har samma förutsättningar. Detta kan som vissa experter sagt komma att smitta 80-90% av världens befolkning. Vid 1% dödlighet blir det rätt många. Framtiden får utvisa.
Tror inte vi svenskar är så mycket tåligare.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Vad är det du har sett?L Lars48 skrev:
Knappast att folk ramlar och dör på gatorna väl?
Utan du har sett att väldigt många har andningsskydd (med tveksam effekt) på sig, vilket du tydligen tycker är skräckinjagande.
Nej, tag det lugnt och lev livet i din lilla värld, som vi andra gör, så går nog oron snart över.
Lågt räknat 1%. Sen är det möjligtvis många som får mildare symtom och därför inte söker vård. Expertisen verkar överens om att dödligheten i t.ex. Kina förmodligen är lägre än statistiken visar.Peter2400 skrev:
Tittade nyss på en australiensisk dokumentär om Corona. Mycket videomaterial filmat inifrån Wuhan och närliggande städer. Och jo, folk föll ihop och dog på gatan eller inne på sjukhusen för det finns inte tillräckligt med hjälp.
Polisen gick runt med termometer och hade någon feber släpades de iväg till okänd destination. Sjukast var nog att de svetsade igen dörrarna till husen, med de boende kvar innanför - vad gör man om det brinner? Eller när maten tar slut?
Ligger på svtplay - Coronaviruset
Polisen gick runt med termometer och hade någon feber släpades de iväg till okänd destination. Sjukast var nog att de svetsade igen dörrarna till husen, med de boende kvar innanför - vad gör man om det brinner? Eller när maten tar slut?
Ligger på svtplay - Coronaviruset
Det finns inga test idag som kan detektera så låga virusnivåer det handlar om ifall du är smittad men ännu inte har några symptom. Så att tjata sig till ett test är ju rätt meningslöst i nuläget.
Ska vi vara helt krassa så skulle det behövas en rejäl epidemi så närmare hälften av jordens befolkning dog. Då kommer vi i bättre balans med jordens resurser och det torde även påverka klimatet väldigt positivt.
Det som jag såg var själva domedagen. Mitt på dan hittar du inga folk på gatorna. Alla affärer är stängda förutom stora livsmedelsbutiker. Alkohol, engångshandskar och masker går inte att få tag i om man inte har riktig bra kontakter.KnockOnWood skrev:
Alla busslinjer och tunnelbanor går som julafton ( om de går överhuvudtaget). Det få tal taxi och åka med. Det var helt omöjligt att förflytta sig i tid över stan. Vi åkta till flygplatsen en dag före för att inte missa de få tal flyg som fick att flyga med. Industrier har lagt ner verksamheten eller dragit ner till den till minimal nivå. Reservdelar går inte att få tag i eftersom det saknas transport. Om det finns då kostar det väldigt mycket. Färska livsmedel som kött och kyckling och ägg mm saknas och om det finns då kostar det gg fyra. Myndigheter och bankerna har öppet få timmar per dygn, varannan dag.
Lägg till den listan att många fall verkar kräva relativt långvarig sjukhusvård.Mikael_L skrev:
Krävs ju inte mycket för att räkna ut att de flesta kommer att behöva klara sig utan denna vård om spridningen blir stor.
Kina är ju en diktatur. Om jag minns rätt låg de ute en artikel om att den som bröt mot karantänen blir avrättad.J Johan456 skrev:Det är intressant att Kina lyckats bromsa spridningen från när det var som mest, över 3000 per dag till som nu, 300 per dag. Tror dock inte något land i Europa har samma förutsättningar. Detta kan som vissa experter sagt komma att smitta 80-90% av världens befolkning. Vid 1% dödlighet blir det rätt många. Framtiden får utvisa.
Nordkorea har redan avrättat en som bröt mot karantän när han tänkte gå och bada.
När Kina väl bestämmer sig för något ja då går de fort med.
Hade jag själv varit i något av de drabbade länderna med min familj och varit osäker om vi blivit smittade eller ej hade jag hållt mig så långt ifrån svaga/multisjuka personer som möjligt. Hade aldrig lämnat min son på dagis utan hållt oss hemma tills vi varit säkra. Sjukt onödigt att riskera människor med nedsatt immunförsvar.
I övrigt är jag inte ett dugg orolig för smittan,
Det måste varit en förfärlig upplevelse och dessutom i främmande land. Skönt att ni är hemma nu. Ta hand om dig och din familj.L Lars48 skrev:Det som jag såg var själva domedagen. Mitt på dan hittar du inga folk på gatorna. Alla affärer är stängda förutom stora livsmedelsbutiker. Alkohol, engångshandskar och masker går inte att få tag i om man inte har riktig bra kontakter.
Alla busslinjer och tunnelbanor går som julafton ( om de går överhuvudtaget). Det få tal taxi och åka med. Det var helt omöjligt att förflytta sig i tid över stan. Vi åkta till flygplatsen en dag före för att inte missa de få tal flyg som fick att flyga med. Industrier har lagt ner verksamheten eller dragit ner till den till minimal nivå. Reservdelar går inte att få tag i eftersom det saknas transport. Om det finns då kostar det väldigt mycket. Färska livsmedel som kött och kyckling och ägg mm saknas och om det finns då kostar det gg fyra. Myndigheter och bankerna har öppet få timmar per dygn, varannan dag.
Du är inne på rätt spår, vad skulle dödligheten ligga på om ALLA som var smittade rapporterandes? Kanppast 2-3%, problemet är att vissa inte ens förstår att dom är smittade.J Johan456 skrev:
Sedan är det onödigt att skriva att detta liknar ”digerdöden”, skapar bara panik och det är då folk skall testa sig hej vilt vilket skapar otroliga belastningar.
Hade det varit ebola som spridit sig så hade jag varit orolig. Nu är det en ny ”influensa”.
Tyvärr är mänskligheten nu mer väldigt orolig, speciellt via all desinformation via sociala medel. Och tyvärr påverkar våra tilltag för att förebygga detta hela världsekonomin. 14 personer i Sverige är bekräftat smittade, 14 av tio miljoner. Fler är drabbad och dör av komplikationer av fetma.
Tyvärr är mänskligheten nu mer väldigt orolig, speciellt via all desinformation via sociala medel. Och tyvärr påverkar våra tilltag för att förebygga detta hela världsekonomin. 14 personer i Sverige är bekräftat smittade, 14 av tio miljoner. Fler är drabbad och dör av komplikationer av fetma.