Jag ska ta upp ett hål för att montera en vindstrappa. Innertaket är av äldre modell, det är en träfiberskiva som är monterad direkt på 45mm reglar. Hur hade ni gjort för att ta upp ett hål 70x120 med raka snitt? Sticksåg eller kan man balansera på en sänksåg upp och ner?
Jag ska ta upp ett hål för att montera en vindstrappa. Innertaket är av äldre modell, det är en träfiberskiva som är monterad direkt på 45mm reglar. Hur hade ni gjort för att ta upp ett hål 70x120 med raka snitt? Sticksåg eller kan man balansera på en sänksåg upp och ner?
hej,
Tog du upp hålet tillslut? Och hur gjorde du i sådsna fall? Jag skall nämligen göra samma sk och går med liknande funderingar. Några tips och lärdomar du kan skicka med?
Ja, vindsprojektet är nu hyfsat klart. Jag ritade noggrant och körde sen med sticksåg, gick bra! Innan jag sågade upp innertaket så hade jag gjort klart allt på vinden först. Dvs. bort med isolering, kapade takreglar och byggde upp en ram som var ca. 2cm större runt om jmf. med takluckans karm.
Ett annat tips är att bygga en toppram som du kanske ser på bilden ovan, Dolle har en sån som tillbehör men väldigt enkel att bygga själv! Till den byggde jag ett isolerat lock. Det är cellplast limmat på en träskiva, som jag kan lägga på om jag är uppe på vinden.
Fantastiskt! Vilken bra beskrivning - detta skall jag ta med mig. Jag skall försöka sätta igång här till veckan så får vi se vad jag stöter på. Smart att skruva fast brädor för att få allt i nivå.
klarar man sig utan den lådan eller anser du att det är ett måste? Känns som att det blir knepigare att bära upp och ned grejer - men det kanske bara är mina tankar som lurar mig?
Ramen kan man naturligtvis klara sig utan, men har man ett tjockt lager med isolering så blir det inte så trevligt att gå upp på vinden om man inte bygger igen runtom.
Nu har vi satt dit trappan - det blev till att ta upp hålet både nederifrån och ovanifrån. Det satt redan reglar i bredd perfekt men tjocka sådana så ovanifrån markerade jag hörn och tog upp en lucka så man kunde stå nere och liksom kika vart man sågade. Eftersom jag sätter list runt ändå var det inte superviktigt att alla snitt var millimeterprecision.
Det var lite klurigt men gick. Tack för tipsen!
Hur har ni gjort med ”golv” där uppe? Min plan är att lägga spånskivor på isoleringen... men då det är tilläggsisolerat (mellan reglarna är det med sågspån) och ovanpå det isolering. Känns som att man behöver höja upp reglarna och liksom ”regla upp” igen?
Ja, jag hade också reglar som låg under isoleringen så jag fick lägga ett extra lager med reglar och sen la jag 34x120 spontat golv. Finns mer info här: