328 439 läst · 1 085 svar
328k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Jag skulle svarat något sånt här:
Hej,
Önskemålen styrelsen har är lite för otydliga vad gäller vad som träffar mig och mitt och går inte ihop med vad vi pratat om tidigare, så ni måste tyvärr precisera er lite.
För det första har jag inget med de andra två fastigheterna att göra, så jag kan tyvärr inte acceptera några villkor som gäller oss gemensamt. Alla önskemål/krav ni har mot mig och min fastighet måste gälla mig och den specifikt.
För det andra har ni inte något underlag för vad min trafik orsakat för faktiska skador. Jag förstår att ni är missnöjda med vägens skick, men då ingen syn gjordes av den före mitt bygge går det inte att säga att det är just min trafik som orsakat skadorna. Det verkar som om ni vill ha ersättning för mer än jag kan tänka mig att min byggtrafik orsakat, men då kraven är så oprecisa vill jag inte kommentera dem närmare.
Jag har tidigare erbjudit mig att genomföra åtgärden X som kompensation för eventuellt extra slitage min trafik orsakat. Det erbjudandet står kvar, men jag kommer att bestrida övriga krav.
Utöver detta önskar jag en diskussion om hur jag lämpligen ansluter min fastighet till vägsamfälligheten då jag långsiktigt vill göra rätt för mig på samma villkor som andra.
Hej,
Önskemålen styrelsen har är lite för otydliga vad gäller vad som träffar mig och mitt och går inte ihop med vad vi pratat om tidigare, så ni måste tyvärr precisera er lite.
För det första har jag inget med de andra två fastigheterna att göra, så jag kan tyvärr inte acceptera några villkor som gäller oss gemensamt. Alla önskemål/krav ni har mot mig och min fastighet måste gälla mig och den specifikt.
För det andra har ni inte något underlag för vad min trafik orsakat för faktiska skador. Jag förstår att ni är missnöjda med vägens skick, men då ingen syn gjordes av den före mitt bygge går det inte att säga att det är just min trafik som orsakat skadorna. Det verkar som om ni vill ha ersättning för mer än jag kan tänka mig att min byggtrafik orsakat, men då kraven är så oprecisa vill jag inte kommentera dem närmare.
Jag har tidigare erbjudit mig att genomföra åtgärden X som kompensation för eventuellt extra slitage min trafik orsakat. Det erbjudandet står kvar, men jag kommer att bestrida övriga krav.
Utöver detta önskar jag en diskussion om hur jag lämpligen ansluter min fastighet till vägsamfälligheten då jag långsiktigt vill göra rätt för mig på samma villkor som andra.
Här skulle jag tillägga något i stil med att vägens skick var eftersatt och i behov av åtgärder redan innan mina transporter.Nötegårdsgubben skrev:
Om det nu var så, vilket jag har förstått det som.
Då har vi några nya underliga turer
orkar inte kopiera fler mejl nu. Det sista som är sagt från mej är att vi (våran fastighet) vill ha ett möte med styrelsen och inget krav eller liknande kommer accepteras innan dess.
Anledningen till att jag skrev "vi (våran fastighet)" i förra inlägget är bland annat för att samfälligheten inte svarat på mitt mail men dom har däremot mailat dom övriga för att fråga om jag för deras talan mm. Har inte någonstans nämnt att jag talar för någon annan än mej själv men de e väll antagligen ordet "vi" dom reagerat på.N noupe skrev:
Fortfarande inte svarat på mitt mail men grannen har fått detta sms:
"
Hej igen. Huset mitt emot ditt har kört in flera hundra lastbilar med fylle förutom byggmaterialet, när vägen var som sämst i höstas. Han har fått betalt för massorna men vill inte ersätta körskadorna. Han dikade dock ur vid er fastighet varför vägen klarade din belastning bättre än vad den annars skulle gjort och nu skulle han ha grusat upp en längre bit av vägen. Styrelsen uppfattar att han inte ensam ska stå för hela grusningen då ni andra också kört in med tunga fordon, både massor o byggmaterial. Hur ni gör upp lägger vi oss inte i men kan ni inte komma överens får föreningen laga vägen och debitera er exempelvis en tredjedel var.
Ring om du har frågor kring detta"
1. Vet inte varför hon säger att vi fått massa betalt?
2. När vägen var som sämst. Har den blivit bättre?
3. Skulle ha grusat upp en längre sträcka?
Det är 2 rena lögner och 1 konstigt påstående som lämnas till grannen i ett sms...
"
Hej igen. Huset mitt emot ditt har kört in flera hundra lastbilar med fylle förutom byggmaterialet, när vägen var som sämst i höstas. Han har fått betalt för massorna men vill inte ersätta körskadorna. Han dikade dock ur vid er fastighet varför vägen klarade din belastning bättre än vad den annars skulle gjort och nu skulle han ha grusat upp en längre bit av vägen. Styrelsen uppfattar att han inte ensam ska stå för hela grusningen då ni andra också kört in med tunga fordon, både massor o byggmaterial. Hur ni gör upp lägger vi oss inte i men kan ni inte komma överens får föreningen laga vägen och debitera er exempelvis en tredjedel var.
Ring om du har frågor kring detta"
1. Vet inte varför hon säger att vi fått massa betalt?
2. När vägen var som sämst. Har den blivit bättre?
3. Skulle ha grusat upp en längre sträcka?
Det är 2 rena lögner och 1 konstigt påstående som lämnas till grannen i ett sms...
Den där styrelsen ger ju ett mer och mer förvirrat intryck för varje gång dom yttrar sig.
Jag förstår att du vill göra rätt för dej osv, men det känns som det där gått alldeles för långt, jag skulle ha pratat ihop mej med grannarna och bara ignorerat styrelsen svammel och inväntat att dom tar till rättsliga åtgärder.
..Om dom nu mot förmodan gör det..
Jag förstår att du vill göra rätt för dej osv, men det känns som det där gått alldeles för långt, jag skulle ha pratat ihop mej med grannarna och bara ignorerat styrelsen svammel och inväntat att dom tar till rättsliga åtgärder.
Medlem
· Västmanland
· 1 456 inlägg
Jisses..
Boka ett IRL MÖTE ta med dig dina två grannar, ta gärna med någon lugn o sansad vän eller släkting som stöd aldrig fel med nya "opartiska" ögon och öron.
(skit i att boka in elbolaget för all del)
Förbered ingenting gå dit med öppet sinne och telefonen på inspelning och se vart det landar.
Brev och sms och än värre jurister gör det bara sämre i detta fall.
Boka ett IRL MÖTE och få slut på stolleprovet från styrelsen.
Om dom inte kan lägga konkreta bevis på bordet (i pappersform) så finns det inget mer än en ev goodwill från er tre fastighetsägare att hoppas på från styrelsen.
Boka ett IRL MÖTE ta med dig dina två grannar, ta gärna med någon lugn o sansad vän eller släkting som stöd aldrig fel med nya "opartiska" ögon och öron.
Förbered ingenting gå dit med öppet sinne och telefonen på inspelning och se vart det landar.
Om dom inte kan lägga konkreta bevis på bordet (i pappersform) så finns det inget mer än en ev goodwill från er tre fastighetsägare att hoppas på från styrelsen.
Dom skriver ju att dom kommer åtgärda vägen om inte vi gör det sedan fakturera oss. Vilket jag kommer bestrida hela vägen till rättssalen om det skulle ske.GlennB skrev:
Den där styrelsen ger ju ett mer och mer förvirrat intryck för varje gång dom yttrar sig.
Dom svarar inte på mitt mail där jag bett om ett IRL-möte. Dom har istället börjat smsa och maila grannen. Där dom dessutom far med rena lögner, antaganden och påstående kring vårat bygge och ekonomiTorpAnders skrev:
Jisses..
Om dom inte kan lägga konkreta bevis
Medlem
· Västmanland
· 1 456 inlägg
Ajdå då är de ju värre än någonsin, jag är ju själv styrelsemedlem och skulle aldrig komma på tanken att behandla medlemmar eller kommande medlemmar så här.. det är ju för dåligt.SlamFreddan skrev:
Dom skriver ju att dom kommer åtgärda vägen om inte vi gör det sedan fakturera oss. Vilket jag kommer bestrida hela vägen till rättssalen om det skulle ske.
Dom svarar inte på mitt mail där jag bett om ett IRL-möte. Dom har istället börjat smsa och maila grannen. Där dom dessutom far med rena lögner, antaganden och påstående kring vårat bygge och ekonomi![]()
Hur ser samfälligheten ut hur många medlemmar och hur lång väg?
Det måste ju finnas några vettiga utanför styrelsen att prata med om dom inte vågar. Om dom följer gängse rutiner så är det förmodligen en årsstämma i görningen i mars. Den skulle kunna vara ett tillfälle att prata med folk.
Jag antar att ni på sikt ska med in i samfälligheten för det kan vara svårt om inte väldigt opraktiskt att som till vägen anslutande fastighet ligga utanför föreningen.
Hur samfälligheten ser ut eller antal medlemmar vet vi inte. Vi har inte fått några stadgar trots begäran vid 3 tillfällen. Årsstämma är inget vi vet om. Ja tanken har alltid varit att gå med. Tanken har alltid varit att åtgärda vägen, med en RIMLIG åtgärd. Inte ge dom en ny väg när den var i det skick den var när vi börja.TorpAnders skrev:
Ajdå då är de ju värre än någonsin, jag är ju själv styrelsemedlem och skulle aldrig komma på tanken att behandla medlemmar eller kommande medlemmar så här.. det är ju för dåligt.
Hur ser samfälligheten ut hur många medlemmar och hur lång väg?
Det måste ju finnas några vettiga utanför styrelsen att prata med om dom inte vågar. Om dom följer gängse rutiner så är det förmodligen en årsstämma i görningen i mars. Den skulle kunna vara ett tillfälle att prata med folk.
Jag antar att ni på sikt ska med in i samfälligheten för det kan vara svårt om inte väldigt opraktiskt att som till vägen anslutande fastighet ligga utanför föreningen.
Om ordförande är såhär knepig mot dig så lär hon inte ha många vänner efter vägen. Prova prata med någon som bott lite längre på gatan och se hur vägföreningen brukar skötas. Eller försök hitta någon granne som är insatt i väghållning/underhåll som iaf kan säga när stämman är.
Sen vill jag bara önska dig lycka till, du har haft turen att träffa en person med lite för mycket fritid.
Sen vill jag bara önska dig lycka till, du har haft turen att träffa en person med lite för mycket fritid.
Jag är ju heller ingen jurist, men att skicka fakturor på utfört men ej beställt arbete lär ju inte gå så långt som upp i rätten, och gissningsvis är hon medveten om det också, men tomma hot är billiga..SlamFreddan skrev:
Varken inkassobolagen eller kronkalle lär vilja ta i en sån faktura heller..