191 473 läst · 2 243 svar
191k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
vid strupcancer är du nog mest troligt sjukskriven, det innebär att du får ha dina barn på förskolan. Det finns tydliga regler kring det.KnockOnWood skrev:
ifall du sitter häktad så skulle jag nog vilja tro att socialen kan bedöma att barnet behöver extra tid på förskolan.
dessa två exempel är väl lite väl extrema.
Poängen är att det inte är en tolkningsfråga ifall du får ha dina barn på förskolan vid semesterledigt eller annan ledighet. Det är arbete/studier+ resväg som är den tillåtna vistelsetiden.
vad jag menade är att du kan lägga dig vad ditt ex gör med barnen till en viss del på deras vecka men hur ditt ex väljer att leva sitt liv (så länge det inte är skadligt för barnen) kan du inte påverka. Precis som du inte kan påverka hur din granne lever sitt liv.S swirve skrev:
Det räknas helt enkelt som två olika fmailjer
precis. Det finns alltid undantag. Och man kan alltid ansöka om utökad tid. Vi har barn som fått gå längre än 15 timmar vid föräldraledighet för barnet behöver sociala/språkträning etc.C Cecves skrev:vid strupcancer är du nog mest troligt sjukskriven, det innebär att du får ha dina barn på förskolan. Det finns tydliga regler kring det.
ifall du sitter häktad så skulle jag nog vilja tro att socialen kan bedöma att barnet behöver extra tid på förskolan.
dessa två exempel är väl lite väl extrema.
Poängen är att det inte är en tolkningsfråga ifall du får ha dina barn på förskolan vid semesterledigt eller annan ledighet. Det är arbete/studier+ resväg som är den tillåtna vistelsetiden.
Jag läste nog lite slarvigt. Tolkade det som att barnomsorgen skulle ha åsikter om vem som är ledig eller inteK Keegan skrev:lediga barn lediga förälder. Det betyder att om en förälder i ett samboende par tar semester så är barnet ledigt. Vill mannens iväg själv som förälder får man då finns barnvakt på eget sätt. Men om ni hade varit separerade och har varannan vecka kan mamma åka bort en vecka på semester när det är pappavecka och pappa får lämna på förskolan.
Alltså inte huruvida barn fick vara på förskolan eller inte.
Har som sagt själv 50/50 och i alla avseenden som rör barnen och ”staten” så har de två separata hem.
Nä, hade jag haft något att säga till om jisses vilken bra förskola vi skulle ha! Men jag är ju bara en neslig förskollärare som kommunen inte behöver lyssna på.j.f.s skrev:
Medlem
· Östergötland
· 572 inlägg
H heimlaga skrev:Att bygga hus åt sig själv och hugga i skogen så man har någonting att bygga av och värma med är precis lika viktiga inkomstbringande arbeten som lönearbete. Allt skall göras på ett eller annat vis antingen med eget arbete eller med pengar och om man är periodvis undersysselsatt med lönearbete och har penninginkomster därefter så gäller det att bygga och arbeta i skogen själv om man skall ha råd med något annat boende än billigast billiga hyreslägenhet delfinansierad med bostadsbidrag.
Så är det bara......... och det är inte alltid lämpligt att ha småbarn med sig i sådant arbete och då behövs följaktligen möjligheten att ha dem på dagis. Jag började hänga efter pappa i sådant arbete i dagisåldern men alla har inte den fallenheten och det intresset som jag hade och framför allt så går det inte att ha mer än en unge med sig i gången då man arbetar med sådant. Alla har inte mor- eller farföräldrar som kan ställa upp.
Nu har jag inga egna barn men rent allmänt så tycker jag precis som MarcusGust att det finns en massa överdrifter och självbedrägerier i det här då folk tror att barn måste vara på dagis för att utväcklas.
Jag är född -81 och hör därmed till en av de första årsklasserna här i byn där alla förväntades gå i dagis. Jag var inte i något dagis. Med facit i hand lärde jag mig mycket som de flesta av mina jämnåriga missade och som jag har haft mycket stor nytta av som vuxen. Socialt klarar jag mig lika bra som någon annan även om jag inte är särskilt välslipad och likriktad och hjärntvättad.........
Jag håller helt med. Jag var byggmästare. Jag köpte, renoverade och sålde hus. Jag byggde även nya. Jag köpte ett stort hus som vi sen bestämde oss för att behålla, bygga om och bosätta oss i. Det tog mig 2 år på heltid innan det var helt klart, men vi flyttade in efter ett halvår. Min fru jobbade hela tiden och vi hade 3 barn. Skulle de ha varit hemma hos mig under byggtiden ?H heimlaga skrev:Att bygga hus åt sig själv och hugga i skogen så man har någonting att bygga av och värma med är precis lika viktiga inkomstbringande arbeten som lönearbete. Allt skall göras på ett eller annat vis antingen med eget arbete eller med pengar och om man är periodvis undersysselsatt med lönearbete och har penninginkomster därefter så gäller det att bygga och arbeta i skogen själv om man skall ha råd med något annat boende än billigast billiga hyreslägenhet delfinansierad med bostadsbidrag.
Så är det bara......... och det är inte alltid lämpligt att ha småbarn med sig i sådant arbete och då behövs följaktligen möjligheten att ha dem på dagis. Jag började hänga efter pappa i sådant arbete i dagisåldern men alla har inte den fallenheten och det intresset som jag hade och framför allt så går det inte att ha mer än en unge med sig i gången då man arbetar med sådant. Alla har inte mor- eller farföräldrar som kan ställa upp.
Nu har jag inga egna barn men rent allmänt så tycker jag precis som MarcusGust att det finns en massa överdrifter och självbedrägerier i det här då folk tror att barn måste vara på dagis för att utväcklas.
Jag är född -81 och hör därmed till en av de första årsklasserna här i byn där alla förväntades gå i dagis. Jag var inte i något dagis. Med facit i hand lärde jag mig mycket som de flesta av mina jämnåriga missade och som jag har haft mycket stor nytta av som vuxen. Socialt klarar jag mig lika bra som någon annan även om jag inte är särskilt välslipad och likriktad och hjärntvättad.........
Sotaren tar oftast bara en kvart om de inte är något fel. Den kvarten kan jag tycka är okej innan du hämtar barnet om du inte ska tillbaka till jobbet.Okarlsson skrev:
Att vara pedagogisk med barn i förskola/dagis anser jag inte kräver 3 år högskola, av allt som 1-3 åringar är med om så är det överkvalificerat i mitt tycke. Din personlighet spelar in betydligt mycket mer än om du fixat ett legg på 3 år extra.Y Ylvaöh skrev:
Finns massor med legitimerade som inte ens skulle fått vara i förskolan pga sin dåliga personlighet.
Men de är min åsikt =)
Ja det kan jag nog tänka mig, om du är anställd av din fru och betalar skatt för din lön du plockar ut. Är du ett eget företag och bygger ett hus så ska ju det klassar som jobb med alla lagar och regler och skatter som gäller därefter för att klassas som ett jobb. Tar man därimot ledigt från sitt jobb för att snickra ett hus själv då är man ledig men väljer att utnyttja sin lediga tid till att snickra och då får man även ta hand om sina barn själv.A Anderscurl skrev:Bara funderar lite högt för mig själv. Min egen personliga åsikt just nu. Men vilken typ av anställning måste man ha för att det ska räknas som arbete? Måste man verkligen få lön för att det ska räknas som arbete? Om min fru eller man betalar mig timlön för att utföra ett arbete utanför min ordinarie anställning, räknas det då som arbete? Nu har jag själv haft bra möjligheter till att vara hemma med barnen och även gjort projekt med dem hemma. Men jag känner ju inte att jag skulle klanka ned på någon om de lät barnet vara ordinarie tid på förskolan för att göra något potentiellt farligt hemma ett enstaka tillfälle. Tar man tjänstledigt och bygger ett hus skulle jag mer klassa det som arbete i ett eget företag.
Nu försökte jag bara vara lite ironisk (ja, jag vet, lönlöst i forumform).2 21ritan skrev:
Men det finns ju dock massor av sätt att hamna i icke självvalt i föräldrarskap.
Den mest vanliga och uppenbara är väl att man får ett eller några barn som bonus med med sin nya partner.
Sen finns det ju en del andra vägar som är lite mer invecklade. Men jag lämnar detta därhän nu, jag ville ju bara vara lite ironisk ju ...