122 183 läst · 77 svar
122k läst
77 svar
Dold trallskruv i 45-grader, erfarenheter?
Medlem
· västra götaland
· 151 inlägg
Jag körde rostfria A4 fast av billigare sort. Det är 3 år sedan snart. De har funkat väldigt bra. https://www.skruvgrossisten.se/trallskruv/trallskruv-syrafast-a4/trallskruv-syrafast-a4.htmlRasmus Åblad skrev:
Jag använde 45º montage med A4 skruvade bara i varannan 1,2m c-c
Hej Leif,L Leif i Skåne skrev:Jag skruvade vår trall med FAST trallskruv A4 med dubbel gänga med olika stigning.
Då trallen var nytryckt och jag hade ett mått att passa mellan den yttre frisen fördelat på 30 trall blev avståndet 146,2 mm C-C alltså 1.2 mm springa i genomsnitt, jag skruvade för hand i 45° utan större problem. Jag använder riktig trall 34 X 145!
Med ett stålmåttband märkte jag upp en måttkedja 146.2 - 292,4 - 438,6 mm också vidare, satte ett blyertsmärke där jag monterade kanten på varje bräda. jag skruvade bara en skruv närmast märket. Sedan använde jag små träkilar att justera springan så det såg bra ut.
På vintern är trallen nästan helt ihop och vid midsommar är avståndet 5-7 mm
[bild]
Hur ser ditt golv ut idag? Sitter bröderna kvar med samma avstånd har de spruckit? Har du bytt några brädor? Hur har det i sådant fall gått att skruva ut skruven?
Micke
Inga problem efter 4 år trallen är helt ihop i Mars och 7-8 mm spricka i Juli Rostfri skruv A4 böjer sig snällt 4 mm fram och tillbaka varje år utan att gå av, har tagit upp några brädor när jag installerade kantbelysning då var skruvarna som nya. Trallen på bilden är delvis våt så därför ser den lite mörk ut i mitten, den ligger ledsen gubbe men frågan är om inte glad hade varit bättre med mindre torrsprickor som samlar skit.
kolla inlägg #16 Samt den fölande länken, kolla bland mina bilder för att komma till olika länkar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-fran-dold-trallskruv.356992/page-2
kolla inlägg #16 Samt den fölande länken, kolla bland mina bilder för att komma till olika länkar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-fran-dold-trallskruv.356992/page-2
Jag ska till att bygga altan och det där med dold trallskruv verkar nice. Tänkte köpa camp, men upptäckte att Byggmax har ett eget verktyg och system. Nån som har provat dem?Synd att Camos verktyg inte passar både 128 och 145 bredd. tänkte bygga ett 145 nu, men det hade varit trevligt att kunna nån gång kanske även fixa en 128 mm om det kulle behövas.
PS, Räcker det med c4 skruv? Rostfri är dubbelt så dyrt
Nu såhär 6 år efter du använde skruvarna, hur ser det ut nu?P pour skrev:Vill slå ett slag för Camo dold skruvmontering, verktyget kostar 8-900kr och skruvarna går loss på ca 1500 för 750 stycken.
Skruvarna var av bra kvalite och jag har även lossat samt bytt ut 3 brädor i efterhand. Det som lockade med camo var att till skillnad på essve som lämnar mellanrum där du kan tappa igenom ringar, bestick etc bara är 1,6mm mellanrum. Det enda negativa var att det tog ca 3-4ggr längre att skruva ihop trallen jämfört med vanlig trallskruv.
Mvh Christian
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Efter 7 år (Nylagd i Maj 2016) och efter årets tvätt nästa månad så kommer det att se ut som nytt !C chrillllle skrev:
Inget problem med skruvar, dom var A4 för dolt montage inte en enda har brustit och dom kan enkelt skruvas ut vid behov.
Riktig trall 34x145 mm !!!
Redigerat:
Alla sitter kvar ännu. Byggde till en ny sektion med en badbalja förra året, där var virket av skräpkvalitet och en bräda vred sig och knäckte 3 skruvar. Efter byte av brädan så har det inte varit några problem.C chrillllle skrev:
Jättenöjd över lag, inte haft något som krånglat under alla åren.
Stort tack för svar! Det lär bli a4-skruvar med dolt montage då vi bor ca 60 m från saltvatten.