Om det pyser och inte kommer vatten, vad är felet då?
Ordna fram en däcktrycksmätare så du ser trycket och pumpa upp iallafall så det är rätt.
Nu var ju mitt helt tomt på luft så jag tömde kärlet på vatten först och pumpa upp grundtrycket. Sen fyllde jag på vatten och justerade hela tiden till jag var nöjd.
Men är kärlet 80 liter så är det ju alldeles för litet och huvudproblemet till problemen (som vanligt)
Först och främst måste expansinosvolymen ökas till 10% av totala volymen.
Om totala volymen var 1500 liter betyder ju det att kärlet måste vara minst 150 liter.
Innan dess är det ju ingen större idé att laborera.
Liten invändning bara. Det står en del vatten ovanför mätaren? Detta får då adderas om man inte skall tömma hela systemet?
Det har ingen betydelse i ett slut system!
Öppna bara på säkerhet ventilen till trycket är noll, sen slutar det att komma vatten, även om du har 10 meter vattenpelare!
Men hade du ett öppet exp-kärl på vinden, så kommer det vattnet ut, men det är det inte i denna installation.
Först av allt vad är höjden mellan exp-kärl och överkant på högsta elementet i meter i ditt hus. T.ex 1 1/2 plan + källare där exp-kärlet sitter ger 5,8 meter.
Detta bestämmer förtrycket enligt, 5,8*0,1+0,2=0,6 bar.
Det kvittar hur kärlet sitter, anslutning uppe eller nere.
Kärlet skall vara tömt på vatten när förtrycket kontrolleras. Det finns flera sätt att kontrollera förtrycket, ett är med tryckmätaren för bildäck (det är samma ventil på kärlet som på bildäck)
Den andra metoden är att släppa systemtrycket sakta via säkerhetventilen, när mätaren kommer ner till 0,6 bar skall den gå ner till 0 bar på 1 sekund= exp-kärlet är tömt på vatten. Är det vid ett lägre tryck så måste luft fyllas på i ventilen.
Likaså vid påfyllning av vattnet, trycket går från 0 bar till förtrycket på någon sek, sker det långsamt har du luft i elementen.
En liten rättelse: 5,8x0,1 + 0,2 = 0,58 + 0,2 = 0,78 eller ca 0,8 bar
När det gäller exp-kärlets volym så är 10% av systemets volym ett säkert val, men vad som verkligen är nödvändigt beror på temperaturspannet, se tabell nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så om din högsta temperatur i ackumuleringstanken och radiatorkretsen är t ex högst 70 grader då behöver du ett kärl med volym 2000 liter x 2,25/100 x 2 = 90 liter. Faktor 2 på slutet tar hänsyn till att du inte kan utnyttja hela kärlets volym (luftkudden finns alltid där). Den kan beräknas mera exakt och sjunker något om radiatorsystemets statiska höjd är liten.
Först av allt vad är höjden mellan exp-kärl och överkant på högsta elementet i meter i ditt hus. T.ex 1 1/2 plan + källare där exp-kärlet sitter ger 5,8 meter.
Detta bestämmer förtrycket enligt, 5,8*0,1+0,2=0,6 bar.
[bild]
Det kvittar hur kärlet sitter, anslutning uppe eller nere.
Kärlet skall vara tömt på vatten när förtrycket kontrolleras. Det finns flera sätt att kontrollera förtrycket, ett är med tryckmätaren för bildäck (det är samma ventil på kärlet som på bildäck)
Den andra metoden är att släppa systemtrycket sakta via säkerhetventilen, när mätaren kommer ner till 0,6 bar skall den gå ner till 0 bar på 1 sekund= exp-kärlet är tömt på vatten. Är det vid ett lägre tryck så måste luft fyllas på i ventilen.
Likaså vid påfyllning av vattnet, trycket går från 0 bar till förtrycket på någon sek, sker det långsamt har du luft i elementen.
Hej Leif och tack för utförligt svar. När jag mäter trycket på exp-kärlet när systemet är så kallt det kan bli mäter jag, med tryckmätare och får 0.25 bar.
Jag har förstått att det trycket skall vara ca 0,6-0,7 bar.
Men skall jag bara pumpa i luft i exp-kärlet då?
Men är kärlet 80 liter så är det ju alldeles för litet och huvudproblemet till problemen (som vanligt)
Först och främst måste expansinosvolymen ökas till 10% av totala volymen.
Om totala volymen var 1500 liter betyder ju det att kärlet måste vara minst 150 liter.
Innan dess är det ju ingen större idé att laborera.
Kärlet är på 200 L och min totala volym på acktankar är 1500 L så exp-kärlet räcker.