Byggahus.se
Då är blåsa hel
Fyll på med luft till rätt tryck som ditt värmesystem
Behöver ha ..

J johoda skrev:
Om det pyser och inte kommer vatten, vad är felet då?
Ordna fram en däcktrycksmätare så du ser trycket och pumpa upp iallafall så det är rätt.
Nu var ju mitt helt tomt på luft så jag tömde kärlet på vatten först och pumpa upp grundtrycket. Sen fyllde jag på vatten och justerade hela tiden till jag var nöjd.

Men är kärlet 80 liter så är det ju alldeles för litet och huvudproblemet till problemen (som vanligt)
Först och främst måste expansinosvolymen ökas till 10% av totala volymen.
Om totala volymen var 1500 liter betyder ju det att kärlet måste vara minst 150 liter.
Innan dess är det ju ingen större idé att laborera.

Sätt dit ytterligare ett 80l kärl.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
K kest skrev:
Liten invändning bara. Det står en del vatten ovanför mätaren? Detta får då adderas om man inte skall tömma hela systemet?
Det har ingen betydelse i ett slut system!
Öppna bara på säkerhet ventilen till trycket är noll, sen slutar det att komma vatten, även om du har 10 meter vattenpelare!
Men hade du ett öppet exp-kärl på vinden, så kommer det vattnet ut, men det är det inte i denna installation.

Trycket måste inte ner till noll heller. Bara det är lägre än önskat förtryck.

Först av allt vad är höjden mellan exp-kärl och överkant på högsta elementet i meter i ditt hus. T.ex 1 1/2 plan + källare där exp-kärlet sitter ger 5,8 meter.
Detta bestämmer förtrycket enligt, 5,8*0,1+0,2=0,6 bar.

images.jpeg

Det kvittar hur kärlet sitter, anslutning uppe eller nere.
Kärlet skall vara tömt på vatten när förtrycket kontrolleras. Det finns flera sätt att kontrollera förtrycket, ett är med tryckmätaren för bildäck (det är samma ventil på kärlet som på bildäck)
Den andra metoden är att släppa systemtrycket sakta via säkerhetventilen, när mätaren kommer ner till 0,6 bar skall den gå ner till 0 bar på 1 sekund= exp-kärlet är tömt på vatten. Är det vid ett lägre tryck så måste luft fyllas på i ventilen.
Likaså vid påfyllning av vattnet, trycket går från 0 bar till förtrycket på någon sek, sker det långsamt har du luft i elementen.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
En liten rättelse: 5,8x0,1 + 0,2 = 0,58 + 0,2 = 0,78 eller ca 0,8 bar
När det gäller exp-kärlets volym så är 10% av systemets volym ett säkert val, men vad som verkligen är nödvändigt beror på temperaturspannet, se tabell nedan:
upload_2020-2-27_18-10-29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så om din högsta temperatur i ackumuleringstanken och radiatorkretsen är t ex högst 70 grader då behöver du ett kärl med volym 2000 liter x 2,25/100 x 2 = 90 liter. Faktor 2 på slutet tar hänsyn till att du inte kan utnyttja hela kärlets volym (luftkudden finns alltid där). Den kan beräknas mera exakt och sjunker något om radiatorsystemets statiska höjd är liten.

Tabellen ovan är lånad från publikationen "VVS-kunskap steg 2"
https://lundagrossisten.se/animated-vvssteg2/files/assets/common/downloads/publication.pdf
där det finns en pedagogisk beskrivning av det hela på sid 43-44.

Har man öppet kärl, där man kan nyttja hela volymen. Brukar ju minst 5% rekommenderas istället.

Staffans2000
Så är det. Men av egen erfarenhet är det klokt att lägga till några procent till.

L Leif i Skåne skrev:
Först av allt vad är höjden mellan exp-kärl och överkant på högsta elementet i meter i ditt hus. T.ex 1 1/2 plan + källare där exp-kärlet sitter ger 5,8 meter.
Detta bestämmer förtrycket enligt, 5,8*0,1+0,2=0,6 bar.

[bild]

Det kvittar hur kärlet sitter, anslutning uppe eller nere.
Kärlet skall vara tömt på vatten när förtrycket kontrolleras. Det finns flera sätt att kontrollera förtrycket, ett är med tryckmätaren för bildäck (det är samma ventil på kärlet som på bildäck)
Den andra metoden är att släppa systemtrycket sakta via säkerhetventilen, när mätaren kommer ner till 0,6 bar skall den gå ner till 0 bar på 1 sekund= exp-kärlet är tömt på vatten. Är det vid ett lägre tryck så måste luft fyllas på i ventilen.
Likaså vid påfyllning av vattnet, trycket går från 0 bar till förtrycket på någon sek, sker det långsamt har du luft i elementen.
Hej Leif och tack för utförligt svar. När jag mäter trycket på exp-kärlet när systemet är så kallt det kan bli mäter jag, med tryckmätare och får 0.25 bar.
Jag har förstått att det trycket skall vara ca 0,6-0,7 bar.
Men skall jag bara pumpa i luft i exp-kärlet då?

Ja.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R roke skrev:
Men är kärlet 80 liter så är det ju alldeles för litet och huvudproblemet till problemen (som vanligt)
Först och främst måste expansinosvolymen ökas till 10% av totala volymen.
Om totala volymen var 1500 liter betyder ju det att kärlet måste vara minst 150 liter.
Innan dess är det ju ingen större idé att laborera.
Kärlet är på 200 L och min totala volym på acktankar är 1500 L så exp-kärlet räcker.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Jag tycker att det ser mindre ut.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det ser mindre ut.
Vad man tycker är inte alltid sanning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.