Byggahus.se
Hej!
Vilket fint hus ni har!
Jag kan bara hålla med tidigare inlägg om att det är en dålig idé att anlita "vanliga" byggfirmor till ett sådant hus. Ni behöver få tag på ett företag som arbetar med byggnadsvård för att få hjälp med fasaden, vare sig ni väljer att laga den fint arbetade putsen eller ta fram timmerstommen under vilken troligen varit bar från början. Om ni inte får några bra tips från länsstyrelsen rekommenderar jag er att gå in på byggnadsvårdsföretagens webbsida och söka efter företag som arbetar med detta i ert län. Byggnadsvårdsföretagen är den rikstäckande organisationen av alla lokala nätverk för byggnadsvårdsföretag. Där kan ni hitta den kompetens ni behöver.

Beträffande takmålningen går den absolut att laga och rengöra! Jag är själv konservator och har gjort sådana arbeten med gott resultat. Även konservatorer finns med i byggnadsvårdsföretagen.

Lycka till!

• Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
E Evakatarina skrev:
Hej!
Vilket fint hus ni har!
Jag kan bara hålla med tidigare inlägg om att det är en dålig idé att anlita "vanliga" byggfirmor till ett sådant hus. Ni behöver få tag på ett företag som arbetar med byggnadsvård för att få hjälp med fasaden, vare sig ni väljer att laga den fint arbetade putsen eller ta fram timmerstommen under vilken troligen varit bar från början. Om ni inte får några bra tips från länsstyrelsen rekommenderar jag er att gå in på byggnadsvårdsföretagens webbsida och söka efter företag som arbetar med detta i ert län. Byggnadsvårdsföretagen är den rikstäckande organisationen av alla lokala nätverk för byggnadsvårdsföretag. Där kan ni hitta den kompetens ni behöver.

Beträffande takmålningen går den absolut att laga och rengöra! Jag är själv konservator och har gjort sådana arbeten med gott resultat. Även konservatorer finns med i byggnadsvårdsföretagen.

Lycka till!
Jättetack för dina råd!

D droopy skrev:
Nu verkar det lite som om ni har hakat upp er på just asbest. Visst asbest är inget vidare men långt ifrån det farligaste man kan ha i ett hus. När det gäller färger så användes det ofta olika metaller för att få gram pigmenten och vit färg gjordes av oxiderat bly sk. bkyvitt som INTE är bra att få in i kroppen då bly och andra tungmetaller lagras i vävnaderna. Så använd alltid andningsskydd av rätt klass då ni hanterar äldre färger speciellt då vitt. Bly är enligt mångas mening betydligt skadligare än asbest och bly är väldigt giftigt, speciellt illa för barn då det kan leda till hjärnskador och inlärningsproblem.

Så långe färgen sitter uppe så är det ingen större fara. Dock torkar färg med tiden och "mjölar av sig" och kan släppa i mindre mängder då man ex torkar med vatten eller dammar av färgen. På målningar som din kan man ex. kapsla in målningen med någon annan transparent färg. Då släpper den mindre. Asbest tror jag knappast du begöver oroa dig för vad gäller färgen.

Asbest fanns ex i svartlim till golvmattor. i linoleummattor. elledningar, vissa sorters murbruk som ex kakelfogmassa, Som isolering runt värmerör, i eternit mm. Även där så är asbesten oftast ofarlig om den får vara ifred och kan stabiliseras med ett ytterskikt så att fibrerna inte släpps ut i luften..

Andra faror i hemmet är ju ex. Radongas, Flamskyddsmedel från elektronik produkter, Hormonstörande ämnen i många plaster som vi med glädje fyller våra hem med idag och som kan ge könsidentitets problem och andra hormonpåverkande tillstånd.

Livet är svårt att leva.. det är även svårt att leva under en sten i skogen och enbart ha en öppen eld som värme på vintern.. röken ger ju canser och så även grillat kött. Kläderna på kroppen innehåller farliga gifter och är giftigare ju mörkare kläder man har på sig..Just svarta kläder innehåller farliga ämnen. Knapparna i Jeansen innehåller tungmetaller som nickel och kan ge livslång nickelallergi..
Jo så är det ju förstås. De andra riskerna du radar upp har vi ”kalkylerat” med mer eller mindre i vår renoveringsiver och i viss mån tagit hänsyn till. Det är sådant som fanns med i den litteratur som vi läste inför våra projekt. Att jag funderar över just asbest handlar mest om att jag kände mig lite dum när jag började läsa om det, hade ingen aning om att detta fanns i så mycket.... Risker finns ju i livet förstås.

Angående fasaden så är det ganska troligt att nätet gett upp och det är mer eller mindre putsen som håller ihop resten. Den väggen är så pass skadad så knacka ned allt och på med ny revetering och nät. Du måste dubbelnäta i alla hörn och det innebär att du kommer att behöva gå cirka 20 cm in på långväggarna också. Måla med Kalkfärg eller kc färg om du använder kc bruk. Måla hela väggen på en gång och se till att du har samma färgblandning. Inte snyggt med.färgskiftningar på samma väggyta.
Är de bara småskador på de övriga väggarna så skulle jag lappa ihop det så mkt det krävs. Om du använder stödbräder så är det relativt enkelt jobb du klarar själv. Kolla dock hur bräderna mår när putsen är borta och framförallt syllen. Du vill ogärna knacka ned putsen igen för att byta syll eller bräderna.

Silver78 Silver78 skrev:
Angående fasaden så är det ganska troligt att nätet gett upp och det är mer eller mindre putsen som håller ihop resten. Den väggen är så pass skadad så knacka ned allt och på med ny revetering och nät. Du måste dubbelnäta i alla hörn och det innebär att du kommer att behöva gå cirka 20 cm in på långväggarna också. Måla med Kalkfärg eller kc färg om du använder kc bruk. Måla hela väggen på en gång och se till att du har samma färgblandning. Inte snyggt med.färgskiftningar på samma väggyta.
Är de bara småskador på de övriga väggarna så skulle jag lappa ihop det så mkt det krävs. Om du använder stödbräder så är det relativt enkelt jobb du klarar själv. Kolla dock hur bräderna mår när putsen är borta och framförallt syllen. Du vill ogärna knacka ned putsen igen för att byta syll eller bräderna.
Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.